Du ska inte säga att du är dålig, säger Mia Törnblom

Men... jag är så himla dålig! Jag gör allt jag inte ska göra och jag gör inget jag borde göra.

Igår kväll satt jag och gav tips om hur man ska göra för att inte stressa upp sig om man har för mycket att göra. Ironiskt, för här sitter jag, med böcker, post it-lappar och överstrykningspennor bredvid mig, och jag kan inte tänka klart. Alls. Jag drog ut nätverkskabeln för att inte kunna surfa. Det slutade med att jag satt och tittade i kors på elementet, drog i håret eller bläddrade i min kalender. När jag är stressad gör jag inget. När jag hör hur duktiga andra är med plugget, borde jag bli taggad på att vara lika duktig själv. Men tvärtom stressar det mig ännu mer - och jag gör ännu mindre. Hur jag imorgon ska kunna redogöra för vetenskapliga teorier om mediernas effekter, är ett stort frågetecken.


Jag behöver andas. Släppa allt. Jag ska ut i de nästan tio minusgraderna nu. En promenad till träningen, köra mig slut på roddmaskin och på aerobics och sedan promenera hem igen borde vara ett bra recept på att andas och få energi. Jag är inte säker på att det hjälper idag, men jag behöver endorfiner.


Kommentarer
Postat av: Cliff Hanger

Usch vad jobbigt! Men träning kan ofta effektivt ta kål på hjärnspöken. Hoppas att tiden räcker till efter träningen bara.

Postat av: Therese

Jag förstår hur du känner det. Känner mig själv väldigt dålig just nu. Ska skriva en uppsats. Har läst på extremt mycket och vet i huvudet ganska exakt vad jag vill skriva men sitter bara och stirrar på datorn. Har väldigt dåligt självförtroende när det gäller att skriva och uttrycka mig på svenska och det känns läskigt att mina klasskompisar ska läsa det jag skriver. Väldigt läskigt. Det är knäppt och ologiskt med tanke på att jag bloggar nästan dagligen och tycker det är kul att skriva på bloggen , bli läst och få kommentarer. Förstår inte själv varför jag känner så här. Funderar nästan på att sluta plugga för att slippa skriva fast det vore ju dumt. Har bara suttit och stirrat på datorn i flera dagar och vågar inte formulera mig. Skrev just ett blogginlägg om det här där jag efterlyser tips , böcker eller skrivkurser. Fast det är väldigt bråttom ska ha ett utkast på torsdag. Förstår inte själv varför jag känner så här men jag gör det.



Hoppas träningen gav dig inspiration och du kommer att kunna redogöra för vetenskapliga teorier i morgon. Tror att du är jätteduktig och kommer att bli en jättebra journalist.

2008-12-08 @ 01:17:44
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Cliff Hanger: Dessvärre gjorde inte träningen någon nytta för hjärnan igår...



Therese: Mitt självförtroende har för tillfället också sjunkigt till marken. Jag känner att jag inte kan skriva på det sättet som jag borde skriva. Du borde absolut inte sluta plugga för att slippa skriva! Det är nog bättre att du försöker komma över rädslan på något sätt. Jag tror att det går över när du väl har blivit läst någon gång. Jag vet hur jobbigt det var första gångerna på skrivarkurserna när andra läste det jag skrev och när jag blev bedömd (men då handlade det om skönlitterärt vilket är lite mer känsligt). Men det går över, jag lovar!

2008-12-08 @ 13:42:46
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Sofia

Bara för att du känner att du inte klarar av att gör det du ska, och känner dig stressad - så gör det väl inte dig till DÅLIG? Det vi ÄR och det vi känner oss som är en helt annan grej. Men jag förstår dig, jag känner mig ofta som om jag fastnar och att jag helt enkelt inte kan. Det jag försöker lära mig är att jag kan bara göra mitt bästa, och så länge jag börjar och gör något, det jag tror är rätt (dvs mitt bästa) så går jag åtminstonde i rätt riktning. En klasskompis sa till mig förra veckan att 'your best is amazing'. Så nu säger jag så till dig, du är inte dålig - och vad du än gör, så länge du går i rätt riktning så är det skitbra! Lycka till med pluggandet. :)

2008-12-08 @ 17:25:43
URL: http://missionsparkle.blogspot.com
Postat av: Sofia

Bara för att du känner att du inte klarar av att gör det du ska, och känner dig stressad - så gör det väl inte dig till DÅLIG? Det vi ÄR och det vi känner oss som är en helt annan grej. Men jag förstår dig, jag känner mig ofta som om jag fastnar och att jag helt enkelt inte kan. Det jag försöker lära mig är att jag kan bara göra mitt bästa, och så länge jag börjar och gör något, det jag tror är rätt (dvs mitt bästa) så går jag åtminstonde i rätt riktning. En klasskompis sa till mig förra veckan att 'your best is amazing'. Så nu säger jag så till dig, du är inte dålig - och vad du än gör, så länge du går i rätt riktning så är det skitbra! Lycka till med pluggandet. :)

2008-12-08 @ 17:27:07
URL: http://missionsparkle.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Sofia: Nej, jag är inte dålig. Fast lite, kanske, för det jag kände var att jag inte hade gjort mitt bästa. Men det beror på för mycket i hjärnan och allmän brist på inspiration och motivation - och det kanske är en giltig anledning. :P Your best is amazing var ett bra uttryck.

2008-12-09 @ 13:21:42
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback