Pinsamt, Malou!

Malou von Sivers är journalist sedan många, många år tillbaka. Hon vet att kvällstidningarna drar stort på rubriker, gärna vinklar på det yttersta de kan hitta. Hon vet att kvällstidningar lever på att sälja lösnummer och hon vet också att man kanske ibland måste ta saker med en klackspark.

Därför är det pinsamt när Malou von Sivers i sitt eget program Efter tio alldeles nyss försvarar sig när hon håller upp Aftonbladets löpsedel där det stå att Malou är knäckt av sågningen. Sågningen handlar om föreställningen "Nyhetsankorna", en show med TV4-profiler och som alltså blev sågad och nu läggs ned.

Pinsamt är det när Malou von Sivers i sitt eget direktsända program vänder sig till Aftonbladets chefredaktör och sarkastiskt säger att han väl kan berätta hur hon mår, för att han uppenbarligen vet det bättre än hon själv. Hon ägnar ett par minuter åt att kommentera kvällstidningslöpet och -artikeln med en underliggande bitterhet. Jag vill sjunka genom golvet när hon vänder sig till tidningens chefredaktör och pratar direkt till honom i sitt direktsända program, som ska handla om något helt annat än kvällstidningar och programledaren själv. Men hon fortsätter och säger att de båda har en tonårsdotter och frågar hur han skulle reagera om hans dotter kom hem och upprört frågade hur han mådde egentligen, att det står i tidningen att han mår jättedåligt. Malou von Sivers undrar om han då skulle förklara att kvällstidningarna bara ljuger och säga åt sin dotter att inte tro inte på dem? Här vet jag inte var jag ska ta vägen.

Varje gång jag råkar se Efter tio det blir jag irriterad på programledaren som alldeles för ofta pratar om sig själv. Okej om hon i dag bara hade visat upp löpsedeln och sagt att det inte är sant att hon är knäckt, att hon faktiskt mår bra. Men stanna där! Att som journalist och programledare förkasta kvällstidningarna i TV gör nog inte rubrikerna mindre direkt... Och jag tror att den vanliga läsaren är så pass smart att den själv kan tänka att det kanske inte är säkert att Malou von Sivers är "helt knäckt".

Kommentarer
Postat av: Fröken Siljans Grandmother

jag som "lekman" kände lika dant när jag såg och hörde henne, helt onödig kommentar! Som du skriver, alla ser väl att hon inte är knäckt. Jag har alltid gillat Malou, tycker hon är duktig, det kommer jag väl att göra fortfarande òckså men det här har jag velat vara utan.

2009-10-19 @ 11:09:15
Postat av: Linn

Mh. Jag sög den sista musten ur svensk tv i morse och måste erkänna att jag skruvade lite på mig i soffan. Kändes faktiskt bara löjligt. Onödigt att ens kommentera, men okej, viktigt för Malou uppenbarligen. Bryr vi oss? Inte jag i alla fall.

Postat av: Fröken Stockholm

Och jag om tycker att Malou är pinsam i vanliga fall...

2009-10-20 @ 17:27:05
URL: http://johannavillskriva.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback