X som i föredetta

Mina kollegor runtomkring mig sitter och svarar i telefon på ett företag där de behöver rabbla registreringsnummer. Om registreringsnumret är BOX så säger de alltid »Bertil Olof kryss» för att undvika missförstånd - de har liksom en lista på vilka namn de ska säga. Givetvis är det bara killnamn man säger. Jag brukar av ren principsak alltid säga tjejnamn när man ska bokstavera med namn. Varför ska man inte kunna säga B som i Berit, liksom? När jag sa det till kollegorna, svarade en av dem att hon inte ens tänkt på att man alltid säger killnamn. Hur kan man inte tänka på det? Det kanske är jag som är lite... inte vet jag, det är klart att jag tänker på det... Det är omöjligt att jag inte skulle kunna tänka på att man alltid säger G som i Gustav och inte G som i Gunilla.

Tydligen har en kund sagt »X som i yxa» en gång, och någon har sagt »O som i fotbollsmål»... Inte helt korrekt förstås, men jag förstår grejen. Så i brist på annat satt vi några stycken och funderade på vad de kunde säga.  Någon tyckte att det skulle vara väldigt roligt att säga »K som i kondom, S som i slampa, B som i bitter» och sedan ursäkta sig och säga att hans flickvän just dragit. Haha. Själv tyckte jag att jag var riktigt fyndig när jag kom på »X som i föredetta». Den kollegan som är väldigt duktig på att hålla sig allvarlig trots att jag ligger dubbelvikt bredvid och skrattar, skulle testa detta, så vi höll tummarna för att han skulle få en kund med ett X i registreringsnumret.

Det fick han. Och utan en min sa han »P som i Peter, X som i föredetta, S som i Sigurd», vilket jag tyckte var hejdlöst roligt, särskilt eftersom han fortsatte vara gravallvarlig, som om »X i föredetta» är lika självklart att säga som »I som i Ivar» på Bingolotto. Den trista kunden, däremot, reagerade inte ens...

Kommentarer
Postat av: tinatoon

Hahahahahahahahahaha, shit va jag önskar att jag hade varit där!!! :D :P

Jag har en kollega som en dag var mitt inne i en diskussion med en annan kollega när telefonen ringde.
Kollega 1 svarade då: "Välkommen till Företagsnamnet" och vänder sig sen till Kollega 2 och svarar på frågan som ställdes en nanosekund innan hon svarade i telefon: "Jag tror det". Fortfarande med kunden på tråden. Utan att trycka på sekretessknappen eller så.
Hahahaha, jag nästan skrattade så jag dog. Typ som att hon va lite osäker på om hon jobbade på Företaget eller inte, hahaha. :)

Postat av: Anonym

hahhaha!

jag älskar att du tänker. alltid!

2007-11-16 @ 12:53:06
URL: http://punaniii.blogspot.com
Postat av: lisa

hahahahaha så jävla bra!!:) ska nog testa det nångång oxå om jag hamnar i den situationen, brukar alltid vara lite skämtsam när jag håller på med kundtjänst:P

2007-11-16 @ 14:46:23
URL: http://jagarenstjarna.blogg.se
Postat av: Kristin

Fan nu saknar man ju det där stället! Tänk att man hade så roligt på jobbet...trots allt. Sitta och sjunga hejaramsor och skratta tills man gråter.

Jadu Johanna, visst saknar man stället och alla jobbarkompisar. haha

2007-11-16 @ 16:11:30
URL: http://kickiass.blogg.se
Postat av: Ida

Hahahaha! Fan vad asroligt OCH vilken boooring kund :P Men du, nu blir jag lite skämslig för jag har heller aldrig tänkt på det.. Och lite bagatell är det väl med. Men det är bra att du tänker på sånt där ;) Nånstans börjar lixom allt nytt!

2007-11-16 @ 17:43:56
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

tinatoon: Haha. Sånt där roligt har hänt hos oss också. En av mina kollegor är jätteduktig på att svara helt fel. Det är förstås lite jobbigt för hjärnan när man ska svara för tre olika företag samtidigt. "Välkommen till [hennes namn]" har hon svarat, och hon har svarat "Välkommen till Borlänge" och hejåhå.

punaniii: Jag lovar att jag ska fortsätta tänka.

Lisa: Gör det och berätta för mig sedan hur det gick! ;)

Kristin: Klart du saknar oss. Du skulle gilla de nya sångerna från klacken också. Anna tycker inte det är lika roligt som du tyckte, så jag tycker du ska komma hem nu, hehe.

Ida: Boring kund, framförallt! (Eller nej, framförallt var det asroligt.) Och nej nej NEJ, detta är absolut ingen bagatell, så du säger, kvinna! Detta är mycket viktiga saker OCH JAG FÖRSTÅR INTE HUR DU INTE HAR KUNNAT TÄNKT PÅ DET! Redan när Leif Loket Olsson ledde Bingolotto och alltid sa B som i Bertil, I som i Ivar, N som i Niklas och så vidare, så hittade jag på tjejnamn. Jag blir fan förvånad över att alla inte gjorde det.

2007-11-16 @ 22:58:04
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Maria

Jag håller helt med dig!!! Jag bokstaverar dagligen i telefon och av ren PRINCIPSAK så säger jag ALLTID tjejnamn. Har inte hittat något tjejnamn på Z så då brukar jag säga Zorro. Jag gillar X:et, kanske ska ta och köra med det =)!

Det händer när jag bokstaverar med tjejnamn, tex I som i Ida, J som i Jenny och A som i Anna så brukar kunden upprepa: Ivar, Johan, Anders... VARFÖR???

Nästa vecka är det Lasse!!!

2007-11-16 @ 23:38:03
URL: http://carlstrand.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Maria: Skönt att höra. Strunta i Zorro, han är ju kille, ta zebra istället... ;) X:et måste du testa. Yes, en vecka kvar till Lasse!

2007-11-16 @ 23:44:32
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: lego

http://blogg.aftonbladet.se/14001/perma/405721 :P

2007-11-17 @ 19:15:58
URL: http://blog.jorego.com
Postat av: David

Det finns faktiskt någonting som kallas bokstaveringsalfabetet. Det får vi som gör lumpen lära oss när vi får utbildning på radioapparater.

Borde alla kvinnor vara tvungna att mönstra också? För att det ska vara jämlikt? Rättvist? Eftersom vi har 29 bokstäver i vårt alfabet, ska vi då ha Kim för K så att det blir precis likadant och därmed bra så vi kan sova om nätterna?

Jag förstår hur ni tänker. Man kan nämna som parentes att det tyska bokstaveringsalfabetet innehåller namn från de bägge könen, och det är givetvis bättre. Däremot förstår jag inte hur bokstaveringsalfabetet är en sak att bli upprörd över, och hur motpolen att _bara_ använda tjejnamn skulle vara mer jämställt. Det är ju precis lika orättvist, eller?

Kram på dig Johanna :)

2007-11-19 @ 01:14:30
Postat av: barajagjohanna

lego: Tack för länken. :)

David: Jo, jag vet, det är ju det mina kollegor använder sig av, och jag förstår att man använder sig av ett bokstaveringsalfabet för att det inte ska bli några missförstånd. Visst, det kanska kan tyckas att jag borde bli upprörd över något viktigare, fast jag tycker faktiskt att detta är något att reagera på. Nu var inte det här inlägget menat som något hyperallvarligt, men helt ärligt så är ju bokstaveringsalfabetet så självklart killnamn, precis som mannen i övrigt i samhället är "viktigare" än kvinnan. Absolut, det blir lika orättvist att bara använda tjejnamn, men det är ju ett sätt att göra folk uppmärksamma på att det bara är killnamn som används. Och ja, varför skulle inte kvinnor behöva mönstra? Inte för att jag vill göra lumpen, men det finns det ju många killar som inte heller vill. Självklart vore det mest rättvist om alla var tvungna att mönstra.

2007-11-19 @ 10:13:57
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: lego

jo, den där bloggen är riktigt rolig faktiskt... ett tips! :P

2007-11-19 @ 10:48:10
URL: http://blog.jorego.com
Postat av: David

Jag håller inte med dig Johanna :) Jag tycker inte att bokstaveringsalfabetet är någonting kvinnoförnedrande, även om jag kan hålla med om att det inte är bra som det är idag - men det finns mycket värre problem att ta tag i först, som t.ex. att kvinnor ofta har mindre löner än män - fast jag kan dock erkänna att jag aldrig varit med om att någon jag känner haft mindre lön beroende på vilket kön personen tillhör! De lågavlönade borde ha bättre förmåner helt enkelt, oavsett om de är kvinnor, handikappade, invandrare eller mansgrisar.

Däremot håller jag med dig om biten att du borde bli upprörd över någonting viktigare :)

2007-11-19 @ 13:24:47
Postat av: barajagjohanna

lego: Jag får kolla in den lite till mer än det inlägget du tipsade om då.

David: Jag har aldrig påstått att bokstaveringsalfabetet är kvinnoförnedrande. Jag tycker bara att det är så typiskt att man alltid säger H som i Helmer istället för H som i Hanna eller H som i häxa/hackspett/husvagn. Och du, jag brukar reagara på ganska många saker som man kan anse är viktigare än det jag tog upp nu, men det här var som sagt inte menat att vara gravallvarligt och någon jämställdhetsdiskussion, utan bara en rolig grej...

2007-11-19 @ 15:00:50
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Daniel W

Tanken är att man alltid ska använda samma så att om delar av namnet faller bort så ska du ändå fatta vilket namn det var, tex *var *alle Pet* IKP. Samt att namnen är valda med hansyn till att de lätt ska gå att skilja från varandra. B som i Boll, K som i Koll, S som i Såll. Bokstaveringsalfabetet började härstammar från 1891 så att det bara är mansnamn var rätt naturligt då. Man borde kunna uppdatera det så att det innehöll både kvinno- och mansnamn, men att alla hittar på egna listor är förkastligt. Nån ordning får det väl vara. ;)

2007-11-20 @ 23:35:55
Postat av: barajagjohanna

Daniel W: Hos oss har de faktiskt ändrat, jag vet inte vad Z var förr (ofta säger man bara "Z som i Zäta") men nu står det Zlatan på listorna som sitter på folks skrivbord. :)

2007-11-20 @ 23:51:35
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback