Angående Bellemare

Man får höra alla möjliga uttalanden på Leksands #41 Pierre-Edouard Bellemares efternamn. Det är [belama:r], [belamä:r], [belama:re]... det sistnämnda uttalet är ju italienskt för tusan!

Bellemare är ett franskt efternamn som uttalas [belma:r], alternativt [belöma:r]. Det sista används väl bara om man ska... ja, inte vet jag... Det är som med alla andra franska ord där ett stumt e ibland uttalas, t.ex. i sånger, ramsor eller om man ska vara extra tydlig, typ (och ett e i franskan uttalas [ö]).

För övrigt gör han bra med mål nu för tiden, Bellemare.

(Den "fonetiska skriften" är varken svensk eller fransk utan fritt skriven av mig för att så många som möjligt ska fatta.)

Kommentarer
Postat av: Niklas (fd Hans Ångest)

Jag tror den korrekta stavningen är "Belä". Det uttalas dock "Blä".

2008-01-11 @ 21:38:06
Postat av: barajagjohanna

Niklas: -

Postat av: #33

Niklas:

Du är det första exemplet på en mäniska jag verkligen börjat känna avsky för bara genom att läsa dina kommentarer på en blogg.

Jag hoppas du är den sista.

Johanna:

Hur menar du med ditt ":" mellan de sista bokstäverna?

2008-01-11 @ 23:38:17
Postat av: barajagjohanna

#33: Det betyder ungefär att bokstaven innan kolonet uttalas lite längre... Om du tänker dig ordet matta och så Bellemare, för jag tror att du vet hur Bellemare uttalas. A:et i Bellemare är ju inte samma sorts a som i matta. (Shit, är jag jätteförvirrande?)

2008-01-11 @ 23:54:47
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Hockey

Håller med #33. Börjar också bli trött på Niklas och hans kommentarer. Han verkar vara en dryg och otrevlig person.

2008-01-12 @ 02:20:12
Postat av: Pumita

Jag tycker att det är viktigt att iaf ta reda på hur utländska namn uttalas. Sedan är det en annan sak om man själv lyckas uttala dem på rätt sätt. Franskan är inte helt enkel för en som inte har studerat språket.

2008-01-12 @ 13:49:12
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Pumita: Ja, absolut, jag förväntar mig inte att någon ska uttala ett franska efternamn på franska. Det kan ju dessutom låta lite fånigt om man i övrigt pratar svenska, men tar in ett franskt ord. Men det kliar i hela kroppen på mig när jag hör folk uttala Bellemare som "Bellamar" - varifrån får de det första a:et liksom? För mig är det självklart att belle uttalas bell, men det kanske bara är för att jag läst franska, jag vet inte. Bellemare är ju ett ovanligt lätt franskt efternamn att säga egentligen.

2008-01-12 @ 17:08:21
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Niklas (fd Hans Ångest)

#33 och Hockey: Om ni tagit illa vid er - ja, då ber jag om ursäkt samt beklagar att ni inte genomskådat min bl a ironiska och långt ifrån allvarliga ton i mina kommentarer.

Observera dock att jag i mina kommentarer inte i seriös mening nedlåtit mig till personangrepp...

2008-01-12 @ 17:18:49
Postat av: barajagjohanna

Niklas: När jag för ca 1,5 år sedan började läsa dina kommentarer och deltog i diskussioner hos Therese, tyckte jag att du var en stor idiot. Jag hade ju ingen aning om vem du var, att du kände henne och fattade inte att du var ironisk. Ironi i skrift är livsfarligt. Särskilt när man inte känner personen ifråga.

2008-01-12 @ 17:38:07
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Pumita

Så är det för mig också. Jag blir smått galen när någon försöker säga José och uttalar bokstaven J på samma sätt som man gör i franskans je. Det låter så fjantigt! Men men, alla är ju inte språkgenier... huvudsaken är att man försöker! :)

Jag tycker att Niklas kommentarer oftast är roliga... men å andra sidan jag har väl inte drabbats av hans "utbrott" så många gånger. ;)

2008-01-12 @ 18:46:13
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: Niklas (fd Hans Ångest)

Pumita: Hi hi

Johanna: Ja, det är sant. Att jag inte är seriös kanske inte framgår likaväl i skrift - många språkliga nyanser går ju förlorade i jämförelse med talspråket...

Hädanefter är det seriös debatt som gäller för mig! Här är mitt första inlägg:

Den amerikanska ekonomiska utvecklingen förefaller riktigt alarmerande. USA ser onekligen ut att vara på väg mot en större lågkonjunktur...

Då effekterna av USA´s marknadsläge också påverkar det europeiska, är det möjligt att även sveriges relativt blomstrande ekonomi kommer att avta...

Som bekant har ju riksbanken vid ett flertal tillfällen under fjolåret höjt räntan. Detta för att förhindra en alltför stor inflation, vilket som regel är biprodukten vid en ekonomisk högkonjunktur.

Men om nu Sverige påverkas negativt av den amerikanska marknaden är det troligt att riksbanken - för att ta udden utav de effekter som
den amerikanska lågkonjunkturen kommer att överföra på den svenska - kommer att sänka riksräntan för att på så sätt stimulera en ökad konsumtion.

Lägg därtill den svenska börsnedgången, vilken är ytterligare ettt incitament för riksbanken att snarast sänka räntan.

I så fall innebär det för mig att mitt boende blir billigare då jag har lån på min lägenhet.

Detta är vad jag tror och hoppas på! Vad tror ni?

2008-01-12 @ 20:24:37
Postat av: barajagjohanna

Pumita: Jag vet hur José uttalas! Men med viss varning för att det troligen inte blir helspanskt. ;)

Niklas: Jag vet ju att du är ironisk, så det är ingen fara för min del. Värre är det för alla andra som läser och inte vet om din bakgrund som utlandsbloggängets egen reta-gallfeber-ironist (shit, vad bra jag fick till det). Men det finns en risk för att du börjar slösa bort din tid eftersom jag till slut inte orkar lyssna på dig. Angående det här om den amerikanska ekonomin och lågkonjuktur och hej å hå, så... jag... orkar... inte...

2008-01-12 @ 23:27:54
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Niklas (fd Hans Ångest)

Men Johanna - jag har aldrig påstått att jag är värd att lyssna på...

2008-01-13 @ 19:15:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback