Att vara journalist är att ha udda kunskaper

Någon gång i början av första terminen på min utbildning, sa en lärare en sak som är sann. Jag kommer inte ihåg hur han formulerade sig, men det handlade om att man som journalist kan få reda på egentligen vad som helst. Folk tycker nämligen inte att det är konstigt när en journalist frågar om saker. Som när jag ringer till ett företag som skottar tak och presenterar mig som journaliststudent på Mittuniversitetet - då får jag reda på hur mycket som helst och ingen tycker att jag är knäpp som frågar.

Att vara journalist innebär att man får kunskaper om lite udda saker. Det är faktiskt ganska roligt att ha lite specialkunskap om takskottning. Dessutom har jag fått svar på väderfrågor från en meteorolog i dag, och för en hobbymeteorolog som jag är det väldigt spännande! Visste ni till exempel att februari var den kallaste februari i stora delar av Norrland - på 15 år?

Att vara journalist kan också innebära att man har Lasse Lindhs och Blondinbellas telefonnummer i mobilen. Det roliga med att vara (leka?) journalist är verkligen alla dessa spännande människor som man får möjlighet att prata med.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Hittade din blogg förra veckan och den är verkligen intressant att läsa! Roligt att få en liten inblick i livet som journaliststudent.



Jag kommer att söka journalistprogrammet på Mittuniversitetet och förhoppningsvis kommer jag in och kan börja studera i höst :)

Postat av: barajagjohanna

Sanna: Kul att bloggen uppskattas! Vi ses kanske i höst då. :)

2009-03-09 @ 16:49:25
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback