Inför imorgonkväll

Först är det semifinal i hockey-VM. Heja, Sverige!

Sedan är det Eurovision Song Contest. Heja Sverige!
The Worrying kind med The Ark ÄR bra. Tyvärr känns det som en låt man måste höra flera gånger för att tycka om ordentligt, men jag hoppas verkligen att deras show går hem, för jäklar vad roligt om vi skulle vinna igen...


image654

Som vanligt finns det en hel del gäspande bidrag i årets tävling och dem skippar jag att tala om. Följande bidrag är värda att nämnas:
  • Danmarks drag queens var en av mina favoriter, samt Islands hårdrockare. Tyvärr gick de inte vidare från semifinalen.
  • Vitryssland har en bra låt. 
  • Irlands bidrag är lite mysigt, lite irländskt, men jag tror inte att det räcker långt. Det borde hända mer och det skulle kunna varit mer irländskt, för tusan!
  • Jag gillar Finlands bidrag. Den här låten har jag nynnat på flera gånger. En bra låt och en duktig sångerska. Kan bli farligt.
  • Ungern har en okej låt som är som en enda berättande, men den känns för platt för den här tävlingen. 
  • I Greklands låt finns lite fart och låten är trallvänlig. Men har jag inte hört den förr?
  • Georgien: oj! Vad är det här? Jag vet inte om jag ska hata eller älska det. Låten jämförs med Madonnas Ray of Light och visst är det allt lite likt...
  • Frankrike brukar ställa upp med skittrista ballader år efter år. I år har de en upptempolåt där de blandar franska och engelska och där engelskan låter så fransk den bara kan bli. Är man halvbra på franska förstår man allt tack vare den franska engelskan. Det här är så dåligt att det blir bra! Jag älskar den här låten.
  • Tyskland har nån blues/jazzlåt (whatever...) som jag har hört att en hel del gillar. Visst sticker bidraget ut, men själv tycker jag att det är ganska värdelöst. 
  • Nu är jag elak, men om man blundar när Serbiens sångerska står på scenen, så är deras låt okej.
  • Och så till årets utstickare som säkert skulle kunna vinna för att låten är så otroligt störd. Ukraina är det som har tävlingens stördaste bidrag! Melodin låter nästan som ett TV-spel och jag får ju skämmas över att säga att jag tycker att det är lite roligt.
  • Storbritannien ställer i år upp med ett gäng flygvärdinnor. Alltihop är otroligt töntigt, men tyvärr sätter sig melodin och texten direkt på hjärnan och jag erkänner att jag har gått och nynnat på skitlåten.

Om inte Sverige vinner tycker jag gott att Finland eller Frankrike kan vinna. Vad tycker du? (Man kan lyssna på alla bidrag här.)

Bild: SVT


Kommentarer
Postat av: Pumita

Jag har ingen åsikt, för jag har inte hört Hannas bidrag. Är inte så intresserad av ESC, tittar hellre på hockey faktiskt.
Kikade in för att påminna dig om en annan tävling.
http://pumansdotter.blogspot.com/2007/05/and-winner-izzz.html

Postat av: Therese

Jag har väl inte så överväldigande stort intresse för ESC men började titta på semin i torsdags. Om jag ska vara ärlig så tyckte jag det var riktigt låg kvalitet på det mesta. Håller inte med om att Danmark och Island var särsklit bra , tyckte mest dom verkade ansträngda. Dom brittiska flygvärdinnorna du nämner låter lite kalkon tycker jag

Det är klart man alltid hejar på Frankrike , fast jag har inte hört dom , och Spanien som jag heller inte har hört. Ja , jag ska iallfall titta ikväll och hålla på Sverige och spana in Finlands bidrag lite extra

2007-05-12 @ 13:08:14
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: Fred

För en gångs skull kommer jag inte att bli mobbad för det franska bidraget! Ännu roligare är det om man läser texten: http://www.diggiloo.net/?2007fr
franska med engelsk brytning och minimal engelska
:-) trist att DN inte alls har fattat bara...

2007-05-12 @ 13:25:38
URL: http://lugnetochfred.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Pumita: Jag är den sista som klandrar dig för att du hellre kollar på hockey. :)

Therese: Ja, på semifinalen var det mesta ganska segt. Förutom Danmark och Island (och Vitryssland och ett par bidrag till) då förstås. ;) Ärligt talat, trots min Frankrikeförtjusning, har jag nästan alltid ogillat deras bidrag. Det känns skönt att få gilla Frankrikes bidrag nu för en gångs skull! Men kom ihåg att jag gillar det bara för att det är så dåligt.

Fred: Är det franska med ENGELSK brytning också? Hahaha, det har inte jag uppfattat, vad kul, jag ska lyssna extra noga ikväll. Och ja, texten är kul.

2007-05-12 @ 19:09:03
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Fred: Hahahahaa, nu har jag lyssnat (och tittat) på Frankrikes bidrag och hör ju tydligt att de sjunger franskan med engelsk brytning - HAHA. Klockrent.

2007-05-12 @ 19:15:20
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback