Studieteknik?

Hade jag vetat vad två prövningar i två 100 poängs-kurser innebär hade jag aldrig valt att göra dessa på samma termin. Idag efter jobbet var jag och träffade lärarna och herregud, vad ska jag ta mig till? Jag trodde att prövning i Historia A och prövning i Samhällskunskap A var lika med ett prov i vardera ämne. Något annat har jag inte fått reda på.

Men icke!

Detta innebär mer specifikt att jag kommer att göra ett stort skriftligt prov i historia (jag ska läsa en historiabok på 277 sidor - sedan skriva ett prov på hela kursen) och en vecka senare ett muntligt prov i samma ämne. I samhällskunskapen innebär "en prövning" två inlämningsuppgifter, två stora prov och två skriftliga arbeten på 6-10 A4-sidor vardera.

Samhällskunskapen känns okej, även om det handlar om betydligt mer än "bara" ett prov. Men i det ämnet har jag ändå avsnitt i boken som jag ska skriva prov och så vidare på, dessutom är det ganska intressant. I historian däremot handlar det om att läsa en gammal bok och sedan kunna en hel kurs och skriva MVG på ett prov. Hjälp. Hur ska jag lösa det?

Jag har inget läshuvud - jag har stora problem med att ta in det jag läser, och allt detta - två stora kurser som man normalt läser över ett helt år, ska jag hinna med på ungefär två månader, samtidigt som jag jobbar.

Mellan besöket på skolan och fikan med Åsa, satte jag mig på biblioteket och började läsa i samhällskunskapsboken eftersom min första uppgift ska lämnas in redan om en vecka.

32676-312 32676-313

Det gick inte så himla bra. Efter att ha läst tre meningar utmanade jag mig själv genom att tänka vad har jag läst? Jag hade inte en aning. Efter ett par minuter kommer jag på mig själv med istället titta ut över de tråkiga hyllorna med böcker och tänka på något helt annat. Jag har oerhört stora problem med att koncentrera mig och jag har ingen aning om hur man pluggar!

Hur gör man när man pluggar? Hur lägger man upp allt när man har två stora ämnen att ta itu med samtidigt, under en så pass kort period?

Jag kanske borde kolla om jag får strunta i historian, kanske försöka med t.ex. Engelska A om det går istället? Att få upp ett VG till MVG i historia känns ändå omöjligt. Vad tänkte jag på när jag kladdade ner "Historia A" på anmälningsblanketten? Vad tusan har jag gett mig in på?


Update 15/9. Hähä, kanon, jag fick skjuta på historian till efter nyår, så nu får jag satsa på "bara" allt jag ska göra i samhällskunskapen, wohoo!


Kommentarer
Postat av: Cicci

Usch, har inget bra tips att ge dig. Själv bara läser jag, stryker under. Ibland anteckningar lite, men jag är nog ett typiskt läshuvud. Jag skulle nog bara till SamA om jag var du iaf, bättre att satsa på nåt du känner dig motiverad att göra.

Postat av: barajagjohanna

Cicci>> Jaadu... ska ringa vägledningscentrum (som det så fint heter) imorgon... Det borde ju finnas en prövning i februari också, kan kolla om jag kanske får skjuta upp historian dit. Förstår inte hur jag ska palla annars. Just nu sitter jag med samhällskunskapen. Lite småsvårt att försöka hitta svar på frågor i boken... och du ser ju hur koncentrerad jag är... ;)

2006-09-14 @ 20:02:52
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Anna Jorstig

Hej där igen (det var ju väldigt kul att äntligen få springa på dig, det händer ju inte så ofta som det skulle kunna :)

Tänkte bara säga att Göran Häggkvist heter Göran Hägglund, om du nu menar kd:s partiledare :)

Vill inte vara petig, jag vet ju att du gillar Carola, men hon och Göran är nog inte släkt, även om det hade varit festligt!

Kram Anna

2006-09-14 @ 21:39:52
Postat av: Anna

Ojdå, Anna the hitech har varit framme igen... såg att jag svarade på fel inlägg...
eehh, då säger jag nåt klyschigt om denna blogg istället då... eehh, lycka... lycka... lycka till med ehh, pluggandet!
Hejdå!

2006-09-14 @ 21:41:55
Postat av: barajagjohanna

Anna J>> Haha, flummo! Har svarat under "Stackars Leijonborg" istället. ;) Och eh, tack för lycka-till:et!

2006-09-14 @ 21:49:23
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Stephi

Å va skönt för dig att du kunde skjuta upp den. Jag har heller inte ork/energi/eller nåt för att plugga. Isch lider nästan med dig :) Men Lycka Till!

2006-09-15 @ 12:25:00
Postat av: Camilla

barajagjohanna >> Nu känns det inte som att du har det stora problemet längre, två kurser på en och samma gång. Dock, skrev du att du har problem att lära dig vad du läser. Gör såhär: När du läst ett stycke - sida. Sätter du dig och skriver ner vad du läst med egna ord. Därefter är det betydligt lättare. Du skriver inte bara de viktigaste utan allting. (Allting med egna ord) Även där kan du börja spåna och diskutera med dig själv. Använd dig mkt att frågeställningarna. Det bästa med samhällskunskap är att du inte behöver ha exakt det rätta svaret, utan du kan skriva så mkt runt omkring. (Dock) ska du veta vad du skriver om. :)Lycka till.

2006-09-15 @ 15:10:03
URL: http://millaaa.blogg.se
Postat av: Sofia

hej! ang. skinnjackan från H&M... håller med dig att den var stor...samtidigt som den kändes kort. så den åker tillbaka. Det får bli en annan jacka istället :)

2006-09-15 @ 17:15:49
URL: http://sofiasofia.bloggagratis.se
Postat av: barajagjohanna

Stephi>> Jätteskönt faktiskt, det känns som om det blir lite lättare nu ändå.

Camilla>> Jag ska testa det. Det jobbigaste är att det är så himla mycket. Men det lär väl bli biblioteket efter jobbet var och varannan dag. Sitter jag hemma kommer jag bara att börja surfa, kolla på tv etc. Tack för tipset!

Sofia>> Visst var den så? Jag har ju behållt min, tveksamt hela tiden, men nu är det väl lite försent att skicka tillbaka den... Jag hoppas att den funkar, man får väl ha nåt tjockt under så funkar den när det är kallt och FÖRHOPPNINGSVIS inte blir så himla stor... hrm...

2006-09-15 @ 17:51:43
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Camilla

barajagjohanna >> att det är så mkt gör det bara positivt för dig när du sitter och skriver. Dessto mer du skriver, mer lär du dig

2006-09-15 @ 18:16:12
URL: http://millaaa.blogg.se
Postat av: Malin

Åh jobbigt att plugga. Ett tips är att om man tex. ska läsa en bok på kort tid kan man söka på internet efter sammanfattningar på boken. Då står oftast det viktigaste med. jaja, lycka till iaf!

2006-09-17 @ 16:24:07
URL: http://mask.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback