Ska vi starta företag?

Nej, det känns ganska onödigt att anmäla sig som ett företag för att man har barnvakt då och då. Snälla, nu börjar diskussionen om svart hemhjälp gå för långt. Många svenskar säljer och köper svarta tjänster då och då och jag kan faktiskt förstå det i vissa fall. Ofta tjänar ju båda parter på det, rent pengamässigt. Skulle jag vara jätteduktig på att putsa fönster och någon skulle ge mig en femhundring i handen för att göra det, så varför inte? Jag säger inte att man ska leva på att jobba svart, absolut inte, men det hela börjar bli lite överdrivet.

Allvarligt talat. Vem har inte bett grannen sitta barnvakt åt ungarna för att man ska iväg några timmar, och sedan gett barnvakten lite pengar i handen som tack? Vem har inte suttit barnvakt åt grannen och tagit emot pengar i handen? Kom igen, det känns som om man måste dra gränsen någonstans. Den nye finansministern Anders Borg intervjuades på Nyhetsmorgon i morse, det har visst kommit fram att han haft barnflicka svart, han med. Själv kallade han det barnvakt några kvällar ibland, och jag förstår precis vad han menar. Det är skillnad på att ha en barnflicka som alltid är hos en, och att ha en barnvakt. Majoriteten av Sverige blir ju brottslingar om man det skulle säga vara olagligt att ha barnvakt och ge denne pengar i handen som tack.

Det börjar som sagt gå till överdrift.

I övrigt blir jag bara trött när jag hör den nya budgeten, så jag orkar knappt skriva om det... Vad spelar det för roll att vi får sänkt inkomstskatt från januari, när alla avgifter kommer att höjas? Vi får betala mer till a-kassan och när vi blir arbetslösa får vi mindre i ersättning. Blir vi sjuka får vi försöka gå till jobbet ändå, för vilken normal Svensson har råd med tre karensdagar? Inte jag i alla fall. Att det är en politik och en budget som gynnar de rika och missgynnar dem som redan har svårt att få ihop sin privata ekonomi, det visste vi ju redan. Man blir ändå så besviken.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det här står mig upp i halsen snart. När det gäller finansministerns barnflicka så var det ingen engångsföreteelse: enligt Aftonbladet jobbade hon två ggr i veckan och passerade gränsen för hur mycket man får tjäna utan att skatta. Det borde en ekonom med hans bakgrund kunna hålla reda på. Ingen är felfri, jag menar inte så, men frågan är hur mycket som handlar om ideologi eller är det bara klantighet.

En stilla undran: Borde inte regelverket ändras om det är så att majoriteten av befolkningen tycker att det är fel? Och var ska man dra gränsen?

Den nya budgeten orkar jag inte kommentera, inte idag...

Postat av: barajagjohanna

Johanna>> Det står mig upp i halsen också. Jag läste på Aftonbladet att hon jobbat två kvällar i veckan och att det gett henne 250 kr i veckan. En tusing i månaden alltså. Ja, det kanske överstiger gränsen? Jag har ingen koll på vart den ligger. Men ja, frågan är ju verkligen var man ska dra gränsen. Politiker tycker man ju att de borde vara extra korrekta visserligen, men det verkar vara höginkomsttagarnas specialitet att fuska. Äh, jag orkar snart inte bry mig längre.

2006-10-17 @ 11:45:31
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Moni

jag håller med dig och det känns så himla överdrivet. det stod tom om det i tidningarna HÄR igår...

2006-10-17 @ 12:01:05
URL: http://moni.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Moni>> Det var nästan pinsamt när Nyhetsmorgons nyhetsankare snackade om detta i morse...

2006-10-17 @ 13:01:14
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cliff Hanger

Om det sker några enstaka gånger kan man ha överseende med det. Men när det sker så här systmatiskt tycker inte jag att det är okej. Inte om man har politiska ambitioner i alla fall.

Men det borde finnas bra information om hur man ska gå tillväga om man vill betala barnvakten vitt. Jag vet i a f inte hur jag skulle göra om jag ville anlita en barnvakt (inte professionell barnflicka) vid något enstaka tillfälle.

2006-10-17 @ 14:26:05
URL: http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Cliff Hanger>> Skulle jag behöva barnvakt vid något enstaka tillfället skulle jag absolut ge en slant i handen. Det känns liksom inte som ett jobb, utan mer som... att göra någon en tjänst, att ställa upp. Och den summan är mer symbolisk.

2006-10-17 @ 18:37:12
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cicci

Håller med om det där med svartjobb. De flesta har väl betalat en barnvakt svart för några timmars jobb. Eller som min pappa som fixar datorn åt min kompis pappa och så får vi julgranar av honom som gentjänst varje jul. Svartjobb är det väl, men vem orkar byr sig? Inte skatteverket iaf. Reinfeldt berättade att när han ringde Skatteverket för att ta reda på hur de skulle betala sin barnflicka vitt så hade de ingen aning om hur det skulle gå till och svarade att sånt brukar ju familjerna sköta "privet", dvs svart. Så det är inte så lätt att sköta sina affärer vitt alla gånger heller :)!

2006-10-17 @ 19:39:12
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: Johan/sukha

Även om jag kan hålla med om att det känns överdrivet att kräva hans avgång och så vidare, så kanske det är relevant att:
1) Det handlar om att överskrida gränsen 10 000 kronor per år. Alltså lite mer än "en slant i handen".
2) Att han systematiskt använt sig av flera barnvakter för att inte överskrida den lagliga gränsen. Vilket alltså innebär att det rimligtvis handlar om betydligt mer än 10 000 kr/år. Och att han misslyckats med sin skatteplanering, eftersom han själv säger att han brytit mot reglerna.
3) Att han är finansminister, alltså ytterst ansvarig för just skattepolitiken. En finansminister som skattefifflar måste ju faktiskt uppmärksammas.

2006-10-18 @ 11:04:49
URL: http://ord-ord-ord.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Cicci>> Jamen en sån grej känns liksom som en skitsak. Men nu ska väl medierna plocka fram allt. Jag lovar att det fanns personer i förra regeringen som också har struntat i att betala TV-licensen... och vem orkar bry sig? Det är klart att man ska föregå som gott exempel som minister, men alla har väl sina små "synder" sen tidigare...
Precis, inte ens skatteverket vet hur man gör, utan säger som de flesta - att det där brukar skötas privat.

Johan/sukha>> Är verkligen gränsen så låg som 10 000 kr? Ja, vad som stod i Aftonbladet fick hon 50 kr i timmen vilket blev 250 kr på en vecka, och det tycker jag är en lite slant... :)
Jovisst ska man föregå med gott exempel som minister, absolut, men som Borelius barnflicka som jobbade på 90-talet... Det känns lite... passé. På den tiden hade hon väl ingen aning om att hon skulle bli minister.

2006-10-18 @ 11:55:34
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Johan/sukha

Ja,10 000 kronor. Vilket jag tycker är tillräckligt för att bli granskad, men inte för att avgå.

Vad gäller Borelius så ägnade hon ju sig åt avancerad skatteflykt för många miljoner, där var den svarta städhjälpen bara en droppe i havet. Att hon avgick tycker jag var helt rätt, hon borde aldrig blivit utnämnd till minister. Snarare borde hon blivit granskad av Skatteverket för länge sen och kanske rent av ställas inför rätta. Det kan ju inte vara ok att en regering vill lägga miljoner på att "jaga fuskare" bland sjukskrivna och arbetslösa, medan deras egna skor sig hämningslöst på vår bekostnad.

Man måste också vända på frågeställningen nu när alla börjar säga att media går för långt (vilket de kanske gjort i enstaka fall): Vad skulle vi tycka om media fick veta dessa saker och INTE sa något?

2006-10-18 @ 13:33:11
URL: http://ord-ord-ord.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Johan/sukha>> Absolut, jag håller med om att Borelius skulle avgå. Jag tycker att hon framstått som ganska puckad med tanke på hennes korkat låga bortförklaringar och lögner och det är mest det jag är förbannad på. Det är klart att du har rätt, ministrar om några ska ju vara lagliga och skatta och inte fuska, det är väl just fuskare de vill åt, som de har sagt.
Jo, men självklart ska media ta upp det. Men jag känner bara att de nu försöker ta fram minsta lilla skitsak. "Och den ministern hade inte betalat tv-licensen heller..." Nähä, och jag bryr mig. Inte.

2006-10-18 @ 14:02:43
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback