Hjärnspöken hos skoliosopererad kulla

image1028
Grym vägskylt utanför Motala.

Det var en lång dag igår. Mamma och jag började köra mot Universitetssjukhuset Linköping tio i sex på morgonen. Hem kom vi tjugo över sex på kvällen. Efter tidig uppstigning, anspänningar och en hel dags stillasittande var jag milt uttryckt helt slut när jag kom hem. Jag kunde göra nästan vadsomhelst för att bara få lägga mig och sova. Istället gick jag och tränade aerobics... Det var visserligen skönt att skingra tankarna, men min hjärna orkade inte sända ut signaler till kroppen att göra rörelserna ordentligt. Min kropp gjorde vad man skulle göra - jag gjorde stegen åt rätt håll, gjorde rätt rörelser med armarna - allt funkade. Däremot orkade min hjärna inte låta kroppen ta ut rörelserna ordentligt. Jag kände mig helt... överkörd. I styrkan däremot körde jag stenhårt av ren ilska av att det finns vissa saker som jag inte klarar lika bra som förr och vissa saker som jag inte bör göra. För tillfället var jag inte på topp humörmässigt.

Läkarbesök i Linköping igår alltså. Det gick bra, ryggen ser ut som den ska, skruvarna är på plats, ingen övre krök har bildats. Egentligen som väntat, men samtidigt inte. Mina hjärnspöken säger mycket annat ibland. Därför är det oerhört bra att få träffa min läkare och inte bara höra, utan även se honom säga till mig att det ser ut som det ska. Jag måste få höra det. Helst varje dag, för jag glömmer så fort. Jag glömmer så fort att redan när jag kom hem igår och tittade på bilderna av mitt ärr, såg jag bara min snedhet. Redan samma dag som ett positivt läkarbesök kommer alltså hjärnspökena! Jag är inte spikrak, men jag är fantastiskt mycket rakare än innan operationen - och jag vet ju att det är det jag bör titta på. Jag hade kunnat bli rakare och det kanske är det som stör mig, men jag vet att min läkare för ett år sedan sa att »det ska ju hålla också». Nu har jag fått reda på exakt varför jag inte gjordes rakare än såhär: det hade varit en större påfrestning för ryggraden och kanske hade den kompenserat genom att utveckla en krök i övre delen av ryggen som även den skulle behöva opereras i framtiden. Men framförallt hade man också behövt operera mig i ännu en kota i ländryggen, vilket hade försämrat min rörlighet betydligt idag. Jag hade fått betala ett högre pris för att bli rakare. Skulle det vara värt det? Troligen inte. Och jag vet att det är det här jag måste få in i hjärnan och tänka på. Särskilt när jag faktiskt ser så gott som rak ut med kläder på. Banka in det i hjärnan på mig, någon.

Men det går inte att undvika svackorna som kommer ibland.

Hjärnspöken...

Kommentarer
Postat av: Victoria

Vad roligt att ryggen såg bra ut :D
Hoppas att hjärnspökena försvinner.
Ball skylt föresten, kram Victoria

Postat av: David

Vadå så gott som rak ut med kläder på? Du SER rak ut med kläder på!

Tack för senast för övrigt :)

2008-03-14 @ 16:48:28
Postat av: barajagjohanna

Victoria: Ryggraden har åtminstone inte ändrats, så det ska jag väl vara glad åt. :) Jag hoppas också att hjärnspökena försvinner... De kanske gör det med tiden. Hoppas du och din rygg mår bra! Kram

David: Jajaja. Tack själv. :)

2008-03-14 @ 17:17:24
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Niklas (fd Hans Ångest)

Ingen är perfekt. Kom ihåg det!

Och med viss risk för att låta aningen manschauvenistisk: Max ca 25 % av alla kvinnor är riktiga snyggingar. Du platsar i den kategorin.

Kan du inte vara nöjd med det? Eller måste du prompt vinna titeln som Miss Universum?

2008-03-14 @ 18:24:59
Postat av: barajagjohanna

Niklas: Haha, tack! :) Visst ska jag vara nöjd med det, någon Miss Universum vill jag inte vara. Jag... hrm... jobbar på det där att vara nöjd.

2008-03-14 @ 18:58:33
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Therese

Håller med David , du ser rak ut. Vet att det kan vara jobbigt med såna där hjärnspöken , tittade just på mitt nyopererade knä och fick lite otäcka hjärnspöken. Men som sagt det är bara att vänta och se och hoppas att det läker lika bra som det förra. Hoppas du kan bli av med hjärnspökerierna. Kramar

2008-03-14 @ 19:23:34
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: tinatoon

Vill du snacka (hjärn)spöken är du välkommen till Galgberget... ;)

2008-03-15 @ 00:04:47
Postat av: barajagjohanna

Therese: Ja, jag hoppas också att jag blir av med dem. Och det blir jag säkert - om några år. Kram tillbaka

tinatoon: Hehe, schysst. ;)

2008-03-15 @ 07:23:30
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback