Midsommar på Dössberget

image744
image746
image747image748
image749
image745

Jag blir ganska fascinerad av alla vuxna människor som faktiskt dansar kring midsommarstången. Jag undrar vad alla icke-svenskar tror, som de fotograferande tyskarna bredvid oss till exempel. Vuxna människor som skuttar runt en fallossymbol och gör fåniga rörelser... Ett par folkdräktsklädda kvinnor i fyrtioårsåldern var helt inne i dansen och blev överlyckliga när sången om fåglarna som flyger i skogen kom, och de hoppade omkring med inlevelse runt stången och flaxade med armarna och sjöng. Ojojoj. Det är en konstig tradition, det här med dans kring en fallos. Men ganska roligt. Majoriteten av vårt sällskap avstod dansen, men det seriösa och söta midsommarkransparet dansade glatt med och gjorde rörelser till små grodorna, små grisarna och allt vad det heter.

Av tjugofyra midsomrar i mitt liv, har jag nu avverkat den första på ett traditionellt firande i Dalarna. Nästa år ska jag försöka bocka av Leksand eller Torsång på listan över firande jag vill se. Då vill jag också ha en midsommarkrans. Och så ska jag också dansa kring fallosen.

Kommentarer
Postat av: Veronika

Åh, vad det ser fint ut. Jag brukar köra traditionellt i skärgården. Det funkar också fint. Nästa år tror jag Kaspian är tillräckligt gammal för att bo i tält. Så då banne mig! I år blev inget firande alls.

Postat av: Pumita

Roligt bilder från äkta dalafirande! Om jag någon gång känner mig osvensk så är det när jag beskådar de små hoppande djuren runt en blomsterdekorerad pinne. ;)

2007-06-23 @ 12:44:26
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Veronika: Äsch, man måste inte fira. Som vanligt förstår jag inte grejen med det, men jag var ändå glad att få se lite traditionellt firande. Skärgården låter ju inte helt fel!


Pumita: Haha. Hoppande vuxna runt något som ska föreställa en snopp, menar du. ;)

2007-06-23 @ 12:50:24
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Camilla

Ser riktigt trevligt ut, må jag skriva ner! Kul med något så stort och för att inte tala om dräkterna ...

2007-06-23 @ 13:55:41
URL: http://millaaa.blogg.se
Postat av: Therese

Ha ha jag är vuxen och dansade igår... nu var det för att dottern ville det , annars hade jag nog låtit bli. Så kul var det inte men min 5 åring tyckte det var jättekul.
Jag har förresten varit på Dössberget , fast då var det inte midsommar. Har hört att det brukar vara ett rejält fylleslag där på midsommar. Själv tror jag gårdagen var första midsommarafton på många år jag inte drack en droppe , enbart barnaktiviteter för min del.

2007-06-23 @ 14:21:28
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: Klusterbitar

Vi var ute vid Sveden igår och dansade :) Jag måste ju ställa upp för min brorsdotter :)

2007-06-23 @ 15:18:47
URL: http://klusterbitar.blogspot.com
Postat av: Therese

Midsommarfiradet i Dalarna lär ju vara extra intensivt så det kanske jag borde prova på någon gång. Leksand är ju ganska mysigt , har varit på konsert i Gropen där en gång , mysigt. Tror det är där leksingarna (då menar jag innevånarna i byn och inte fansen till hockeylaget men det kanske är samma sak)firar midsommar.

2007-06-23 @ 16:26:49
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Camilla: Folkdräkterna tycker jag om. :)


Therese: Det är på midsommardagen det är fylleslag på Dössberget, då kommer Pumpbolaget dit och spelar. Gropen är ett trevligt konsertställe (var på Winnerbäck där förra sommaren) och det är där det är stort midsommarfirande. Lite FÖR stort, men jag måste se det någon gång.


Klusterbitar: Åh, Sveden lär varit mysigt! Där höll jag till många dagar som yngre. :)

2007-06-23 @ 17:42:30
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Fred

Jag har varit i Torsång! :-)
I år var vi i Farsta gård, i en Stockholms förort. Det var härligt (också mycket folkdräkter och dans kring stången) men det som var härligast var att alla unga och gamla, friska som mindre friska och invandrare var med och dansade och åt picknick i parken. Midsommar och dansen som en led i integrationen! Mina franska gäster (far och bror) uppskattade mycket festen och det här att (ingen politisk propaganda menad:) alla var med!

2007-06-24 @ 21:12:01
URL: http://lugnetochfred.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback