En ny grupp, tre nya wannabes

P3 och "Programmet som fortfarande inte får kallas bögradio" med Özz och Markoolio. Ganska underhållande. Men så kom en ganska färsk grupp som kallar sig Pascal (tror jag, jag minns faktiskt inte) och förstör allt. De påstår att de har förenats genom kärlek och tycket för uppstoppade djur (!). "För att döda djur är så mycket finare än levande."

- Varför har det gått så bra för er? frågar Özz.
- Jag tror att det är för att vi är så bra, svarar en tjej och det lyser igenom att hon ser ut som ett frågetecken.
- Nämen... typ såhär... aaa inte vet ja, säger den andra tjejen.

- Vad vill ni säga med er musik?
- Eh, ja, äh, jag vet inte... vi vill skrika.
- Det behövs fler som uttrycker så mycket hat som vi, säger killen utan mansröst som försöker att låta klok och seriös.
- Men det är ju kärlek också.

Özz säger att gruppen tittar på varann och söker svar i varandras ögon. Jag kan säga att jag också ser det, trots att det är radio.

I sina texter sjunger de bland annat "spyr i gränder, knullar i ruiner". I studion spelar de en låt som heter "Dö på en toalett".

I radion hör jag alltså tre ungdomar som gång på gång i kör skriker "min enda vän är elvis! ingen annan förtjänar mig än elvis!" Det låter desperat. De skulle lika gärna kunna skrika "jag vill bli känd!". Det skär i mina öron av dessa tre unga wannabes som inte vet vad de vill säga med sina intetsägande texter. Jag förstår inte vem som har bestämt att de ska spela på Storsjöyran imorgon... Jag är hemskt ledsen, Pascal (det var så va?), men det här är bland det sämsta jag har hört.

Kommentarer
Postat av: Stephi

Hörde det med och trodde inte det va sant

2006-07-27 @ 16:19:29
Postat av: barajagjohanna

Stephi>> Nää, det var pinsamt.

Postat av: Cicci

Usch, sånt där klarar jag inte av! Tur att jag slapp höra det..

2006-07-28 @ 17:44:50
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: Ernstheimer

Är ni förvirrade? Pascals "Förbi fabriken" var en av vårens allra bästa svenska låtar.

2006-07-28 @ 19:19:35
URL: http://ernstheimer.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Cicci>> Jaa.

Ernstheimer>> Aldrig hört talas om...

2006-07-29 @ 20:49:41
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Karin

Ni måste vara förvirrade! Pascal är en av de bästa svenska grupperna just nu. Japp, de tar upp ämnen som desperation och hur det är att leva som ung idag. "Dö på en toalett" är ju en helt underbar kommentar till dagens kändisfixerade värld där alla ska var som sina idoler och få 15 min på TV. Lyssna lite mellan raderna please!

2006-07-31 @ 13:26:28
Postat av: barajagjohanna

Karin>> Jag kanske är jätteute, jag har aldrig hört talas om dem förr. Tyvärr hade jag svårt att utläsa något mellan raderna "ingen annan förtjänar mig än elvis" och "min enda vän är elvis".

2006-07-31 @ 14:41:27
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Karin

Om du hade hört deras skiva "Förbi Fabriken" så skulle du veta att de jobbar med minimalistiska texter och enkel musik. Pascal står förmodligen för ganska snarlika åsikter som du själv, förutom att de inte är vegetarianer.

Vad gäller "Dö på en toalett" tycker jag att den är helt lysande betraktelse över hur mycket man kan låta sitt liv styras av idoldyrkan. Det finns en sån stor ledsamhet över att någon tycker att ens "enda vän är Elvis" och att ingen annan mer åtkomlig person "förtjänar en". Man bygger upp sitt hela liv på att idolisera folk och i processen glömmer bort sig själv. Och självklart så blir det till en självuppfyllande profecia och man vill själv bli som sin idol och "dö på en toalett". Helt briljant att med tre meningar kunna säga allt detta. Briljant helt enkelt!

2006-08-02 @ 12:18:58
Postat av: barajagjohanna

Karin>> Det skulle vara intressant att veta vilka åsikter du vet att jag står för...?

Ja, nej, jag har ju inte hört deras skiva, som sagt har jag aldrig hört talas om dem förut. Men jag kan inte se något bra hos dem av det jag hörde av låten eller av det de sa. Det lät bara hemskt omoget. Musik av mig ska vara något mer än en låt med tre meningar och omoget/fult språk. Sådan musik tilltalar inte mig.

2006-08-02 @ 13:11:14
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Karin

Nu gjorde jag precis samma generaliserande som du gjorde. Självklart vet jag inte vad du står för mer än vad du skriver i din blogg och på det och vad Pascals låtar handlar om bygde jag mitt antagande ;-).

Japp; Pascal är opolerade och direkta. Det är ju just det som gör de så himla bra. Sen har de faktikst nåt att säga också vilket de flesta andra band inte verkar bry sig så mycket om. Jag förstår inte vad det "fula språket" som du pratar om kommer ifrån. Om det gäller "spyr i gränder, knullar i ruiner" så kommer den textraden från "Förbi Fabriken" och handlar om alla partyglada ungdomars beteende när de invaderar Visby/Gotland (som Pascal kommer ifrån). Den meningen lyfte de fina radiomänniskorna fram för att påvisa hur "knäppa" Pascal är. Jag har själv varit i Visby på sommaren och jag kan berätta att den beskrivningen är en solnedgång mot vad som händer på nätterna där i verkligheten.

2006-08-02 @ 16:40:53
Postat av: barajagjohanna

Karin>> Okej, jag håller inte med dig om Pascal, det är bara att inse att vi tycker olika. Däremot kan det absolut vara så att programledarna vinklade allt, så brukar det ju vara i media.

2006-08-02 @ 22:04:52
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback