Tunnelbana: 25 mil sydöst

»HALLÅÅÅÅÅ!?! VAR E TUNNELBAAAANAAAN?«

Vi befinner oss alltså i Falun, jag cyklar förbi Ica Supermarket mitt i stan när jag hör en kille i 16-18-årsåldern med stockholmsdialekt skrika detta. Falun är Dalarnas residensstad med dryga 55 000 invånare i kommunen. Med en area som är betydligt mindre än Stockholms, klarar vi oss alldeles utmärkt utan en tunnelbana - såklart. De lokala stadsbussarna går åtminstone varje kvart till de största områdena. Aldrig blir man så patriotisk som när någon pratar skit om ens hemort. Att jag vill flytta härifrån är en sak, men hey, Falun är faktiskt en charmig stad, här finns saker att göra om man bara vill. Nära till skidbackar, nära till bad. Snö på vintern, varmt på sommaren. En perfekt stad att växa upp i.

Äh, suck, jag blir så irriterad. Håll er hemma om ni inte tycker att något utanför 08-området duger.

32676-12732676-12932676-129
Falubilder från
visitfalun.se

Kommentarer
Postat av: Stephi

Jo, pojkvännen ska nog till Falun om han kommer in. För min del blir det skåne och förhoppningsvis hudterapeut-skola när man har råd =) Men en "språkresa" till France hade inte varit fel =)

2006-05-27 @ 13:06:50
Postat av: Stephi

BTW, man blir ju sugen på att åka till Falun efter att ha sett dem bilderna =)

2006-05-27 @ 13:07:36
Postat av: barajagjohanna

Stephi>> Hudterapeutskola låter roligt! Och ja, ganska fina bilder på Falun det där, husbilderna är ju tagna i "de genuina" delarna också.

Postat av: Therese

Jag förstår dig precis , jag bklir alltid lika sur varje gång någon klagar på Sverige och svenskar men egentligen vill jag inte bo i Sverige , iallfall inte just nu.
Jag har några kompisar från Falun men nu bor dom i Stockholm sen några år. Men jag har varit uppe och hälsat på och både blivit guidad , festat och badat i Tisken (tror jag sjön hette). Jättemysig stad. Jag körde förresten halkbana där eftersom jag tog körkort på intensivkurs i Borlänge.
Har en annan kompis som gått på folkhögskola i Leksand och blivit kvar utan för Leksand i en jätttemysig verklig Dalaby. Så jag brukar åka upp iallfall en gång om året men i sommar får jag se hur det blir för det blir nog bara en snabbis till Sverige.

2006-05-27 @ 17:35:19
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Therese>> Det är säkert Runn du menar, Tisken är en liten (halvt igenvuxen ;)) del av Runn. Jag var faktiskt en sväng till Leksand idag, håller med om att det är en väldigt mysig by (är där ganska ofta på vintrarna och tittar på hockey) men alldeles för liten för att bo i. Well, Sverige ÄR fint, och även fast man tycker det betyder det ju inte att man vill bo här. Ja, du vet ju.

2006-05-27 @ 18:22:36
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Dan

googlade ordet glasögon och hittade din blogg. Du är sjukt rolig.

2006-05-27 @ 19:49:41
Postat av: Linnnn

Ok. Nu har du fått mig såld på Falun. *blink* ;) Har kikat buss, flyg o tåg. Gahh. Har så lite pengar, men.. kanske kan pussla ihop ett transportsätt dit o ett annat hem? Kan t.ex. tänka mig att åka busselur hemåt, om det nu tar långt tid. Spelar liksom mindre roll på hemvägen. El har den rutinerade resenären ngra förslag? :)

2006-05-27 @ 20:24:42
URL: http://linnnn.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Dan>> Oj, vilket spännande sätt att hitta hit på! Haha, jag - sjukt roligt? Hahahhaha, du fick mig att skratta högt, det var himla roligt att höra, vad glad jag blir. Hoppas du kommer hit i fortsättningen också. ;)

Linnnn>> Skåne-Dalarna är väl inte det billigaste kanske... kolla just nu-biljett mer SJ, samma sista-minuten-biljetter kan man få billigt (beställa 24 timmar innan avgång, pris kan du kolla genom att kolla på morgondagen). Ska kika runt lite åt dig...

2006-05-27 @ 20:28:43
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cicci

Dryga, dryga stockholmare (jag bor i sthlm själv, men jag är INTE en dryg stockholmare)! Aaaah, blir så irriterad på sånna människor!!! Precis, de kan väl stanna hemma om resten av världen är så hemsk. Drygt.

2006-05-27 @ 22:36:22
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: barajagjohanna

Cicci>> Långt ifrån alla stockholmare är dryga... Men ellerhur, om allt utanför Stockholm inte duger kan de väl hålla sig där då.

2006-05-28 @ 09:57:09
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Robban

Gamla hederliga Bojsenburg eller Mariegatan eller varför inte kopparbergsskolan det är minnen från en svunnen tid:)

2006-06-01 @ 15:18:45
URL: http://frankrikeliv.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Robban>> Är du från Falun eller? :O

2006-06-01 @ 20:41:42
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Robban

En gång en mörk ruskig oktoberkväll drog min pappa en lättnads suck efter att han såg en pojke komma ut(efter 3 flickor). Efter det spenderade jag några år i Lycksele för att sedan ta ett mellanhopp i Falun i 2-3 år för att slutligen hamna i Österskär norr om Stockholm. Trots det hann jag bo på 3 ställen i Falun:)

2006-06-02 @ 08:59:41
URL: http://frankrikeliv.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Robban>> Aha, då förstår jag. Kopparbergsskolan har jag dock aldrig hört talas om, den kanske har bytt namn sedan din tid? ;) Jag bor på andra sidan sjön om Bojsen, närmare bestämt Herrhagen.

2006-06-02 @ 09:39:54
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback