Tack vare tågtiderna är jag nu lite mindre motiverad till att börja plugga i Gävle

image796Att bo i Falun och plugga i Gävle innebär pendla. Det är nio mil mellan städerna, enkel resa. Tåg är smidigt, det tar en timme och man kan plugga på tåget. Men jag har kollat upp vilka tider jag måste åka... Att börja skolan 13.15 innebär att jag måste åka 9.55 hemifrån lägenheten. Jag slutar 17.00 och detta innebär att jag kommer hem 20.00. Tio timmar hemifrån för knappt fyra timmar i skolan alltså. Att komma hem 20.00 innebär också att om det är hockey i Leksand den dagen, missar jag matchen. Surt. När jag ser de här tiderna är jag ändå rätt glad att det bara är en gång i veckan...

Man tycker ju att det åtminstone borde vara billigt att åka kollektivt med tanke på miljön, men det konstiga är att priset mellan att åka tåg eller bil Falun-Gävle t/r inte skiljer sig något. Jag skulle alltså kunna köpa mig en bil och spara massor av tid. Det är bara det att vägen mellan Falun och Gävle är den tråkigaste i världshistorien och jag skulle förmodligen somna av tristess om jag skulle köra den ofta. Av miljöskäl vill jag ju dessutom inte ha någon bil. Där jag bor klarar jag mig så himla bra utan och då ser jag ingen anledning till att ha någon. Fast en
bubbla hade varit grymt. Jag skulle vara en stolt ägare till en svart bubbla, för de är så fantastiskt grymt jäkla ashäftiga och jag hade känt mig rätt så hemma i en sådan, fantastisk grymt jäkla ashäfig som jag är. Eller nåt.

Kommentarer
Postat av: Sara

Hej, råkade bara snubbla in på din sida.. Om du pendlar mellan Falun-Gävle så borde du inte åka med SJ, är något annat tågbolg som kör den sträckan mycket billigare och snabbare. Tror det är antingen X-Trafik eller Tågkompaniet. Då går det även anslutningsbussar från centralen till högskolan sen.. Bara ett tips från en som själv pendlat mellan Gävle-Bollnäs! ;)

2007-07-31 @ 10:24:52
Postat av: barajagjohanna

Sara: Det är Tåg i Bergslagen som trafikerar Falun-Gävle och det är Tågkompaniet som har de tågen, men det är ändå via SJ som biljetterna enklast bokas. Jag har fått höra att det går bussar direkt från centralen till högskolan, men stämmer de in med tågen alltså? Vore ju bra...

Postat av: tinatoon

Biljetterna köpes enklast på tåget, Tåg i Bergslagen tar inte ut någon extra avgift för att du betalar på tåget. På så sätt förlorar man inga pengar om tåget är inställt, lr lektionen och man står med en outnyttjad biljett i handen. Dessutom är dom inte världsbäst på att ta betalt så ibland "slipper" man betala... ;)

2007-07-31 @ 12:27:20
Postat av: tinatoon

Dessutom vore det kanske idé att kolla upp om du skulle kunna samåka bil med någon? Jag har en kompis som pendlat till Gävle i tre månader, blandat med bil o tåg... Dock har han fått nytt jobb i Blg from September, men det kan ju finnas andra! :) Dels blir det billigare, och om bilen ändå går...

2007-07-31 @ 12:29:56
Postat av: barajagjohanna

tinatoon: Tack för infon, det är ju jättebra att de inte tar mer betalt om man betalar direkt på tåget.


Nu bytte jag ut "SJ" till "tågtiderna" i rubriken, för det är ju varken SJ eller Tågkompaniet jag blir irriterad på. De kör många tåg Falun-Gävle, dessvärre passar de bara inte perfekt med mina tider i skolan.

2007-07-31 @ 13:35:11
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Stina

Jag håller med dig, det borde bli mycket billigare att åka tåg! Dels för att det är miljövänligt o dels för att det är mysigt.

2007-07-31 @ 14:29:35
URL: http://girle.blogg.se
Postat av: lisa

kan inte du göra en snygg blogg bakgrund te mej??=)

2007-07-31 @ 14:56:50
Postat av: barajagjohanna

Stina: Visserligen tycker jag att tågpriserna mellan just Falun-Gävle ÄR ganska billiga (skulle dock inte klaga om de sänktes ytterligare ;)), men med tanke på miljön och att man borde vilja åka tåg istället för att ta bilen, borde de göras ännu billigare. Annars är det klart man kör bil, för att slippa passa tågtiderna, inställda tåg, väntetider osv.


lisa: Det kan jag kanske, om du bestämmer dig för en grundlayout och skickar hela den html-koden till mig. Då kanske jag kan trixa lite. Vi får ta det på msn sen. ;)

2007-07-31 @ 16:04:40
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Mats

Hoppas det löser sig med resandet
;)

2007-07-31 @ 17:39:24
Postat av: Mats

1

2007-07-31 @ 17:41:16
URL: http://www.mtssommar.blogg.se
Postat av: Mästaren och Margarinet

Tåg är ett underbart sätt att färdas. Man träffar alltid någon intressant människa, om man är öppen själv vill säga, på tåget.
Ta tåget och slappna av, plugga där och umgås. Kanske träffar du ditt livs kärlek där?

2007-07-31 @ 18:19:12
URL: http://mastarenomargarinet.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Mats: Det ska det säkert göra.


Mästaren och Margarinet: Jag kommer att åka tåg och jag gillar att åka tåg (förutom Falun-Gävle, det är den tråkigaste sträckan man kan åka både med bil och tåg). Det är definitivt ett bra ställe att plugga på och jag klagar inte på själva åkandet eller den tid det tar - det tar ju bara en timme. Det jag tycker ska bli lite jobbigt är all dötid i väntan på tågen, som är för kort för att göra något kul i Gävle och för lång för att det ska gå fort. Så att säga.

2007-07-31 @ 18:53:05
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Mimmie

tycker tåg är rätt skönt men samtidigt förstår jag att det kan vara jobbigt..

2007-07-31 @ 19:25:24
URL: http://ledume.blogg.se
Postat av: lego

står en svart bubbla hemma hos morsan och farsan på gården. men den är tyvärr isärplockad. ett projekt som dött ut! får jag någonsin motivation att trycka ihop den och sälja ska jag tänka på dej... :P

2007-07-31 @ 20:10:00
URL: http://blog.jorego.com
Postat av: Regina

Fan va keff att behöva vara borta så länge för några få timmar, men jag vet nog hur du kan fördriva tiden i Gävle annars ;) Du har ju numret!

2007-07-31 @ 23:21:29
URL: http://goagina.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Mimmie: Tågåkandet i sig har jag som sagt inte särskilt stora problem med. Jag är rätt van.


lego: Coolt! Bra, tänk på mig!


Regina: Jajaja, jag vet nog vad du syftar på... ;)

2007-08-01 @ 09:46:30
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback