Freedom's just another word for nothing left to lose

Läs det igen:
Freedom's just another word for nothing left to lose

Det är så sant. Caroline af Ugglas översätter det till frihet är bara ett annat ord för att ingenting ha kvar på sin nya skiva
Joplin på svenska (som för övrigt är himla bra) och ju mer jag läser/sjunger meningen, desto sannare blir den. Freedom's just another word for nothing left to lose, frihet är bara ett annat ord för att ingenting ha kvar. Har man något att förlora, hur mycket frihet känner man då? Just det. Sug på den du.

Kommentarer
Postat av: Niklas (Fd Hans Ångest)

Ja, så KAN man se på saken - ibland. Den låten är skriven och präglad av ett härligt sextiotal med influenser av hippierörelser och en fantastisk framtidstro. Men tesen i sången är knappast en dogm, tillämplig på allt här i livet...

Allt är relativt. Allt kan ses i mindre och större perspektiv...

Om jag säger såhär: Jag förutsätter att du har en massa kompisar och familj. Om du INTE hade det - skulle du känna dig friare då? Nä.

Eller ta t ex de småbarnsfamiljer som tvingas vända på varenda krona - de familjer som aldrig åker utomlands på semester... - för dem är nog friheten lite mer i plånboken, så de utan problem kan ge sina barn de prylar som deras barns kompisar har...

Sann frihet kan vara att kunna äta samtliga av de ingredienser som naturens smörgåsbord har att erbjuda!!! Att äta både kött och grönt, helt enkelt!

Fundera på ovan skrivda samtidigt som du avnjuter lite soppa!

2007-02-05 @ 18:09:27
Postat av: Niklas (Fd hans Ångest)

Frihet kan vara att uppleva livet - men livet är ju något som sorgligt lätt kan gå förlorat...

Gatubarnen i Sydamerika har inte särskilt många ägodelar att förlora...

... men jag betvivlar att de känner sig fria - i alla fall inte för jämnan...

Ta lite mer soppa!

2007-02-05 @ 18:14:15
Postat av: barajagjohanna

Niklas: Kul att du är så engagerad. Men om man ser väldigt enkelt på citatet "Freedom's just another word for nothing left to lose" så tycker jag att det känns väldigt sant. Så länge jag har något att förlora känner jag mig inte helt fri.

Nu kanske jag inte tänker på något speciellt. Eller så är det just det jag gör. Struntsamma. Men givetvis har du rätt i att jag säkert inte skulle känna mig friare om jag inte hade familj och vänner.

Men så kan man också fråga sig: vad är frihet? Frihet kan vara att kunna göra vad man vill. Det kan vara att inte ha något som binder en. Det kan vara att få tycka som man vill. Det kan vara att ha massor av pengar och därmed kan frihet vara rent materiellt. Frihet är nog olika för olika människor. Det går att sväva ut hur mycket som helst.

Lugn, lugn, jag ska äta sista portionen soppa imorgon... :)

Postat av: Niklas (Fd Hans Ångest)

Jo, tanken och andemeningen i sången har sin poäng, absolut.

Du tog mitt inlägg på rätt sätt - skönt.

2007-02-06 @ 01:06:57
Postat av: lego

fight club?

2007-02-06 @ 01:51:08
URL: http://www.jorego.com/sblog
Postat av: lego

kanske skulle förklara vad jag menade också :P

tror dom säger något liknande i fight club, "you can't feel free until you've lost everything" eller blandar jag ihop det med någon annan film nu...?

2007-02-06 @ 01:52:44
URL: http://www.jorego.com/sblog
Postat av: barajagjohanna

Niklas: Trodde du jag skulle bli sur? ;) Hehe.

lego: Fight club ligger på min "måste-se-lista" (jag vet, jag borde skämmas som inte har sett den), så jag kan inte svara på om citatet är därifrån. Men det citatet låter mer... jag vet inte, tragiskt. Nåväl, ordagrant är det väl samma sak som Joplins citat, kanske.

2007-02-06 @ 11:18:53
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Niklas (F d Hans Ångest)

Njae, det trodde jag inte. Men jag blev lite osäker...

Jag väntar otåligt på din fasters utlåtande!!!

2007-02-06 @ 18:13:27
Postat av: barajagjohanna

Niklas: Min moster menar du? ;)

2007-02-06 @ 18:34:30
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Niklas (Fd Hans Ångest)

Just det, faster var det, ja!!!

2007-02-06 @ 21:03:18
Postat av: barajagjohanna

MOSTER, Niklas, moster... har köttet fått din hjärna att hänga med dåligt måntro?

2007-02-06 @ 22:55:31
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback