Om att köra bil, dess miljöförstöring, kollektivtrafikens priser, männens stolthet och så vidare.

Att köra bil till Gävle istället för att åka tåg, innebär att jag sparar massor av tid. Faktiskt flera timmar om dagen. Däremot har jag antagit att jag inte sparar särskilt mycket pengar, men ibland kan det vara värt att betala lite mer för att få mer tid hemma, har jag tänkt.

Nu har jag haft turen att få låna mammas bil till Gävle två dagar i rad. Bilen var fulltankad när jag fick den. När jag idag när jag åter kom till Falun, så tankade jag den full igen, vilket kostade 285 kr. 285 kr är alltså vad det har kostat att köra bil Falun-Gävle t/r i två dagar. (Och då har jag dessutom kört omvägar p.g.a. ärenden.) Hade jag åkt tåg skulle biljetterna för två dagar kostat 360 kr. Det är ju helt sjukt att det ska vara 75 kr billigare att köra bil än att åka tåg. Och då har jag inte ens räknat med bussarna jag måste åka för att ta mig till och från tåg. Räknar vi med dem, och att jag har någon typ av värdekort som gör det så billigt som möjligt, då har jag faktiskt sparat så mycket som ca 115 kr på att ta bilen - trots att bensinen är dyr just nu. Visst, det är ju skönt att ha sparat pengar... Men vad är detta för jäkla miljötänkande? Visst betalar jag gärna några kronor extra för att åka miljövänligt, men när det handlar om nästan 60 kronor och fyra timmar om dagen, så är det inte konstigt att jag väljer bilen när jag har möjlighet... SÄNK TÅGPRISERNA FÖR TUSAN!

När jag ändå är igång och snackar bilkörning, så måste jag
än en gång ta upp irritationen över män som inte klarar av att bli omkörda - av kvinnor. Jag kom och körde på en motortrafiksdel någonstans mellan Gävle och Storvik i eftermiddags. I min riktning var det ett körfält, men det kom en påfartsled (eller vad det heter). Vägen blev nu tvåfilig. Jag körde 130 km/h, d.v.s. inte särskilt långsamt. Jag kör alltså i vänsterfilen och är beredd att köra om bilen som kommer på påfartsleden och nu kör i högerfilen. Men föraren i bilen gasar och gasar tills våra bilar är precis bredvid varandra. Fortfarande i 130 km/h. Det känns inte särskilt bra att ligga exakt bredvid varandra i sådan hög hastighet. Man störs ganska mycket. Och vägen är smal. Men föraren i bilen vägrar att släppa förbi mig och tänker uppenbarligen varken köra om eller låta mig köra om. Plötsligt blir de två filerna till en igen och jag får hårt bromsa in och lägga mig bakom bilen. Jag biter mig i tungan och håller hårt i ratten för att behärska mig från att peka finger åt idioten, som jag gissar är en man som inte klarar av att låta mig köra om. Och vad var det för förare tror ni? Mycket riktigt, EN MAN SÅKLART! Jag fattar verkligen inte! Är det verkligen så fruktansvärt nedvärderande för en man att låta en kvinna köra snabbare?

Och förresten, blinka gärna när ni ska svänga. Det underlättar för medtrafikanterna.


Kommentarer
Postat av: Krokofanten

Connard kan du lägga till medan du hytter med näven...
Förbaskade karlar...

Postat av: Fredrique

mycket löjligt är det! ibland, bara för att provocera så brukar jag klä ut mig till kvinna och köra om så många män i bmw som möjligt!...eller...va?..ehm..

2008-01-29 @ 21:32:35
Postat av: Ida

Vad är det för tönt som skrivit så där?!

2008-01-29 @ 22:32:27
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se
Postat av: Therese

Löjligt men män kan ju vara obegripliga ibland ;) Jag har också ofta förvånats över att det är billigare att åka bil än tåg. Speciellt om man är några stycken som delar på bensinen blir det ju väldigt mycket billigare.

2008-01-30 @ 14:29:46
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: Jessan

Det finns dårar på alla ställen, även i trafiken, många människor bakom ratten saknar vanligt hyffs!

2008-01-30 @ 16:00:17
URL: http://jessan.se
Postat av: Cliff Hanger

Praktexemplar på en riktig idiot.

2008-01-31 @ 00:21:40
URL: http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com
Postat av: Anders

Att köra tur och retur Falun-Gävle två gånger på bara ungefär 24 liter bensin är bra gjort. Jag antar att ni både har en liten bil och att du kör snålt. De flesta svenskar hade behövt minst den dubbla mängden bensin för att göra samma sak, även med en pyttebil som t.ex. Toyota Yaris, och då hade det inte varit något snack om vilket färdmedel som hade varit billigast. Skulle du däremot börja dagpendla så skulle tåget och bilen kosta lika mycket vid ungefär 10 resor i månaden medan bilen skulle vara dubbelt så dyr vid 20 resor i månaden. Om du dessutom skulle börja räkna bilens totala driftskostnad, och inte bara bensinkostnaden, så skulle bilen förmodligen vara dyrare i alla situationer utom de när ni är flera i bilen och måste frakta saker. Slitagekostnaden på bilen uppgår till ungefär 10 kronor per mil, utöver det tillkommer alla fasta kostnader som alternativkostnaden för inköpet (eller kapitalkostnaden), skatterna och försäkringarna.

2008-02-03 @ 18:09:04
Postat av: barajagjohanna

Anders: Det är en Toyota Corolla - ganska liten. Och jag kör bensinsnålt. Jag räknade här bara på bensinkostnaden, inte på några andra utgifter som slitage eller försäkringar... det är trots allt inte min bil... 8-) I långa loppet tjänar jag säkert på att åka tåg, om man tänker på miljön.

2008-02-03 @ 18:34:18
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback