Söka jobb

Att söka jobb är inte det roligaste. För två år sedan fick jag jobb på min nuvarande arbetsplats. Men innan detta, sökte jag jobb, på jobb, på jobb... Och den 22 september 2004 var jag extremt trött på detta. I brist på annat började en låt forma sig i mitt huvud och rätt som det var hade jag den på papper. Sedan dess sitter låttexten på min frys. Haha.

Med påtryckningar från
Thérèse, ska ni nu få ta del av låten. Och om ni, liksom jag, är lite schlagernördar, har ni säkert melodin som kareokeversion. Sätt då på den och sjung för full hals! (Glöm inte copyrighten!)

Söka jobb

Text: barajagjohanna, 22 september 2004 omkring 12:30
Melodi: "Det gör ont" (Lena Ph)


Och alla omkring
dom halkar lätt så in

Finns det nåt jobb att söka
säg, finns det någon chans
att jag kan få ett jobb nu
eller ska jag gå till AMS
Dom säger bara sök jobb
vi hjälper inte dig
åååh!!

(refr) Jobb, söka jobb, söka jobb
jag vill inte söka jobb
söka jobb, söka jobb
Dom säger bara nej
säger nej vi vill ej ha dej
när jag frågar efter jobb
söka jobb, söka jobb
Och alla omkring
dom halkar så lätt in
och får jobb
(dom får jobb)

Här finns så många ställen
Ica, Coop, café och mack
Manpower och Proffice
alla bemanningsföretag
Jag har ju faktiskt prövat
men alla har så fullt

(refr) Jobb, söka jobb, söka jobb
jag vill inte söka jobb
söka jobb, söka jobb
Dom säger bara nej
säger nej vi vill ej ha dej
när jag frågar efter jobb
söka jobb, söka jobb
Och alla omkring
dom halkar så lätt in
och får jobb
åååh!!

(stick) Kassavana, punktlig
kompetent och väldigt snäll
Jag skriver fort på datorn
så låt mig få ett jobb

(refr) Jobb, söka jobb, söka jobb
jag vill inte söka jobb
söka jobb, söka jobb
Dom säger bara nej
säger nej vi vill ej ha dej
när jag frågar efter jobb
söka jobb, söka jobb
Och alla omkring
dom halkar så lätt in
och får jobb
dom får jobb
dom halkar så lätt in
och dom får jobb

Kommentarer
Postat av: Therese

Briljant! Precis så känner jag mig nu. Jag vill inte söka jobb , vill att någon ska ringa och erbjuda mig ett roligt och välbetalt jobb. Skrev om det på min blogg men ingen har hört av sig ... än

Postat av: hannahsthlm

Vilken underbar text du fått ihop=)!

2006-10-08 @ 22:34:06
URL: http://hannahsthlm.blogg.se/
Postat av: Corrode

Klockrent^^ Jag känner igen mig ;)

2006-10-09 @ 00:32:56
URL: http://corrode.blogg.se
Postat av: carro

klockren !

2006-10-09 @ 05:40:14
Postat av: nadia

Du kanske skulle ta och bli låtskrivare? Du har ju definitivt talang! :)

2006-10-09 @ 07:06:26
Postat av: barajagjohanna

Therese>> Ja, tänk vad skönt om nån bara ringde och erbjöd ett jobb bara sådär... Det är väl bara att skicka iväg en massa ansökningar kors och tvärs och ringa upp ställen och besöka ställen. Väldigt omständigt och jobbigt, men det brukar ju ge resultat till slut.

hannasthlm>> Tack! Jag blev ju riktigt nöjd själv. ;)

Corrode>> Det borde alla som söker jobb göra... :)

carro>> Tacktack.

nadia>> Jag funderade ju på att skicka in den till Melodifestivalen för två år sedan, men insåg ganska snabbt att det inte skulle vara så smart med tanke på att jag har snott melodin...

2006-10-09 @ 08:50:48
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Anonym

UUUUUNDERBAR!
får jag rippa in den i min blogg?
min arbetsförmedlare ringde mej, nämlisch, imorse... i need a theme song! (tänk ally mc beal)

2006-10-09 @ 12:13:07
URL: http://punaniii.blogspot.com
Postat av: Camilla

Haha, Johanna... kan inte mer en buga och tacka. Borde vi inte skicka in den på arbetsförmedlingen, bara för att jävlas? Jag har i alla fall kompierat över den på min datorn. Den ger mig hopp :)

2006-10-09 @ 12:20:18
URL: http://millaaa.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Anonym>> Visst, det går bra, så länge du uppger upphovskvinnan. :)

Camilla>> Haha, jag var jättenära på att skicka den till tidningen för två år sedan, med mitt eget avsändarnamn och allt. Men... det blev aldrig av. :) kul att du sparat den. Om du inte har kareokeversionen av "Det gör ont", bör du skaffa den, och sjunga "Söka jobb" till den, det är faktiskt ganska roligt om man inte har något annat för sig. ;)

2006-10-09 @ 12:24:48
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Camilla

Haha, varför tror du jag sparade den? :) ... instämmer.

2006-10-09 @ 14:21:56
URL: http://millaaa.blogg.se
Postat av: Therese

Jo det är väl det jag gör och det ger säkert napp förr eller senare. Känns enklare när jag är tillbaka i Sverige nästa månad att söka mer. Lite jobbigt att sitta här men det går. Men det är så fruktansvärt tråkigt att söka jobb...

2006-10-09 @ 16:54:58
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Camilla>> Du får berätta när du lekt artist sen.

Therese>> Jag tror absolut du får napp, men som du säger, det blir nog lättare när du kommer till Sverige. Jag veeeet, jobbsökandet är verkligen jätteråkigt och frustrerande... Jag borde ägna mig mycket mer åt det, men är för lat - jag har ju redan ett jobb, om än tråkigt, monotont och alldeles för stillasittande och dåligt betalt.

2006-10-09 @ 17:33:11
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: becka

Hahaha du borde jobba på något satiriskt radioprogram typ Pippirull:-) Klockren text!

2006-10-09 @ 20:40:58
URL: http://www.bollenarrund-becka.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

becka>> Hahaha, kanske ska starta ett nytt Pippirull. ;)

2006-10-09 @ 22:43:50
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Minna

Är som att läsa ur mina egna tankar. Har sökt jobb det närmaste året nu men eftersom jag inte har några tidigare erfarenheter står jag inte särskilt högt i kurs. Känns som att jag aldrig ska få ett jobb, och har nog lite smått gett upp :P

2006-10-10 @ 16:40:27
URL: http://minnzan.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Minna>> Du har kanske sommarjobbat, och har några erfarenheter därifrån? Och det är ju faktiskt så att alla måste börja någonstans, oftast får man ju inte det jobbet man vill ha för resten av sitt liv, som första jobb. Mitt första jobb var cafébiträde vilket jag trivdes jättebra med, men sen fick jag stå ut som telefonförsäljare ett tag t.ex... Nånting är man ju tvungen att göra om man vill ha en inkomst. Och det är SÅ mycket skönare när lönen kommer, istället för bidrag. Lönen har du tjänat ihop själv. Att söka jobb är jättejobbigt, jag vet, men gör man det inte leder det ju inte till något heller. Så kom igen, ring företag, mataffärer, caféer, alla ställen, eller ännu bättre: knacka dörr. Skitjobbigt men lönsamt i längden. Man får tyvärr inte vara kräsen, särsklt inte som 19-åring. Du kommer att hitta ett jobb, bara du vill! Lycka till. :)

2006-10-10 @ 17:44:13
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Linda S

HAHA DENNA VAR JU BRA =) NÄSTA GÅNG FÅR DU SÖKA ARTIST JOBB FÖR VI VET JU ATT DU GÄRNA SJUNGER O KAN HANTERA EN MICK I ALLA LÄGEN ÄVEN NÄR DU KLÄR PÅ DIG HIHI O SÅ HAR DU JU EN HIT HÄR HHI KRAM O HEJ VI MÅSTE TA EN KAROKE KVÄLL TLL SNART !!!

2006-10-14 @ 13:03:05
Postat av: barajagjohanna

Linda>> HAHAHAHAHAHA! :) Lätt att vi lär ha karokekväll snart igen! Jag är sååååååå på! Om två veckor har jag gjort mitt sista prov, då är det löning dessutom, det kanske vore något? :) Hihi, vi får höras.

2006-10-14 @ 13:53:10
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback