Bara råkade...

Böckerär kul och ser bra ut i bokhyllan: böcker är kul att äga. Alldeles för kul. Jag råkar som vanligt bränna de sista slantarna på just böcker... De här böckerna beställde jag i samband med att jag skrev min uppsats om feminism, så det kanske märks vad majoriteten är inriktade på...

32676-437

Den ryske vännen av Kajsa Ingemarsson, eftersom hon är en otroligt bra skribent. Små citroner gula, På det fjärde ska det ske och Inte enklare än så är otroligt bra (särskilt den förstnämnda), så därför är jag ju bara tvungen att ha även denna bok bredvid i bokhyllan.

Under det rosa täcket av Nina Björk, då Nina Björk är grym och jag har hört att boken är en viktig diskussion.

En riktig våldtäktsman av Katarina Wennstam, eftersom jag har läst den första boken, Flickan och skulden, vilken var både jobbig och intressant, då man fick följa offrens tankar. Jag tror att den här boken kan ha en väldigt intressant utgångspunkt då författaren har intervjuat sexualförbrytare för att få reda på hur de tänker.

Egalias döttrar av Gerd Brantenberg, då det är en bra och viktig bok som bara måste stå i min bokhylla.

Kommentarer
Postat av: Therese

Egalias döttrar är riktigt bra, rolig och tankeväckande. Jag läste om den för femtioelfte gången i somras. Har försökt få dom flesta killar jag känner att läsa den men tyvärr utan framgång...
Länkade ditt inlägg om vegetarianer och miljö nu

Postat av: barajagjohanna

Therese>> Framförallt är det en tankeställare och en aha-upplevelse. Jag tror att det skulle vara nyttigt för killar (och tjejer också) att läsa den, faktiskt. Jag har bara läst boken en gång, men nu har jag ju den faktiskt i bokhyllan, så det måste vara dags att läsa om den snart.

2006-11-14 @ 20:19:04
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Moni

under det rosa täcket är helt klart en favorit, har läst den flera ggr och prackat på den min bästa killkompis, som blev feminist efter att ha läst den, hihi :)
egalias döttrar är också kul och insiktsgivande!

2006-11-15 @ 08:30:15
URL: http://moni.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Moni>> Härligt att höra positivt om den från fler håll. Ska bara försöka läsa ut en annan bok, sen ska jag välja och vraka vilken jag ska läsa härnäst...

2006-11-15 @ 11:07:11
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cicci

Jag har också Den ryske vännen och En riktig våldtäktsmannen liggandes. Det blir aldrig av att läsa några böcker under terminen. Håller fortfarande på med en bok som jag började med i slutet av augusti! Gillade (eller gillar låter lite fel) också Flickan och skulden, det gav ett bra perspektiv på sexualbrottsoffer men det var en del grejer som hon skrev, som åtminstone för mig framstod lite konstigt.. Jag tror säkert att många poliser, åklagare och domare tar för lätt på sexualbrott men författaren verkar leva i en tro om att det skulle vara skitlätt att sätta dit alla våldtäksmän om man bara vill. Det känns som att hon nästan glömmer det som är det viktigaste i en rättsstat, dvs att ingen ska dömas oskydlig! Men men, det var länge sen jag läste boken och jag kanske skulle tycka nåt annat idag.

Och föresten, måste berätta en sann grej på tal om att somliga inom rättsväsendet inte tar så hårt på sexualbrott! En av mina lärare berättade att hon hade träffat ett manligt justitesråd (en domare i HD alltså) på en middag och de började prata om sexualbrott. Då säger han nåt i stil med att jag förstår inte att det är en så stor grej kring det här här med sexualbrott. Om min son skulle bli misshandlad så skulle det såklart vara mycket värre än om min dotter blev våldtagen. Härlig kille, eller vad säger man??

2006-11-15 @ 13:54:36
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: barajagjohanna

Cicci>> Jag förstår att du inte hinner läsa böcker under terminerna. Jag vet ju själv när jag har pluggat, då är det pluggböcker som gäller, inget annat. Därför har jag samlat på mig en hel del böcker i bokhyllan som jag ännu inte har läst.

Men VA? Verkligen härlig kille, du... Men alltså, hur kan man överhuvudtaget yttra sig på det viset? Jag har aldrig hört något liknande! Herregud, jag blir så förbannad att jag inte finner några ord. Högröd i ansiktet och nära att spricka - ungefär så blir jag när jag hör sådant. (Och han ska vara domare... kul.)

2006-11-15 @ 17:17:09
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: becka

Jag läste "Under det rosa täcket" 1999, och även fast det låter som en sliten klyscha så öppnade den faktiskt mina ögon på många sätt.

2006-11-16 @ 09:57:38
URL: http://www.bollenarrund-becka.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

becka>> Vad skönt att höra en sån klyscha! :) Det känns som nästa bok jag ska läsa då...

2006-11-16 @ 11:05:00
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: mandy

fast den ryske vännen handlar om politik och sånt :s inte alls som hennes andra böcker...

2006-11-16 @ 21:02:24
URL: http://smilelikeyoumeanit.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

mandy>> "Om politik och sånt"? Jag har förstått att den skiljer sig något från hennes tidigare böcker, men som sagt: jag gillar Ingermarssons sätt att skriva på, därför ville jag ha även denna bok.

2006-11-16 @ 21:15:48
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback