»Det här är en kvinnlig, rysk journalist.»

Det är föreläsning och på power pointpresentationen har vi precis fått se en bild på en kvinna. Citatet i rubriken kommer från vår föreläsare. För ett ögonblick slutade jag lyssna, och tänkte mest att det hade räckt med att säga att det är en rysk journalist. Vi ser  ju att det är en kvinna. Om det vore en man på bilden, skulle föreläsaren då sagt »Det här är en manlig, rysk journalist»?

(Jo, ibland är det lite jobbigt att vara jag och hela tiden reagera på sådant här.)


Kommentarer
Postat av: Veronika

Som någon sagt: har man en gång satt på sig genus-glasögonen är de jäkligt svåra att plocka av. (svordomen har jag nog lagt dit själv)

Postat av: Sara

Jag tänkte precis säga samma sak om genusglasögonen... ;)

2008-12-16 @ 13:45:30
URL: http://frenchcreme.blogspot.com/
Postat av: Fred

Hehe det är kul... fast ändå inte. Jag har också på mig de där brillorna...



På Saras blogg (som jag precis varit hos) utgår alla ifrån att barnmorskan är en kvinna (även om det mestadels är fallet).

2008-12-16 @ 16:32:21
URL: http://lugnetochfred.blogspot.com
Postat av: C.72

Hmm..'Genusglasögon'?

2008-12-16 @ 17:44:59
URL: http://www.daddy72.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

Veronika: Det kan nog stämma ganska bra, det.



Sara: Oj, är det bara jag som inte känner till brillorna sedan tidigare?



Fred: Kul, men ändå inte, jag håller med. Och ja, en barnmorska associerar man ju direkt till en kvinna, faktiskt. Ungefär som en läkare alltid förr var man. Kanske tänker man fortfarande automatiskt på en man när man hör "doktor"?



C.72: Ja, det handlar väl om att se saker ut ett genusperspektiv. Då är det lite svårt att inte reagera på könsroller och manligt och kvinnligt.

2008-12-16 @ 18:47:13
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Kristin

Hej!



Du är säkert jättetrött på att få frågor ang. din operation, men jag skulle bli jätte glad om du kunde svara på mina frågor.



1. Vem opererade dig?

2. Hade du mycket värk innan, hur är det nu isf?

3. Ångrar du operationen?



Jag själv ska operera mig framöver och är halvt skräckslagen ;)

2008-12-16 @ 20:34:50
Postat av: barajagjohanna

Kristin: 1. Peter Ahlinder (Linköping).

2. Jag vill inte påstå att jag hade mycket värk innan jag opererades. Jag blev lätt trött i ryggen och visst hade jag ont ibland, men jag upplever att jag inte hade det lika jobbigt som många andra med skolios. Nu har jag inte ont alls. Åtminstone inte på samma sätt. Alla människor har väl ont i ryggen ibland?

3. Absolut inte! Visst är det en jobbig tid i början, men man glömmer fort. Det är bra mycket trevligare med en rakare rygg och ett ärr, än en jättesned och svag rygg med kläder som sitter snett.

Var inte skräckslagen! Ha en positiv inställning och ta vara på varenda minimalt framsteg efter operationen, så kommer det att gå jättebra.

2008-12-16 @ 21:23:20
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback