Snart halvvägs

Läkningstiden efter min operation är sex månader. Idag är det 11 veckor sedan jag opererades. Om en vecka är det alltså tre månader. Det betyder att om allt har läkt som det ska och inget har hänt i ryggen, så har jag "bara" halva tiden kvar till skelettet är färdigläkt och jag får börja träna, bära och springa igen. Jag säger "bara", därför att de här första tre månaderna har gått väldigt fort, trots att det ibland har varit kämpigt, humöret stundtals åkt bergochdalbana och att oroliga tankar ständigt virvlar omkring i min hjärna, fortfarande.

image676Men det har gått 11 veckor och jag rör mig nästan normalt, om än ibland lite försiktigt givetvis. (Jämför med bilden till höger, där jag behövde gåbord för att ta mig framåt.) Min gång är normal, men annorlunda än tidigare eftersom benen plötsligt är lika långa och höfterna mer jämna. Trappor klarar jag utan större problem, jag kör bil och för några dagar sedan upptäckte jag att kunde ta mig ner på marken utan att hålla i någon eller något. Idag upptäckte jag dessutom till min glädje att jag äntligen kan använda mina favoritjeans, väldigt tighta stuprör, som tidigare har gjort jätteont mot mitt vänsterlår. Överkänsligheten är inte lika påtaglig längre - framsteg görs fortfarande.

Eftersom jag är så danssugen har jag dessutom inte kunnat låta bli att testa att köra lite försiktiga moves hemma i lägenheten och jag kan röra höfterna utan att det gör ont (och vad häftigt att rörelserna blir lika åt båda hållen, istället för att ena höften ska vicka mycket mer).

Jag tycker att jag rör mig så normalt nu att det ibland blir jobbigt när jag blir trött i ryggen och måste inse att jag bör ta det lugnt också. Att lägga sig rakt upp och ner och vila är tråkigt. Det tar emot att säga nej till saker på grund av ryggen, men ryggen och benen orkar inte jättelänge, och det är ju inte så konstigt: det är ju tretton veckor kvar av läkningsperioden.

Men de tre första månaderna är avklarade och de har gått fort. De tre sista månaderna borde dessutom både bli lättare och rusa iväg snabbare, eftersom jag kan och orkar så mycket mer än för bara några veckor sedan. Nu kan ni väl bara hjälpa till att hålla tummarna för att allt står rätt till där bak i ryggraden på mig och att inget mer behövs göras, så att jag någon gång i slutet av augusti kan säga och mena att "det här är den första dagen på resten av mitt liv".

Och den där sista meningen känns ju verkligen jättefånig, men det är så det känns.

Kommentarer
Postat av: Veronika

Jag håller givetvis tummarna allt jag kan. :)

Postat av: Ida

Jag ska hålla alla tummar ;)

2007-05-16 @ 19:34:13
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se
Postat av: Pumita

Visst kan såna här meningar låta fåniga och klyschiga, men när man har gått igenom så mycket som du har gjort så förstår man hur sant det är. Min klyschfavorit är Fånga dagen! :)

Dansa försiktigt och var rädd om dig!

2007-05-16 @ 20:12:39
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: Camilla

Absolut Johanna, jag ska hålla båda mina tummar för dig. skaka rumpa lite försiktigt ... någon gång i veckan, de kan väl inte skada. bara lite snabbt =)

2007-05-16 @ 20:48:31
URL: http://millaaa.blogg.se
Postat av: Therese

Jag håller tummarna och är säker på att allt ska gå jättebra

2007-05-16 @ 21:47:36
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Tack för tumhållningarna.

Pumita: "Fånga dagen" är också en jättebra klyscha!

2007-05-16 @ 23:19:12
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: tinatoon

Klart vi håller tummarna! :)
Jag vet hur tråkigt det kan vara att bara ligga ner o vila, så mitt allra yttersta o kanske tjatiga (!?!) tips e: Ljudböcker! Själv lyssnar jag mest på sånt som jag "borde" ha läst men aldrig kommit mig för med, just nu är det Paulo Coelho's Alkemisten som snurrar i lurarna. Tänkvärd. :)
Kram från Amsterdam.

2007-05-16 @ 23:45:19
URL: http://tinatoon.blogg.se/amsterdam
Postat av: moni

kommer också med en klyscha: det värsta har du bakom dig :)
håller också tummar!

2007-05-17 @ 09:14:07
URL: http://moni.blogg.se
Postat av: Niklas (fd Hans Ångest)

Naturligtvis håller jag tummarna!

2007-05-17 @ 11:01:05
Postat av: barajagjohanna

tinatoon: Jag har läst Alkemisten, men borde göra det igen - kanske får lyssna på den då? Men jag försökte lyssna på Da Vinci Koden, men blev så okoncentrerad, så det slutade med att jag fick läsa den istället...

2007-05-17 @ 12:00:58
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: tinatoon

Övning ger färdighet du vet. ;) Jag hade svårt för ljudböcker i början, men nu finner jag dem mycket lämpliga tex till o från jobbet, på promenader med Bagheera o liknande. :)

2007-05-17 @ 12:52:34
URL: http://tinatoon.blogg.se/amsterdam
Postat av: Fred

Jag håller tummarna! Verkligen! Ibland känns vissa saker i livet som en enda lååång väntan... Hoppas du är bättre på att vänta än jag! :-)

2007-05-20 @ 21:46:29
URL: http://lugnetochfred.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback