Nattens bränder

När jag vaknade imorse fick jag reda på att det brunnit i ett hus på min gata under natten. 2 döda och 12 skadade. Ryktena går om att de omkomna är en 75-årig man och en 19-årig kvinna. Mycket obehagligt... Det dröjde inte länge förrän folk som hört vilket område det handlade om, började hörde av sig, folk som ville kolla att jag var okej och att det inte var här. Det gör mig glad att folk bryr sig, men det slår mig vad otroligt många som blir drabbade när något sådant här händer. Och vad hemskt att vakna mitt i natten och upptäcka att det brinner. Att inte kunna ta sig ut genom trapphuset och behöva springa ut på balkongen för att ropa på hjälp, samtidigt som ens hem brinner ner bakom en. Vad hemskt att känna den paniken. Men framförallt: vad hemskt att bli av med sin trygghet, sin bostad: sitt hem! Tänk på allt materiellt som försvinner: alla kläder, alla möbler, alla tallrikar, alla filmer, TV:n, datorn... alla ens tillhörigheter är plötsligt borta. Men framförallt är ens trygghet borta. Och inatt fick två människor fick sätta livet till (plus två i Vallentuna, tydligen). Fy för tusan.

Och så kommer jag på att så hårt och mycket som jag sov inatt (tolv timmar, från att de senaste två nätterna bara sovit sammanlagt omkring fyra-fem timmar), skulle jag nog inte vaknat om det hade varit i mitt hus. Kanske dags att ta tag i det där med att få upp en brandvarnare...

Kommentarer
Postat av: tolken

Usch ja! Skönt att du är OK. Sätt upp brandvarnare! Maken är ett riktigt brandvarnarfreak, så han har alltid en i beredskap :-)

Postat av: Pumita

Skönt att det inte brann hemma hos dig!
Jag har två brandvarnare. Inte för att jag är speciellt skrajsen av mig, men det kan ju hända saker och livet är rätt kärt för mig. :)

2007-05-21 @ 20:29:43
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

tolken: Jag har en brandvarnare... någonstans. Hade kanske? Jag trodde att jag tyckte att sådant var jätteviktigt, eller det gör jag ju, men uppenbarligen inte tillräckligt viktigt för att ha fixat upp den ännu.
Pumita: Till min etta känner jag att en räcker (och den ska jag gå till bostadsrättsföreningen och hämta om en vecka), men en större lägenhet/hus ska man såklart ha fler!

2007-05-21 @ 22:22:08
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Emil

Brandvarnare är ett måste. Börjar det brinna när man sover så är risken ganska stor att man inte vaknar. Koldioxid och kolmonoxid söver helt enkelt och man somnar in för att inte kliva upp igen.
Vill inte skrämma dig men som sagt, varnaren är ett måste. Helst bör man ha en liten släckare hemma också. Kostar inte mer än ett par hundringar. Visserligen bor du riktigt nära brandstationen men den där extra minuten som släckaren köper dig kan betyda att inte alla grejorna brinner upp.
Tror jag ska ha lite brandutbildning med dig - så då är det två kurser vi ska ta oss igenom ;)

2007-05-21 @ 22:43:40
Postat av: Ida

Rös verkligen när vi pratade om det imorse.. Riktigt otäckt.. Och jag har heller ingen brandvarnare, det var brandmannen ganska snabb att tala om. Men det är ju ingenting man går och tänker på lixom. Hoppas vi kan ta strömsholm :D Jag kan få gå ännu tidigare om jag vill och det funkar ;) Iiih!

2007-05-21 @ 23:16:08
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se
Postat av: Cliff Hanger

Sätt upp brandvarnare! Det är en order! ;-)

2007-05-22 @ 00:03:10
URL: http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com
Postat av: Anna Malaga

Fy vad hemskt. Förstâr att du mâste känna dig skakis.
Vi satte upp brandvarnare för nâgra âr sedan, och den tjuter titt som tätt när vi steker ;-)
Om man sover hârt är det ju extra viktigt.

2007-05-22 @ 10:38:53
URL: http://nyttundersolen.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Emil: Uuh, jag visste inte att röken var sövande... ops.
Ida: NU SKAFFAR DU EN BRANDBARNARE, KVINNA!!!! (hostförjagärjumycketbättrehost)
Cliff Hanger: I will!
Anna Malaga: Ni vet hur er låter, med andra ord... ;)

2007-05-22 @ 12:08:12
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback