Själv går jag på hockey för att heja fram mitt lag

Jag slåss inte. Det handlar inte om att jag är liten eller svag (för det är jag), utan det handlar om något så enkelt som att det är något onödigt man bara inte gör. Jag skulle slåss i självförsvar eller på boxningspass, annars ser jag ingen vits till det.

Så skönt att vi kom igen i tredje och vann med 4-3 efter förlängning. Enligt pappa som såg matchen på TV var det elitseriespel och säsongens bästa match. Viktig seger. Så skönt att tredje inte blev bråkig på norra stå. Hade det varit så känns det som om förlust eller vinst kan kvitta, alla förbannade oroligheter och bråk förstörde verkligen. Nu blev åtminstone den sista känslan bra.

 

Jag önskar att jag kunde säga att Södertäljefansen (eller de idioterna som åkte dit för att slåss, de riktiga fansen är det säkert inget större fel på) är ett gäng idioter, men ikväll var det inte bara dem som var idioter, tyvärr var det även folk på min sida. Ett tag var jag så förbannad att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Nu är det bättre. Jag är fortfarande arg och jag ska försöka vara samlad – ursäkta om det inte blir så. Men såhär är det:


 

Jag går på hockey för att 1. heja fram mitt lag och 2. för att titta på hockey. Vissa verkar gå på hockey för att 1. hata motståndarlaget så mycket som möjligt och 2. slåss. Jag förstår inte! Jag förstår inte hur hatet kan vara så stort att man måste ge varandra blåtiror och hjärnskakning. Det är för mig fullkomligt obegripligt. Visst kan jag förstå känslorna. Det jag inte förstår är följande:

 
  • att man inte håller sig på sin sida och har kul, ser på hockey och hejar fram sitt lag, istället för att ta sig till motståndarklacken och provocera (idag gäller detta de s.k. Södertäljefansen)
  • att man kan låta sig provoceras så rejält att man inte kan behärska sig själv

Skrik glåpord till varandra, visst gör det, men SLÅSS FÖR FAN INTE! Och inte mitt i klacken! För det första ser det dåligt ut (en stund idag skämdes jag över att stå där jag stod, och det är ingen rolig känsla), dessutom blir det dålig stämning och all fokus läggs på slagsmålet och inte på matchen. (Jag kan tala om att jag inte har så stor koll på de två första perioderna, eftersom bråk runtom i arenan tog min uppmärksamhet.) Och slåss helst inte precis vid mig – för det var just vad som hände ett par gånger. Jag hatar när människor slåss. Jag tycker att det är oerhört obehagligt och blir väldigt illa till mods. När folk då formligen ger varandra knytnävsslag mitt framför näsan på mig, när de bankar ner varandra mot marken bredvid mig, så mår jag inte särskilt bra, inte minst när det är någon jag inte är helt obekant som är med där. Personer pysslar med detta även framför ögonen på barn och ungdomar som ser upp till dem. Det gör mig så förbannat förbannad!


Södertäljeidioterna hade absolut ingenting hos oss att göra och de får skylla sig själv som går dit - absolut. Men, poängen är ju den att de vill bråka. De vill provocera. Varför låta dem tillfredsställas?


Det är fruktansvärt mycket känslor i hockey (och i annan sport också, såklart), men jag förstår inte varför man låter sina känslor gå så mycket överstyr att det urartar i slagsmål, eller misshandel, jo, jag tror nästan man kan klassa det som jag fick utspelat framför ögonen på mig så. För mig är det en självklarhet att älska mitt lag. Det är dem jag hejar fram på matcherna. Inte går jag till motståndarlaget och provocerar. Och inte låter jag några stackars motståndarfans provocera mig. Mitt lags klack är dem som inte skriker att vi hatar motståndarlaget, det är klacken som har jäkligt bra låtar och ramsor istället. Det är klacken med humor. Det är Sveriges bästa klack. Utan tvekan. Att skrika "Det står ett dagis på södra!" och sjunga "bolibompa, bolibom-bom-pa, bolibompa, bolibom-bom-pa" med trumslagning var kul, jäkligt kul, och jäkligt skönt efter händelserna. Jag säger ju det, Superstars är Sveriges bästa klack med världens bästa humor. Det tråkiga är att när vissa börjar slåss blir hela klacken lidande.

Jag tror jag måste sova på det här (klockan ringer trots allt nån gång efter fem) och komma igen till en lugnare Arbogamatch på onsdag.

Läs om matchen hos
Superstars.
Och så vill jag påminna om att det är EFIT imorgon.


Kommentarer
Postat av: Linn

Såg på tv igår när jag zappade förbi kanalerna att det var något skit/bråk vid någon hockeymatch.. Så fruktansvärt onödigt. Att folk inte fattar?!

Ser fram emot EFIT. :) Hoppas solen skiner på dig i Falun också!

Postat av: Ida

Vilket bra inlägg johanna! Du fick verkligen fram allt som du kände..! Bra att du skriver av dej. Att slåss är INTE okej, självförsvar är det.. Kan nån slåss på en match kan den även slåss på andra ställen, det är INTE okej! Stå på dej:) Love

2007-01-13 @ 11:17:10
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Linn och Ida: Fruktansvärt onödigt, ja. Jag kan åtminstone förstå delar av det, det gör nog de flesta hockeysupporters. Men tydligen förstår jag inte allt, och det kommer jag aldrig att göra. Och Lino, solen skiner åtminstone här i Borlänge, men är säker på att den gör det i Falun med! :)

2007-01-13 @ 12:52:47
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Robert

Bra skrivet!

2007-01-14 @ 22:04:10
URL: http://xrob.blogg.se
Postat av: Robert

Tråkigt att höra (om ryggen alltså) :-/
Håller tummarna för att ni går upp i år. LIF är långt ifrån något favoritlag, men hellre LIF än Malmö eller Mora :-)

2007-01-17 @ 19:38:26
URL: http://xrob.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Robert: Tack. Kul att du håller tummarna för Leksand. Jag hoppas för allt i världen att både Malmö och Mora åker ur...

2007-01-18 @ 17:17:34
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback