Fram och tillbaka. Det är vad som försiggår i mina tankar. Varje dag.

Jag har bestämt mig: Manchester it is. Dit ska jag.

Eller hur var det nu då?

Ett läsår i England skulle göra mig väldigt bra på engelska, medan ett läsår i Frankrike...? ...skulle förmodligen göra mig bra på franska också.

Jag vill se England och lära mig deras accent och dricka te och äta scones. Dessutom vill jag äta baguetter och croissanter och höra dragspelsmusikanter i Frankrike. Men plugga en kurs i turism/nåt annat i Manchester, och lite engelska, det hade ju varit trevligt. Tips på skola och kurser, nån?

Jag är hopplös. Jag kräks på mig själv.

Min chef har tydligen hört att jag ska sluta i augusti. Det var mer än vad jag själv visste. Har aldrig sagt något sådant. Det är lustigt vad folk har stora öron, stor associationsförmåga och stora munnar ibland.

Kommentarer
Postat av: Fred

Jag skulle vara försiktig i mitt val av skola/dyl för att kunna få dra nytta av min utbildning i Sverige. Det är inte givet att det funkar bra med alla utbildningar!

Läsa turism ska man kanske göra i Frankrike (60 miljoner turister) istället för England (färre)eller? Alla kan ganska bra engelska och det är inte med engelskan man gör en skillnad. Så jag skulle satsa på Frankrike om jag vore du (inte bara för att jag växte upp där).

Postat av: tinatoon

Jag är säker på att din Engelska är lysande utan att plugga där, köp ett engelskt slanglexikon o kolla på några brittiska filmer så löser d sig ;)

D där med folk... Dom har inget eget liv att snacka om, så enkelt e d. :/

Postat av: Nadia

Skönt att äntligen ha tagit ett beslut! Eller? Tror du att du kommer ändra dig fler gånger? Jobbigt med beslutsångest!

2006-06-08 @ 07:18:18
Postat av: Pistache

Jag tror du gör klokt i att OM du vill läsa Engelska så bör man göra det genom att läsa något annat ämne. Jag har hört många som sagt att Engelskan man läser utomlands är inte så svår för oss svenskar som faktiskt överlag är riktigt bra på engelska, då lär man sig mer genom att plugga ett visst ämne eller jobba. Så det gör du klokt i :-)

Jag håller med Fred om att Frankrike har mycket mer turister än England och kan vara ett klokt val på så sätt. Men man försvårar det för sig om man inte är superbra på språket, även om man säkert lär sig massor, så jag kan tänka mig att läsa på engelska gör det något lättare.

Trist att det ska pratas så där. Att människor aldrig kan sköta sitt eget.

2006-06-08 @ 07:57:39
URL: http://pistacheblog.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

Fred>> Fast pluggar jag gör jag det för skoj skull, inte för att ha nytta av "utbildningen" i Sverige. Låter kanske naivt, men jag vet inte vad jag vill bli, så tills dess tänker jag ha kul.
Min franska är alldeles för dålig för att kunna läsa en kurs i något ämne på franska.

tinatoon>> Hehe, jag vill bli flytande på engelska, that's why.

Nadia>> Jag har inte tagit ett beslut, jag var ironisk... ;)

Pistache>> Ja, jag tror också att det är ganska klokt att göra så... och som sagt, min franska är alldeles för dålig för att kunna läsa t.ex. turism eller något ämne PÅ FRANSKA.

2006-06-08 @ 08:15:12
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Therese

Det finns en ganska känd 3 årig turism-utbildning i Spanien som förmedlas av många svenska språkreseförmedlare tror att det finns skolor på ett par spanska orter som Madrid , Marbella och någon annan. Där ingår en hel del praktik och du lär dig ett till språk utöver engelskan för jag håller med Fred, ska du satsa på turism tror jag det kan vara bra att lära sig ett eller flera språk utöver engelskan. Franska , Spanska , Tyska , Ryska är stora språk som säkert kan vara meriterat att kunna. Säkert kan det vara meriterat att kunna japanska ch kinesiska också...

2006-06-08 @ 12:13:00
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Therese>> Det kan säkert vara jättebra, men eftersom jag inte vet vad jag vill jobba med i framtiden, vill jag inte börja läsa ett program nu. Skulle vilja ta en liten kurs i "turism-nånting" för att se om det kan vara något för mig. Och att läsa något sådant på ett annat språk än engelska (eller svenska, bara engelska blir svårt) är en omöjlighet med mina (o)kunskaper. Självklart skulle spanska och tyska vara kul att kunna, men jag tror att det är bäst att lära sig engelskan och franskan riktigt bra först i så fall.

2006-06-08 @ 12:50:07
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Pistache

Förlåt om jag tar lite plats här nu. Men Thérèse, vet du vart man kan läsa om det programmet? Jag har insett att det programmet jag länge velat läsa börjar höja antagningsgränsen så pass mycket att chansen är liten att jag kommer in där inom en överskådlig framtid. Är intresserad av att läsa mer om denna turismutbildning!

2006-06-08 @ 14:12:59
URL: http://pistacheblog.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback