Skolans orättvisor

Nu är jag arg, för jag inser att jag kommer få kämpa som en idiot för att höja mitt medel, och lyckas jag kommer det ändå inte höjas tillräckligt.

Åh, vad det suger att vara medelmåtta. Att höja betyg är ju en konst. VG till MVG är inte svårt - det är jättesvårt. Om jag bara hade haft läshuvud, d.v.s. om jag tagit till mig en text när jag läser den och förstår innebörden hade jag på gymnasiet skrivit bättre på prov vilket skulle lett till fler MVG:n, vilket i sin tur hade lett till att lärarna sett mig som jätteduktig och jag hade haft lättare att få MVG i fler kurser, vilket i sin tur skulle lett till att mitt medel skulle vara högre och jag hade kunnat komma in på vad jag vill. Så är det i skolan. Fruktansvärt orättvist.

Exempel 1: Datorkunskap. Det läste jag i Falun där det var ganska hårt. Jag lyckades få VG. Hade jag struntat i att läsa klart kursen och istället ta den i Uppsala dit jag flyttade, skulle jag lätt fått MVG, för det fick alla, även de som inte kunde nånting.

Exempel 2: Idrott och hälsa. Vi hade en lärare för nästan 1000 elever, så jag förstår om han hade svårt att hålla isär alla. Jag var en av få i klassen som alltid närvarade eftersom jag gillar idrott. Skrev bra på uppsats. Ändå fick jag bara ett G - i ett ämne som varit mitt favoritämne! Folk som sällan var där fick högre.

Exempel 3: Projektarbete. Jag och en till kompis fick VG, medan de andra två i gruppen fick MVG för att de kom på projektet.

Eh!?
Ja, ni fattar poängen.
Om ändå lärarna kunde förstå hur mycket betygen betyder när man vill börja plugga vidare.

Titta på mina betyg i mediekommunikation, medieproduktion, mediekunskap, journalistik, textkommunikation, fotografi och svenska, och gå på dem, då kommer jag absolut in på till exempel journalistprogrammet. Det är väl ändå de som är viktiga om man vill bli journalist. Är det inte viktigare att vara duktig i praktiken? Vad har historia, religion, matte, naturkunskap och idrott med journalistik att göra? Lite borde väl ändå intagningen göras om? Kan man inte få vara ett undantag? Nu ska jag kämpa för att höja några betyg, som bara ger mig liiiite högre medel och fortfarande inte hjälper mig dit jag vill. Jag undrar om det är värt det. Högskoleprovet nästa, det som jag inte ens haft en tanke på att försöka mig på. Phu.

(Ja, jag är på dåligt humör. Ska få lite mat i mig, sen blir jag mycket gladare.)

Kommentarer
Postat av: Cicci

Jag förstår precis! Lärare kan vara så orättvisa och betygen så ogrundade! Jag har snarare läshuvud, lätt för att läsa och lära mig saker utan till (detta har dock absolut inget med intelligens att göra) så jag har haft relativt lätt för mig i skolan. Ett MVG leder till ett annat som du säger. Riktigt dåligt! Och så det där med att alla kurser väger lika tungt - hur korkat som helst. Om jag är bra på musik, idrott, foto och andra praktiska ämnen men sämre i t ex samhällsvetenskap och historia så spelar det ingen roll när jag söker t ex juristlinjen för de väger lika tungt. Rätt sjukt! De relevanta ämnen borde väga tyngre. Då tror jag systemet som de har i England med A-levels är mycket bättre, där man väljer kurser man vill fördjupa sig i och så väger de tyngre när man söker universitet. Jag förstår att du är upprörd det skulle jag också vara!!!

Postat av: Linn

Sådan gör en så frustrerad!

2006-09-04 @ 19:21:50
URL: http://www.apriltjej.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Cicci>> Precis, läshuvud har inget med intelligens att göra, det bara... är tur för dem som har det, som kommer ihåg till prov och så. Jag minns att när jag började läsa journalistik, så KUNDE jag plötsligt! Journalistik- och medieämnena hade jag jättelätt för, det bara funkade. Till skillnad från matte, samhällskunskap, historia, religion och så vidare. Sånt gick inte. Himla trist. Det svenska systemet borde göras om något.

Linn>> Jaa, verkligen, det är fruktansvärt frustrerande.

2006-09-04 @ 21:05:46
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Thea

Ja, du har helt rätt, jag går bara i nian och bävar redan inför hur jag ska komma in på journalisthögskolan! Det är bara så idiotiskt att jag måste ha ett bra betyg i teknik och andra helt 'oviktiga' ämnen för att komma in. Det borde baseras på ämnena som på något sätt rör journalism, och så test! Det handlar ju inte bara om att ha höga betyg utan även att ha talangen och intresset!

2006-09-04 @ 21:32:52
URL: http://mmthea.blogspot.com
Postat av: ingridh

Oh satans, jag känner igen mig precis. mvg i alla samhällskurser och psykologi, men några vg i matte och naturkurserna sänkte mitt medel rejält och nu är jag på komvux för att plugga upp dem :(
Lycka till!

2006-09-04 @ 21:33:18
URL: http://ingridh.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Thea>> Det gäller att satsa i gymnasiet. Det är lätt att vara efterklok. Visserligen hade jag nog inte kunnat få högre betyg i gymnasiet, jag gjorde så bra jag kunde i nästan allt. Däremot kan man vara smart att välja "smarta" ämnen istället för roliga. Men för stunden vill man ju bara ha roligt.

ingridh>> Och jag har MVG i kurser med svenska, media och text/skrivande/journalistik men inte i andra "vanliga" ämnen. Vi får bilda klubb då, jag är snart på Komvux jag med. Fast det heter ju så fint Vuxenutbildning numera, åtminstone här. ;)

2006-09-04 @ 21:42:39
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: kristinamargaretha

Håller med om att det läggs för stor vikt vid betygen, och det är trist att gymnasister måste plugga ihjäl sig för att ha en chans att komma in på sin utbildning.
Får man fortfarande läsa upp betyg på Komvux..? Jag har för mig att jag läste nåt om att deti framtiden endast ska vara till de för de som har underkänt och vill få g.

2006-09-05 @ 00:00:27
URL: http://bloggdagboken.blogspot.com
Postat av: Johan

Jag får väl lite uppmuntrande påpeka att när du väl kommit in på en eftergymnasial utbildning så upphör dina betyg att betyda någonting alls, och ingen arbetsgivare bryr sig heller om gymnasiesnittet. Kommer du inte in på journalisthögskolan så finns det ju finfina alternativ på folkhögskolor. Det funkade för mig, som ju är journalist nu, trots ett dåligt gymnasiesnitt.
Get up, stand up, don't give up the fight, som bob marley skulle uttrycka det. :)

2006-09-05 @ 00:04:49
URL: http://ord-ord-ord.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

kristinamargaretha>> Jodå, det får man. Skillnaden idag är att du inte får läsa om en kurs som du redan har betyg i, utan då får du bara anmäla dig till prövning och plugga på egen hand. Men du får kontakt med en lärare som berättar vad du behöver läsa på, och vilken eventuell litteratur du behöver använda dig av.

Johan>> Jag ska bara komma in först. :] Jo, jag vet, jag har kollat på folkhögskolor också, men jag vill så gärna gå på universitet/högskola, det blir ju en speciell stämning. Jag vill vill vill. Och de utbildningar jag sett på folkhögskolorna känns repeterande för min del. Har redan läst journalistik två år på gymnasiet, så de kursplaner jag har sett känns inte som någon påbyggnad eller fördjupning för mig utan bara repetition. Men I will get up, stand up, I won't give up the fight. ;) Haha. Vad spännande, jag visste inte att du är journalist. Vadå för slags journalist? Var?

2006-09-05 @ 08:06:39
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Johan

Visst är det annorlunda att gå på universitet eller folkhögskola. Universitetsutbildningarna är ju mer teoretiska, medan folkhögskolorna mer praktiska, generellt sett. Jag läste min journalistutbildning på folkhögskola (Strömbäck) och annat på universitetet, tror det är bra att blanda. Har du läst journalistik på gymnasiet så kanske det är en bra idé att satsa på journalisthögskolan ändå. Ett annat sätt att komma in är ju att läsa andra kurser på universitetet och liksom ta sig in bakvägen. På Umeå Universitet finns t ex kultur- och vetenskapsjournalistutbildningen. Då ska du läsa 80 poäng inom något område och sedan läser du tex kulturjournalistik som en två-årig påbyggnad.

Ja, jag är journalist :)
Jag har mest jobbat med radio, lite med TV. Men nu håller jag på att sadla om till frilans.

2006-09-05 @ 14:17:12
URL: http://ord-ord-ord.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Johan>> Jo, jag tror också att universitetet är bättre eftersom jag läst journalistik med tillhörande ämnen på gymnasiet. Jag såg att Umeå har Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap. Inte exakt vad jag vill, men den verkar intressant. Gävle hade också något intressant, fast Gävle är så himla nära till Falun, vill lite längre bort. Jag ska kolla upp ALLT, jag kan ju hitta något som jag kan forma lite själv. Men ett program känns ju kul för gemenskap, ha en riktig klass och så, blir ju inte riktigt samma grej på kurser. (En till orsak till att jag inte vill gå folkhögskola är för att de ofta ligger ute på vischan, och jag vill bo i stan! Haha.)
Frilansare verkar kul, dock lite svårt att ta sig in, väl?
Gud, vad jag babblar...

2006-09-05 @ 14:29:48
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Johan

Här är utbildningen som jag menade:
http://www.umu.se/kultmed/utbildning/kj/index.html
Den kan ju kombineras med t ex media- och kommunkationsvetenskap och då skulle jag nog våga påstå att den är likvärdig journalisthögskolan, helt och hållet. Sen är Umeå en bra studentstad, jag bodde själv där i 5 år.
Ja, det är svårt att frilansa, men det är ju kul med utmaningar ;-)
Just nu håller jag på att starta ett företag som är tänkt att hjälpa frilansar att slå sig in på marknaden. Det kanske kan bli intressant för dig när du väl bestämmer dig för vad du ska göra :)

2006-09-05 @ 16:04:34
URL: http://ord-ord-ord.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Johan>> Umeå är den stad jag helst skulle vilja plugga i om jag fick välja faktiskt. Utbildningen verkar verkligen jätteintressant! Gah, ska bara få ihop ytterligare 70 universitetspoäng...
Nu vet jag i alla fall vem jag ska kontakta om jag vill börja frilansa... ;)

2006-09-05 @ 16:13:03
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Anonym

Så sjukt! Jag hade det likadant! MVG i ALLA medieämnen , där var lärarna helt underbara. Men! Jag hade en heltokig lärare i matte b som kallade mig för ett dumhuvud inför hela klassen, en svensklärare som satte fel betyg och sedan sjukskrev sig i två år (omöjlig att få tag på), datorkunskapslärare som satte ett G trots att jag fick 99% rätt på alla prov utom ett (där tyckte han att jag gjort fel på en länk i Word?!). Äh, jag ska ändå ta mig till mitt mål. :)

2006-09-06 @ 14:57:18
Postat av: Ida

Oj, senaste kommentaren var från mig. :)

2006-09-06 @ 14:57:46
URL: http://legallyblonde.se
Postat av: barajagjohanna

Ida>> Visst är det tråkigt att det ska behöva vara så... Självklart kommer både du och jag nå det mål vi vill nå (;)), men det är så synd att man inte kan ta den vägen man helst vill ta direkt, måste gå runt det och så vidare.

2006-09-06 @ 15:11:50
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback