Bussproblem

10:11 skulle jag ta bussen hemifrån mig till stan. Men strax innan jag ska gå ut inser jag att bussen inte går den tiden. För att hinna med anslutningen till sjukhuset 10:31 från stan måste jag alltså cykla. 10:08 går jag ut och sätter mig på cykeln och cyklar till stan. Är i stan i god tid - tio minuter innan bussen ska gå. Står och väntar. Bussen kommer, jag tar upp busskortet och gör mig redo på att kliva på. Bussen åker förbi! Snopet går jag efter, då den stannar lite längre bort. Börjar springa, men bussen åker igen. Det var alltså bara att börja gå mot sjukhuset. Ringer röntgen och berättar att bussen åkte förbi mig, så jag blir tyvärr lite sen.

11:16 gick en buss från sjukhuset och hela vägen till jobbet i Borlänge. 11:15 kom jag ut från sjukhuset och börjar springa mot bussen som står på hållplatsen. Bussen åker. Jag inser att det bara är att gå ner mot stan. När jag är vid nästa hållplats står bussen där igen. Jag börjar springa, men bussen åker ifrån mig igen.

Väl på stan kliver jag på bussen mot Borlänge, lagom svettig efter promenaden i solen. Busschauffören säger att det ska komma en ny chaufför, och han kliver ur bussen. Jag som numera är van vid allt krångel med bussturerna, befarar att ingen ny chaufför ska komma och att turen ska bli inställd. Men det dykter upp en chaufför, dock nästan 10 minuter försent.

I Borlänge trycker jag på stopp-knappen och gör mig redo för att kliva av. Bussen kör förbi hållplatsen. "Hallå!" ropar jag, varpå busschauffören säger "oj, ursäkta" och först ganska långt därifrån stannar han och undrar om jag kan gå av där. Nej, det kan jag inte, så jag sitter kvar till bussen vänder och kommer närmare jobbet. Där kliver jag av.

Att det är bussproblem i Falun sedan Swebus tog över Dalatrafik är väl känt. Det är synd om busschaufförerna. Det är brist på dem, så flera är inlånade från andra städer och självklart har de väldigt svårt att veta var de ska stanna när de varken kan stan eller bussturerna. Jag brukar klara mig utan att bli drabbad av sådant här, men på sistone har det hänt vid flertal tillfällen att bussar inte dykt upp och jag stått och trampat i centrum och fått invänta nästa buss, att bussturer blivit inställda när jag redan sitter på bussen, eller att det är kraftiga förseningar. Jag börjar bli rejält irriterad och problemen idag blev lite väl många.

Det blir spännande att se om bussen hem ikväll blir inställd, om den är försenad eller om den rentav åker ifrån mig... Tur att jag har cykeln i stan, så att jag när jag kommer från Borlänge åtminstone kan trampa hem som jag vill.


Kommentarer
Postat av: Moni

taaaaack för att du gjorde dig mödan att ge mig så mycket tips! om du råkar åka till wien nån gång kan jag återgälda det :)
surt med bussarna förresten. man kan ju hamna på hispan för mindre...

Postat av: Camilla

Vadå irriterande. Jädra bussar!

2006-09-13 @ 18:21:35
URL: http://millaaa.blogg.se
Postat av: Cicci

Suck vad irriterande!! Varför skulle du till sjukhuset??

2006-09-13 @ 19:57:49
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: barajagjohanna

Moni>> Inga problem! Lovar att jag ska gå på dig om jag åker till Wien nån gång. :)

Camilla>> Skojar du...

Cicci>> Haha, jo, idag hade jag maximal otur tror jag. Jag skulle till sjukhus och röntga min rygg. Har haft jättesne sedan jag var liten och nu var det ett tag sedan jag var på kontroll, så jag hade fixat så att jag fick ta en röntgenbild.

2006-09-13 @ 20:28:16
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Stephi

Hahah oj vad jag nästan känner igen mig! E ju i falun nu och ska snart ta bussen till stan =) Dumma häromkvällen va att sista bussen ska gå 22.50 (??) och jag och min pojkvän va på bio. Vi hann precis springa ut 22.48 typ.. och då bajbaj åker bussen.. Ganska tråkigt, får ta taxi,, 100kronor dyrare.. Grr.. Men du får nog skälla lite på chaffisarna, eller ha nåt neonklädliknande på dig så de ser dig bättre =D

2006-09-15 @ 12:22:07
Postat av: barajagjohanna

Stephi>> Bussen borde gått 22.45, för de brukar gå jämna kvartar... kanske därför ni missade den... ;) Nä, jag vill inte skälla på chaffisarna, det är inte deras fel, många är bara extrainkastade. Kul att du är i Falun!

2006-09-15 @ 12:29:33
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Stephi

Står på tabellen 22.50 =) Så det såå :P hehe (har hunnit med den innan) fint väder förresten här uppe :)

2006-09-15 @ 21:47:39
Postat av: barajagjohanna

Stephi>> Okej, fel av mig, de kanske går så när det är lite senare då... :) Ja, himla fint väder här! Jag som åker iväg imorgon... nåja, hemma på söndag igen.

2006-09-15 @ 23:31:28
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback