Filmtips: Den nya människan

image1011Jag såg en film härom...veckan. Den nya människan, heter den. En svensk film om tvångssteriliseringarna som skedde i Sverige på 50-talet. Tusentals kvinnor som inte ansågs passa in, steriliserades. Egentligen var detta bara "vanliga" kvinnor från fattiga och barnrika familjer som politikerna ansåg inte hade råd att ha barn.

Odenslund är ett flickhem i den här filmen, där unga kvinnor får bo och arbeta hårt innan de steriliseras. 17-åriga Gertrud (Julia Högberg, längst fram på bilden) är en av dem. Hon förstår inte riktigt vad som händer. Hon vet bara att hon inte vill vara där.

Jag har lite svårt att sätta ord på den här filmen. Men den är klart sevärd! Att det här dessutom har hänt på riktigt, i Sverige, för bara femtio år sedan, är ganska skrämmande.

Något roligt när jag såg filmen var att jag reagerade på att jag kände igen sköterskan Ingrid. Jag tyckte att det var så oerhört likt en tjej som jag gick i samma klass som i Paris. Men jag tänkte att så kan det ju inte vara. Efter ett tag var jag tvungen att fråga pappa om hon var någon känd skådespelerska, men han kände inte igen henne. Jag gick in på nätet för att se vad hon hette - och visst var det min klasskompis från Paris! Plötsligt kom alla minnen upp. Vi hade drama en dag i veckan, något som jag och ungefär alla med mig ogillade. Men inte den här tjejen inte. Hon var väl den enda som verkade tycka det var roligt att tönta sig i olika skådepspel på franska och den enda som kunde hålla sig för skratt. Nu förstår jag ju. Hon är skådespelerska. Och dotter till Jarl Kulle. Det var en rolig upptäckt.

Men se filmen, alltså.

Bild

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback