Det bästa är att stanna inne.

Hej, jag heter Johanna och jag är pollenallergiker.

Första gången jag kände av snuva och kliande ögon var i Uppsala för fyra-fem år sedan, och det var min kombo Sanne som är jätteallergisk som kom på att jag kunde vara lite allergisk mot pollen. Det har blivit värre för varje år men det har aldrig varit så stora problem att jag känt ett måste att medicinera mig. Förra våren kände jag dock inte av så mycket, men då bodde jag ju i Paris och där är det långtifrån lika påtagligt som här. Nu kan jag dock utan tvekan kalla mig pollenallergiker. I helgen slog björkarna ut här. Helgen har varit jobbig, men idag har det varit värre än någonsin. Ögonen har kliat, de har varit illröda och uppsvällda, näsan har runnit och jag har nyst stup i kvarten. Jag höll på att bli galen ett tag. Frukost på balkongen var givetvis klantigt. En promenad till Ica höll på att ta kål på mig, jag trodde jag höll på att bli tokig. Jag hade svårt att andas och det kändes som om jag skulle nysa precis hela tiden.

Nu har jag i alla fall cyklat till Apoteket för att köpa medicin. Nästan allt var slutsålt, precis som jag hade läst på text-TV. Tydligen har det varit kaotiskt på landets sjukhus i helgen. Nytt lass med medicin skulle komma idag, men tydligen hade det inte nått Falun. Tabletter lyckades jag dock få, en femtiolapp för tio tabletter. Men för många räcker det inte med bara tabletter, utan man måste även införskaffa sig ögondroppar (vilket jag lär göra så fort lagret på Apoteket fylls på) och nässpray. Det är uppenbarligen dyrt att vara allergisk.

Det bästa man kan göra för att må bra, har jag märkt, är att hålla sig inomhus. Så fort jag kommer ut blir det jobbigt. När jag sedan har fått vara inne i några timmar mår jag genast mycket bättre. Förutom att jag blir otroligt trött. I eftermiddags sov jag två timmar, helt utslagen. Men att hålla sig inomhus i det vackra vädret går ju inte. Vädret får vända och återgå till regn, helt enkelt.


32676-116Det första tipset för pollenallergiker är att undvika pollen. Eh, okej. Lätt. Inte.

För att minimera mängden pollen du utsätts för:

• Träna inte utomhus När kroppen ansträngs ökar pulsen och därmed volymen inandad luft till det flerdubbla. Luften innehåller pollen och pollenallergener, och ju mer luft man andas, desto mer av dessa får man i sig.
Men att cykla till träningen då? Och att bara ta en promenad? Nähä.

• Vädra inte
Normalt är halten pollen mycket låg inomhus. Men vid vädring under pollensäsongen kommer naturligtvis stora mängder pollen in, som sedan kan virvla upp och hålla sig svävande även inomhus.
Man får helt enkelt stå ut när det är kvavt i lägenheten...

32676-117• Häng inte ut tvätt
Pollen fastnar på tvätt som hänger ute på tork, och följer sedan med in.
Så att vädra kläder är uteslutet. Bättre att tvätta dem ofta alltså? Men det är ju inte heller bra.

• Duscha husdjuren efter att de varit ute
Hundar, katter och andra pälsdjur kan bära med sig ansenliga mängder av pollen i pälsen.
Tur att jag inte har djur då. Men att duscha sig själv kanske är en bra idé också?

• Undvik att vistas i skogen eller i närheten av träd du vet att du är allergisk mot.
Hallå! Det kryllar av björkar i det här landet. De finns överallt. Utanför min lägenhet och vid busshållsplatsen, vid jobbet, på föräldrarnas gård, behöver jag fortsätta? Sverige är ganska björktätt.

På Clarityns hemsida skriver de "Idag finns det så många olika och bra allergimediciner att de allra flesta allergiker bör kunna finna en lämplig kombination och leva ett tämligen normalt liv trots sin allergi." DE ALLRA FLESTA allergiker BÖR alltså kunna leva ett TÄMLIGEN normalt liv. Haha. Jag gissar på att kombinationen = medicin + stanna inomhus.

Enligt medicinen jag har köpt kan man bli känna av en sjuklig sömnighet. Just nu känner jag mig rätt så utpumpad, så det kanske är bäst att sluta skriva innan jag somnar på tangentbordet?

Bilderna är lånade från Clarityn.

Kommentarer
Postat av: tess

jag är faktiskt nöjd med kvalitén på bilderna. enligt mig, som inte är någon fotoexpert, så ser bilderna ut precis likadant som när man framkallar någon annan stans. prova att beställa! det är ju riktigt billigt. jag lyckades dessutom tajma in ett erbjudande och behövde bara betala 1:- per kort.

Postat av: barajagjohanna

tess>> Då ska jag minsann kolla upp det. Tack!

2006-05-09 @ 11:45:07
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback