Just din hund är jättesnäll va?

»Fotografer är lite som hundägare. Just deras kamera är inte farlig, den vill bara hälsa...»

Lars Winnerbäck i Sommar i P1



För några veckor sedan gick jag ut från lägenheten för att gå ner till tvättstugan och hänga upp min blöta tvätt, när jag möttes av en hund i trappuppgången. Jag är alltså rädd för
bland annat hundar. Och nu stod jag alltså öga mot öga, i mitt hem (nåja, utanför dörren) med en stor hund. Någon hade bundit fast hunden i trappans räcke. Hunden blockerade vägen, både för att ta trappan ner och för att kunna öppna hissdörren och ta hissen istället. Hade det varit en hund jag visste vilken det var eller om det varit en liten hund hade jag nog vågat gå förbi (den hade förmodligen inte ens blockerat vägen om den varit liten), men det finns inte en chans att en hundrädd människa skulle försöka flytta på en stor hund som man inte känner.

Så vad gör jag? Jag blir livrädd av den plötsliga upptäkten av en HUND, i min trappuppgång, en ensam hund som står och iakttar mig. Jag hoppar till, inte bara psykiskt utan även fysiskt, så utan att tänka, vänder jag på klacken och går in till mig istället. Väl där inne känner jag mig lite mesig, men känner också hur hjärtat faktiskt slår hårdare.

Om jag hade sett till hundägaren, skulle jag troligen sagt lite försynt att jag är hundrädd för att få människan att hålla i hunden, varpå hundägaren som så många andra hundägare säkert skulle utbrista »åh, men han är världens snällaste!» Ja, det tvekar jag ju inte på att du tycker. Hunden är säkert snäll och tyck att jag är mesig, men för någon som är hundrädd spelar det liksom ingen roll - det är fortfarande en hund.

(I Redhill i England bodde vi tillsammans med fyra katter. Jag var jätteduktig. Inte rädd alls. Lilla Bonnie blev lite kär i mig eftersom jag klappade henne så mycket, och jag lyfte henne till och med. Det ni. Jag är både förvånad och stolt över mig själv.)


Kommentarer
Postat av: Therese

Jag tycker det låter väldigt oansvarigt att binda fast en hund i en trapp, särskilt en stor hund. Även om man gillar hundar och kanske t.o.m har hund går man knappast fram till okända hundar där ägaren inte är i närheten t.ex hundar bundna utanför en affär. Om husse eller matte var på besök hos någon i ditt hus och inte kunde ta med hunden in i lägenheten så hade det varit bättre att binda den utanför huset och inte i trappen.

Grattis till framgångarna med katter. Det kanske slutar med att du blir kattägare en dag ;)

Postat av: Therese

Skulle ha skrivit att jag gillade Winnerbäcks citat. Jag är inte så förtjust i andras kameror. Missade tyvärr hans sommarprogram. Ska försöka lyssna på nätet.

2008-07-17 @ 14:40:01
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Therese: Ja, lite oansvarigt kände jag också. Kattägare har jag väldigt svårt att se mig som, men det kändes skönt att inte vara så rädd. Jag älskar Winnerbäcks citat. När jag hörde det, var jag tvungen att skriva ner det direkt. Så himla klockrent. :) Jag tänkte mest på det där med hundar och dess ägare när jag hörde det, men för Winnerbäck handlade det mer om fotografer... :)

2008-07-17 @ 16:49:09
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Therese

Jag har ju absolut inte Winnerbäcks problem med kameror men jag gillar inte att vara med på bilder även om jag inte brukar bråka när kompisar eller släktingar tar kort på mig. I Göteborg hade min granne en kompis som kom ganska ofta på besök så vi började heja och småprata. Han hade en pit bull som ibland var med på besöken och enligt honom var den snäll som ett lamm men jag kände mig lite tveksam och även om jag delade hiss med hunden klappade jag den aldrig

2008-07-17 @ 20:55:02
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Therese: Jag har inte heller sådär jättestort problem med kameror, men jag är inte överförtjust när någon tar fram en kamera - eftersom jag sällan blir bra på kort. Tycker inte om att posa. Det blir bättre när man inte är beredd.

2008-07-17 @ 22:58:01
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback