Nu brinner det igen

Det känns nästan som om jag måste skriva om branden. Faktum är ju att det verkar ha blivit en riksnyhet att det brinner i Falun. Åtminstone har både Aftonbladet och Svenska Dagbladet skrivit om det. Själv väcktes jag imorse av min mamma som ringde och frågade om jag såg brandutvecklingen. Snacka om att skrämma upp en. Men visst såg jag röken från min balkong, efter att ha vaknat till lite.

Brandröken spred sig över stora delar av centrum, ett stort område kring det brinnande huset spärrades av och allmänheten uppmanades att inte vistas i centrum. Ändå stod det i förmiddags massor av nyfikna människor vid avspärrningarna och tittade (ja, jag såg det med egna ögon när jag körde bil genom stan). Flera har förts till vårdcentral och sjukhus för att de inandats den farliga röken. Puckon, måste jag få lov att säga. Puckon som går ut och tittar på nära håll trots varningar om att röken är rent livsfarlig. Nåväl, det är synd om företagarna som förlorat sina lokaler. Framförallt är det tråkigt för frisörerna som skulle öppna sin nya salong i veckan. Och det ser väldigt otrevligt ut med det nedbrunna huset, brandrök, brandbilar, brandmän och avspärrningar i stan.

Min skrämmande (?) tanke när jag stod stilla med bilen vid stoppljusen, tittade åt vänster och såg en brandman upphissad i luften, spruta massor av vatten rakt på huset, var att det skulle bli en schysst bild om jag hade haft en bättre zoom på kameran. Det här med att tänka i bilder kanske går för långt ibland...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback