Fjortis Paradise

»Välkomna till Fjortis Airlines som kommer att ta oss ner till Cypern och Fjortis Paradise.»

Flygvärdinnan kunde lika gärna ha sagt så. Redan på Arlanda var det tydligt vilken målgrupp som skulle åka till Cypern. Bara ett par barnfamiljer och några unga kärlekspar, men annars var det stora ungdomsgäng. Det fanns ett tjejgäng på ungefär tio brudar i 18-20-årsåldern. Alla såg likadana ut. På utresan var det partyhumör, fnitter och asgarv. På hemresan var samtliga slitna och betydligt tystare, förutom hostan och snorandet som hördes precis överallt.

När det var dags att boarda på Arlanda sa kvinnan bakom disken att det var tio minuter kvar till boarding och då skulle de som sitter på rad 25-37 gå på först. Fyra ungdomar tjohoade högt och rusade fram för att vara först i kön.

»Som sagt, om tio minuter kan ni börja köa...», sa kvinnan, och de fyra ungdomarna blev röda i ansiktet, började fnissa och gick och satte sig igen.

När tio minuter gått tog kvinnan vid disken till orda igen:

»Då var det dags för er som sitter på rad 25-37 att börja gå ombord. Och då vill jag be er att eftersom vi är tio minuter sena, så snälla, när ni kommer in på flyget, gå direkt till er plats och lägg ert bagage antingen i hyllan ovanför er eller under stolen framför er. Spring inte omkring i flyget, utan gå direkt och sätt er på er plats. Tack.»

Precis som en lärare som talar till sina fjortonåriga elever. Om det behövdes? Ja.

image823

Ayia Napa har ett galet nattliv, och då menar jag det inte bara som positivt. Allt går ut på att bli så full som möjligt. Det känns som om barernas mål är att supa alla fjortisar redlösa, vilket milt sagt är osmakligt. Varenda bar och varenda klubb har inkastare på gatan som delar ut flyers och lockar med sina alkoholhaltiga erbjudanden: "köp 1 drink få 1 shot", "1 gratisdrink", "första drinken 1 pund", "8 shots och 4 drinkar 8 pund" och så vidare. F och jag blev påhoppade med erbjudande om att köpa 1 drink och få 2 shots på köpet. Vi hoppade på det, då vi ändå skulle vänta på en tjej på den baren. Vi trodde ju att vi skulle få köpa en drink och få den andra gratis, plus en varsin shot. En drink och en shot var, alltså. Men icke. Åtta glas ställdes upp på bardisken. 4 glas var - 2 drinkar och 2 shots. Inte riktigt vad vi hade räknat med.

Jag måste klargöra en sak: det går att vara i party-Ayia Napa utan att vara full. Jag har testat och kan meddela att mina kompisar och jag levande exempel på att det är fullt möjligt att bli hög enbart av att dansa.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Haha, trevlig läsning :D

Postat av: Ida

Haha! Känner igen det där.. Men jag var å andra sidan 16 och största fjortisen jag med som var utan päronen i ungdomars spritparadis (billigt och lagligt!! Det var iaf vad som troddes..). Nej, nu skulle jag inte vilja besöka det stället igen. Varken Ayia Napa lr Kos. Tror jag börjar bli gammal med, för skickade just hem mina kräftskivegäster. Ingen var så partysugen och jag ska ju trots allt jobba imorrn.. :P Erhm! Nu kan jag även köra bil dit vilket underlättar MYCKET. Måste höras imorgon (idag) min kära, så jag får höra om allt! Puss gurkan!

2007-08-26 @ 00:02:33
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Ida: Jag skulle lätt kunna åka tillbaka till Ayia Napa, utan att gå på de värsta ställena om man nu måste gå ut - precis som vi har gjort. De klubbar vi har varit på har varit riktigt bra och där ser man inte det som finns på exempelvis Grabbarna Grus (spyor på dansgolvet, sexlekar, alla drinkar har namn som förknippas med sex osv) och nån annan klubb med pool där alla har sex...

2007-08-26 @ 10:39:41
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: carro

så, vad tycker du om cypern då? har du åkt runt på utflykter och sett massa saker??

2007-08-26 @ 10:48:42
Postat av: Lotta

Tycker att det är synd att det blivit så i Ayia.. nu var de ett bra tag sedan jag var där.. men då va de en himlans trevlig stad. De är de kanske nu också, men ärligt talat.. orka med detta beteende? Som du skrev så tycks allt gå ut på att bli så packad som möjligt.. usch!

2007-08-26 @ 10:55:46
URL: http://bergochdalvana.blogg.se
Postat av: Idas sambo

Hahahahaha...jag känner igen mig sååå mycke.
Va på Cypern två veckor förra året..och va inte full en enda gång.
Första veckan i ayia napa..men vi pallade inte me alla fjortisar så vi bytte till ett tyskt familjehotell i fig tree bay istället..de va semester de :)

2007-08-26 @ 11:02:44
Postat av: barajagjohanna

Carro: Se senaste inlägget.


Lotta: Ja, på och utanför barerna är det tydligt vad som gäller - "nu ska vi supa skallen av oss!", ungefär.


Idas sambo: Förra gången jag var på Cypern var jag i Fig Tree Bay, vilket underbart ställe! Skulle jag åka till Cypern igen skulle det lätt vara mitt förstahandsval.

2007-08-26 @ 11:24:51
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback