Nu måste du kunna bevisa att båda ville ha sex

Lagen om våldtäkt bör ändras. Mannen måste kunna visa att han har fått kvinnans samtycke till att ha sex. Det tycker i alla fall två forskare, enligt Svenska Dagbladet. Forskarna menar att "om lagen i stället bygger på samtyckesrekvisit så krävs inga bevis på våld eller hot. Då krävs att mannen visar att han har gjort något för att vara säker på att hon ville." Mannen måste alltså kunna visa att han "gjort något för att vara säker på att hon ville"... Bortsett från det lite komplexa i att bevisa  att båda var med på att ha sex, så finns det ett par spännande saker med förslaget:

1. Mannen  ska kunna bevisa att han har kvinnans samtycke till sex. Som om det är han  som ska ha sex med henne, inte de tillsammans. Det finns dessutom inget som säger att kvinnan i sin tur måste kunna bevisa att hon har haft mannens samtycke till att ha sex med honom.


2. "Våldtäkt måste definieras som ett integritetsbrott och inte som ett våldsbrott, anser de båda forskarna." Våldtäkt är väl i allra högsta grad ett våldsbrott? Det är väl knappast helt utan våld någon förgriper sig på en annan människa? Definiera det istället som ett vålds- och  integritetsbrott.


Kommentarer
Postat av: Ida

Jag kan inte annat än att skaka på huvudet och hålla med dej.

Postat av: barajagjohanna

Ida: Mm, visst låter det lite sjukt?

2009-05-08 @ 09:01:44
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Ida

Sjukt var ordet.



Men raring. Jag var säker på att du hade bloggat om eurovision vid det här laget! Det är ikväll har jag hört ryktas ;)



Puss

2009-05-09 @ 09:59:49
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se/
Postat av: barajagjohanna

Ida: Fel, fel, fel. Semifinalen som Sverige deltar i är på tisdag. Finalen nästa lördag. :)

2009-05-09 @ 11:01:14
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Ida

Jahaaaa... :P Hehe, du ser ju hur insatt jag är, host! Men det var ju bra, för då är jag ledig, så då kanske jag tittar lite :)

2009-05-09 @ 12:06:58
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback