Årskrönika, bloggåret 2007

Det är årskrönikor överallt. Jag tycker det är lite fånigt. Ett år är ju inte annat än en 12-månadersperiod. Men nu går jag emot allt jag just sa och säger att vilket jäkla år 2007 blev för mig rent personligt. Den 21 december 2006 skrev jag hur mitt drömår 2007 skulle bli. Så, hur blev det egentligen? Bara för att jag hatar årskrönikor, så kommer här min egen. ;)


JANUARI
Året börjar med att jag, som inte avger nyårslöften, ger ett löfte om att inte klippa lugg på hela 2007. Ett löfte som jag bryter fortare än kvickt. Stundals mår jag kanske inte så bra och funderar mycket med tanke på vad som komma skall: en ryggoperation. Äntligen byter jag ut min kompakta digitalkamera och analoga systemkamera till en bättre blandning av dem: jag köper en ny systemkamera. Dessutom åker till Uppsala och Stockholm och träffar vänner och visar att jag älskar vintern.

FEBRUARI
Får äntligen mitt operationsdatum och är glad över att jag slipper missa hockey under sjukhusvistelsen. För att skingra tankarna från det jobbiga åker jag tillsammans med mamma, bästa vän och hennes mamma på spa i Tällberg, en underbart skön helg. Dessutom får jag ett glädjande besked: jag ska bli moster till hösten! Och jag börjar gå på reikibehandlingar inför operationen som ska ske. Ett par dagar innan det är dags att åka till Linköping, åker jag till Västerås där Leksand spelar match, vilket blir skitkul. Och slutligen, den 27 februari, är det dags, jag anländer Universitetssjukhuset i Linköping. Operationen den 28 februari går utmärkt.

MARS
Redan två dagar efter operationen, bloggar jag från sjukhussängen. Det fortsätter jag med under hela sjukhusvistelsen, och även efter att jag har anlänt Dalarna med ambulansflyg. Mars blir en berg-och-dalbane-månad för mitt humör. I början har jag ont och går på morfin. Jag får påminna mig själv om skillnaden efter ingreppet. Får blombud, brev och besök. Bloggen handlar mest om operationen, men jag försöker lägga det mesta på skoliosbloggen, vilken ständigt är uppvärmd. Det är under mina sjukskrivningsdagar som jag blir tokfast i Grey's Anatomy och jag lever för vardagarna när mina dagar är upplagda efter TV-tablån.

APRIL
Den första april blir en lycklig dag, där jag kämpar att orka sitta och titta på hockey, vilket är värt all möda då jag efter matchen får ta emot en krya på dig-signerad hockeyklubba på franska från #41 Pierre-Edouard Bellemare. Det lever jag på länge. I bloggen tjatas det också mycket om hur häftigt det är att vara rak... Jag flyttar hem till mitt efter att ha bott hos föräldrarna ett tag, och jag orkar åka på utflykt till släkten i Järna. Det här blogginlägget gillar jag, med tanke på vad som komma skall ett halvår från jag skrev det... Tipsar om en kul bok i bloggen och författaren hittar hit och kommenterar.

MAJ
Jag fortsätter att fundera kring saker och tankar kring operationen är fortfarande i centrum. Dessutom vinner jag en bloggtävling och inser hur bra bloggkompisar är när jag får klänningar skickade till mig från andra håll i Sverige. Min kusin gifter sig och jag fotograferar en del, och i bröllopsprogrammet har brudparet lyckats beskriva vem jag är helt klockrent med så få ord: "Hockeytokig Leksandsfantast som ofta besöker Frankrike. Jobbar just nu på contactcenter men har en önskan om en skrivande framtid, kanske journalist."

JUNI
Det börjar bli sommar. Min lillebror och jag krockar med hans bil och jag får besöka akuten för att röntga ryggen. Allt går bra. Humorn finns kvar och jag blir allt piggare och börjar jobba på 25%, men går fort upp till 50%. Jag bloggar om allt jag vet om att åka taxi till och från jobbet var dag. En kompis kommer och hälsar på och vi tar en roadtrip i Dalarna.

JULI
En vecka är jag utan bredband, men lyckas blogga nästan lika mycket för det. Blir friskförklarad, åtminstone på Försäkringskassans papper. Jag har blivit antagen till Kreativt skrivande A i Gävle och funderar på hur det ska gå - jag som student? Jag, precis som resten av Sveriges befolkning som själv inte bär dem, stör mig på Foppatofflorna och kan inte vara tyst. Jag får min första betalda semester och det första jag gör är att åka till Tallinn. När jag kommer hem får jag en rejäl halsfluss och får besöka akuten igen.

AUGUSTI
Många dagar tillbringas på föräldrarnas brygga, med pastasallad, glass, kirurgtejp och en gravidmage. Jag börjar ta igen månaderna jag missat på grund av ryggens läkning, genom att förutom Tallinresan och en dag i Gävle, först ta en heldag i Stockholm och sedan en vecka på Cypern. Jag tänker tillbaka på halvåret som har gått och får börja träna igen, vilket jag gör. Leksand möter Mora i en träningsmatch. 4-2.

SEPTEMBER
Årets fest hålls i min lägenhet. Vi firar att min rygg är läkt och att jag får gå ut och dansa igen. För bloggläsarna avslöjar jag något och hoppas på att jag inte ska bli hatad hädanefter. Jag märker att det är hårt att plugga heltid utan att ta studielån, eftersom det innebär massor av jobb. Men jag gör det ändå och är tvungen att beklaga mig med jämna mellanrum. Ladies Night i Leksand blir kul eftersom vi tjejkompisar har kul. Det är premiär för hockeysäsongen. Och jag älskar min skrivarkurs.

OKTOBER
5 oktober, samma dag som jag är i Linköping för återbesök ett halvår efter operationen och blir överröst av beröm för allt möjligt, så föds min systerson, Oliver. En fantastisk dag, där jag svävar på moln. Oktober är månaden då jag äntligen vågar färga håret brunt och efter några veckor trivs jag utomordentligt. Jag ser Magnus Betnér live och skriver en recension som han inte borde vara missnöjd med. Tillsammans med en kompis åker jag till London, vilket blir en kaotisk men oförglömlig resa.

NOVEMBER
Bloggens 1000:e inlägg publiceras. Dessutom lär jag mig rensa avlopp och jag umgås mycket med den sötaste, vilket missuppfattas... Så bra som det går nu, har det inte gått för Leksand på flera säsonger, och jag avslöjar hur säsongen kommer att sluta. Tillsammans med en kompis är jag på Winnerbäcks konsert i Borlänge, dit kameran givetvis följer med.

DECEMBER
På bloggen går jag ut med att jag letar efter blåa julkulor och genast kommer ett gäng från Stockholm och ett gäng från Bryssel. Jag får betyg och omdöme i skrivarkursen, svävar på moln av all positiv kritik och längtar till B-kursen. Jag förklarar varför jag inte vill att den svenska hockeyn ska amerikaniseras mer. Och så åker jag till Paris och har det bra och skriver reportage. Till alla mina kunder skriver jag ett julrim. Årets sista hockeymatch visar också ungefär hur det har sett ut i allsvenskan hittills den här säsongen: 6-0 till Leksand.


image959
Gott nytt 2008, önskar barajagjohanna

Kommentarer
Postat av: becka

Gott Nytt År på dig snäckan:-)

Postat av: Camilla

GOTT NYTT ÅR

2007-12-31 @ 14:07:24
URL: http://metrobloggen.se/ccc
Postat av: Linn

Underbara du! Detta var ett riktigt bra inlägg! Jag gillar det. Du gjorde det jag inte ansåg mig ha tid till: länka bakåt till olika blogginlägg under årets lopp. Uppstyltad my ass. ;) Jag vill ge dig high five! (Upp med högran i luften.) High five för vad vi har kämpat genom årets gång. Tack för att du (ibland omedvetet) gett mig sparkar i ändan. Det har behövts! Skål och grattis till allt fantastiskt vi åstadkommit! Fightat ryggoperation, ätstörningsskit, hjärnspöken, bristande självkänsla och såå mycket mer. Vi har nog gjort oss förtjänta av alla våra resor. ;)

Gott Nytt, "Hanniz"!

Love ; Scullz.

2007-12-31 @ 14:15:39
URL: http://linnnn.blogg.se
Postat av: johanna

Gott nytt år! :)

2007-12-31 @ 14:27:55
URL: http://johannavarnamnet.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Tack och detsamma till er!

Linn: Aaaw, jag får nästan en tår i ögat. Ja, klart som fan vi har förtjänat våra resor, båda två, helt klart. High five, skål (i Pommac för min del! ;)) och tack för all uppmuntran. xxx

2007-12-31 @ 14:35:48
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Helene

Intressant att läsa om ditt år!
Du har ju gjort en massa annat än jobbat i alla fall.
Även om jag de gånger jag pratar med dej känns som att du alltid jobbar!!
Ha nu ett riktigt bra år 2008 också!!!
GOTT NYTT ÅR!

2007-12-31 @ 15:11:15
URL: http://heleneeriksson.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Helene: Ja, jag har hunnit med en del, trots allt. Vi ses i mitten av januari, för efter imorgon är jag lite jobbledig ett tag. Gott nytt år!

2007-12-31 @ 16:13:55
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Jeanette

Gott nytt till dig med!

Och vilken fantastisk bild på dig! Grym!

2007-12-31 @ 18:00:02
URL: http://www.away.blogg.se
Postat av: Therese

Vilken bra krönika! Gott nytt år!

2007-12-31 @ 19:24:58
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Jeanette och Therese: Tack!

2008-01-01 @ 08:53:16
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback