Hockeykänslorna som tar över

Känslorna inför matchen går inte riktigt att beskriva. Iskalla händer. Upprorisk mage. Svettig. Hunger utan matlust. Svaga ben. Krypningar i kroppen. Jag var jobbigt nervös, men började dock slappna av lite när jag stod i entrén och samlade in tifopengar. Jag trodde inte att det skulle vara särskilt roligt, men efter ett tag blev jag lite varm i kläderna och roligt var faktiskt just vad det var. Det är otroligt socialt och man får träffa oerhört mycket trevliga människor. Men lite jobbigt var det också - min rygg var trött efter två timmar och mina knogar och handflator gör forfarande ont efter att ha skavt mot bössorna med tunga pengar.

Arenan var proppfull igår. Det kokade verkligen. Halva publiken viftade med vita och blå flaggor vilket var fantastiskt snyggt. Det gick nästan att ta på stämningen. Jag darrade av spänning, nervositet och glädje över att se så oerhört många taggade människor. Jag skulle helt ärligt kunnat börja gråta, så tagen var jag.

Men andra matchen blev även andra förlusten. Att det känns tungt är bara förnamnet. Det som stör mig är att Brynäs inte var bättre. Tungt, bittert, ledsamt, uppgivet. Precis som att jag lätt hade kunnat börja gråta av upprymdhet av stämningen i början, så var inte tårarna långt borta när slutsignalen gick. Tungt är liksom inte ett tillräckligt tungt ord. Det var inte bara jag som suckade och gick med extremt tunga (...) steg ut från arenan.

Och spekulationer hördes redan. De där vanliga: »det är bara att inse, Leksand har blivit ett allsvenskt lag» eller »det här klarar de aldrig» eller »nu är det kört , ett lag som har förlorat de två första matcherna går inte upp» och så vidare. Jag orkar inte spekulera, men det är klart att det gnager i bakhuvudet någonstans, det där om att ett lag rent statistiskt sett inte går upp till elitserien efter att ha förlorat de två första matcherna i kvalserien. Vi kan vända, absolut. Det har bara varit två matcher. Samtidigt är det så lite som åtta matcher kvar och det gäller ju att det går så dåligt som möjligt för de andra lagen också. Och så den där hemska tanken: efter en sådan framgångsrik säsong... om vi inte går upp nu... när ska vi då gå upp...? Men visst, i år är det en fruktansvärt bra kvalserie, jämn kvalserie, hård kvalserie, prestigefylld (derby på derby på derby) kvalserie... med en enorm press.

Det var fruktansvärt, fruktansvärt tungt igårkväll, men jag förstod att det skulle kännas bättre idag. Jag behövde kvällen igår för att deppa, vara låg och tycka att det kändes hopplöst. Jag förstod att hoppet skulle återkomma idag.

Och visst finns hoppet kvar idag. Tungt är det fortfarande, men faktum är att det är åtta matcher kvar. Faktum är att det inte är klart. Det går att ta sig upp. Vi ska ju hem nu.

Kommentarer
Postat av: Cliff Hanger

"Det som stör mig är att Brynäs inte var bättre." Fast det kan ju vara positivt också. Det kan vara bra att ha med sig skickligheten och självförtroendet som säger "vi spelade bra mot Brynäs, så vi kan slå de här andra".

Postat av: barajagjohanna

Cliff Hanger: Jo, det är sant, men samtidigt är kvalserien så kort, så varenda poäng är så värdefull...

2008-03-22 @ 20:23:49
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Wenemo

Klart det inte är över! Mora har t ex inlett serien mot de två lättaste lagen och har tagit 6 poäng. Vi har däremot inlett jäkligt tufft. Malmö borta (den svåraste bortamatchen?) och Brynäs hemma. Om vi plockar två raka nu mot Västerås och Rögle så är vi med i matchen igen. Då har vi Mora x2, och där kommer troligen allt avgöras.

2008-03-23 @ 11:29:24
URL: http://wenemo.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Wenemo: Det här inlägget var ungefär dubbelt så långt innan jag skalade av... :) ...och där skrev jag bland annat just att vi troligen har mött de svåraste lagen hittills medan exempelvis Mora har mött de lättaste. Imorgon är det tre poäng som gäller. Fast usch och fy, jag ska försöka att inte tänka så mycket på det, blir ju bara nervös.

2008-03-23 @ 11:55:25
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Niklas (fd Hans Ångest)

Att påstå att livet leker är en drastisk underdrift!!!

Leksand fick stryk på hemmaplan - och dessutom av mitt favoritlag!!!

Glädjetårar...

2008-03-23 @ 19:39:33
Postat av: barajagjohanna

Niklas: HAHAHA, du gillar hockey! Jag ska komma ihåg det.

2008-03-23 @ 20:17:18
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback