Elektronisk bok - ingen höjdare!

Jag har köpt en elektronisk bok på nätet ikväll. Då jag inte hittat boken som vi ska läsa till på tisdag (och inte på grund av att den inte finns, utan på grund av min klantighet), var jag tvungen att göra det här konstiga. Jag behöver boken nu och det är direktleverans på en e-bok. För att kunna läsa den fick jag ladda hem en nyare version av Adobe Reader och ett annat program som heter Adobe Digital Editions.

Och slutligen laddade jag hem själva boken.

Ja, jag laddade hem en bok.

Och nu sitter jag och läser boken. På datorn. Ungefär som en vanlig bok. Fast väldigt annorlunda. Jag ser uppslagen, där layouten ser precis ut som i en riktig bok. Bläddrar gör jag genom att klicka på en pil.


Men hallå. Det här är inget jag rekommenderar. Halva grejen med att läsa en bok är ju att sitta och bläddra i den. Sitta i soffan med en bok i handen, liksom. Ha med den i väskan. Nu sitter jag vid min sekretär och anstränger ögonen genom att läsa massor av text på en datorskärm. I ett program som hjälper mig att bläddra i en e-bok. En elektronisk bok. Jag säger då det. Det är en konstig värld vi lever i. Som Winnerbäck sjunger.

Kommentarer
Postat av: Ida

Hmm, det där lät konstigt doh.. Och jobbigt att läsa den :S En ljudbok hade väl ändå varit bättre, men ja.. Hmm.. Verkligen en märklig värld.

Postat av: Sara

Och jag som inte ens kan läsa dasgtidningar på nätet... Det där blir jag inte så sugen på.

2008-05-05 @ 10:40:15
URL: http://frenchcreme.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

Ida: Jo. Problemet är att jag bör SE texten, det räcker inte med att höra. Speciellt poesi, det är så betydande hur orden och meningarna ser ut.

Sara: Nä, det behöver du inte bli. Jag förstår inte ens varför e-boken finns. Ingen kan väl föredra att "bläddra" i en bok på datorn?

2008-05-05 @ 10:52:01
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Malin

Å andra sidan får la e-boken anses vara ganska bra, eftersom du kunde läsa den, trots att du inte hade ett fysiskt exemplar :)

2008-05-05 @ 16:25:10
Postat av: barajagjohanna

Malin: Det har du ju rätt i. Nästa gång föredrar jag dock att vara mindre klantig och hinna skaffa mig en riktig bok.

2008-05-05 @ 19:59:19
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback