8 mars - en internationellt viktig dag

Förra året skulle jag sagt att internationella kvinnodagen inte behövs. »Det handlar om jämställdhet och det finns ju faktiskt ingen internationell mansdag», bla, bla, bla... I år säger jag att den visst behövs.

Folk har missuppfattat grejen. Det pratas om att vi ska fira  internationella kvinnodagen i dag. Vad är det vi ska fira, undrar jag? Fira kvinnan? Jag vet inte, det känns krystat. Att kvinnor har rösträtt? Det var ju ungefär nittio år sedan vi fick det, så det känns inte särskilt aktuellt. Ska vi fira att vi har kommit en bit med jämställdheten? Nej, det tycker jag inte. Det är en självklarhet att det ska vara jämställt och inget som egentligen borde firas.

Även om vi har det bra och relativt jämställt i det här landet, så finns det många kvinnor i världen som lever under förtryck. Och det är därför jag tycker att den här dagen ska finnas – internationella kvinnodagen är en bra dag att påminna om och uppmärksamma kvinnors situation världen över.

Kommentarer
Postat av: Mimmi

Jag tycker gott man kan fira rösträtten. 90 år låter kanske länge men sätt det i perspektiv - hur länge har inte männen haft rösträtt? Lika länge som demokratin funnits. Då känns 90 år rätt fjuttigt. För mig handlar det även om att minnas de kvinnor som stått upp för det de tycker är rätt.

Postat av: barajagjohanna

Mimmi: Jag förstår vad du menar. Men för mig är det självklart att kvinnan och mannen har samma rättigheter och skyldigheter, och att då fira att kvinnor har rösträtt i Sverige, känns ungefär som att öka på det här med att vi ska underställa oss mannen. Som om det är normen. Och jag vägrar se det så. Det jag menar är att jag inte tycker att jämställdheten ska firas - eftersom jämställdhet är en självklarhet. Att uppmärksamma ojämställdhet och kvinnors utsatthet på många ställen, det tycker jag är lite bättre för den här dagen.

2009-03-08 @ 22:21:58
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Tobbe

Väl skrivet Joppe :)



Till Mimmi: I Sverige har män haft allmän rösträtt sedan 1907, kvinnor 12-14 år senare lite beroende på hur man räknar. Så att säga att män har haft rösträtt lika länge som demokratin funnits känns fel på flera sätt. Mest därför att det inte var någon riktig demokrati förrän 1921, då alla fick vara med...



I övrigt. Jag ser fram emot feministkakan Joppe ;P

2009-03-08 @ 23:33:43
URL: http://vad-ar-grejen.blogspot.com/
Postat av: Sara

Jo. Fast det får inte bli så att vi tänker på dessa frågor en dag om året, för att sedan inte göra det.

I frankrike fick kvinnorna f ö rösträtt 1946; helt vansinnigt!

2009-03-09 @ 11:00:44
URL: http://frenchcreme.blogspot.com
Postat av: Fittan Fes

Mamma- en folkrörelse??

Dont think so, tycker;

www.fittanfes.com

2009-03-09 @ 16:05:26
URL: http://www.fittanfes.com
Postat av: barajagjohanna

Tobbe: Ja, jag hoppas att jag får bjuda på feministkaka på torsdag... :)



Sara: Självklart inte. Internationella kvinnodagen kan vara en bra dag att uppmärksamma det lite extra på, bara. Uppenbarligen behöver folk bli påminda. Många kampanjer, såsom forskning om kvinnokroppen, passar ju på att marknadsföra sig kring 8 mars också, och sådana saker tycker jag är bra.

2009-03-09 @ 16:48:37
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Anni

Det är den poängen jag tycker att kvinnodagen har, men samtidigt kan vi ju inte lägga oss i andra kulturer, vi kan ju inte bestämma över dem. Fast det är klart att man kan visa sin ståndpunkt genom dagen! Dock är jag ganska "mot" att man firar den för kvinnor i Sverige, tycker inte att det är jämställt i dagens samhälle- men snarare åt det andra hållet. Och isf behöver ju männen också en dag. Och invandrare. Och unga. Och gamla.

2009-03-12 @ 19:17:57
URL: http://eyecandy.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback