Pasta funkar alltid

32676-149
För ett tag sedan tipsade
Nadia mig om den här pastasåsen. Idag var det andra gången jag gjorde den faktiskt - den är jättegod! Jag tänkte därför dela med mig av receptet.

Jag har så mycket matbilder på min blogg nu att ni säker börjar tro att jag är besatt eller något. Nåväl, vill ni veta receptet direkt från upphovskvinnan istället, så är det här.




Detta behöver du:
(fullkornspasta)
vitlöksklyfta
aubergine
krossade tomater
salt
peppar
oregano
chilipulver
olivolja

Såhär gör du:
Skär itu auberginen på längden. Skär av topparna och snitta lätt i köttet. Strö salt över och gnid in. Låt stå upprätt på plant underlag i 20-30 min. Torka av med hushållspapper och skär i långa stänger som du hackar till tärningar. Häll olivolja så att det täcker botten på kastrullen. Stek vitlöken till den blir gyllenbrun, lägg sedan i auberginerna som ska friteras på ganska hög värme tills de blir mjuka. Rör om. De ska bli mjuka! Häll i krossade tomater och tillsätt salt, peppar, chilipulver och oregano. Låt koka 10-15 minuter.
Voilà, bon appétit!

Kommentarer
Postat av: Anna

Fast den verkar ju inte helt nyttig med all olivolja..

2006-06-05 @ 21:20:45
Postat av: barajagjohanna

Anna>> Man ska inte ha för mycket olivolja, säger Nadia. Men pja, jag har inte så stor koll, olivolja är onyttigt alltså? Det är ju det mesta visserligen.

Postat av: Hanna

Allt är relativt. Olivolja är nyttigt om man jämför med tex smör.
Dessutom tycker jag inte att man ska tänka för mycket på nyttigt och onyttigt. Ät och var glad, lagom är bäst :)

2006-06-05 @ 22:51:19
URL: http://clementin.blogg.se
Postat av: Cicci

Åh, nu blev jag hungrig!! Guld skorna från Indiska inhandlades för ungefär två veckor sen, så de kan nog finnas kvar :)!

2006-06-05 @ 23:42:10
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: barajagjohanna

Hanna>> Jo, precis, det är så jag tänker.

Cicci>> Okej, då ska jag ta en sväng in på Indiska imorgon. ;)

2006-06-06 @ 10:58:31
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: nadia

Kul att du gillade pastasåsen! :)

2006-06-06 @ 12:05:42
Postat av: barajagjohanna

nadia>> Ja, tack för receptet! Du vet att fler alltid är välkomna. ;)

2006-06-06 @ 12:38:20
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback