Akut tandläkarbesök och drygt 800 kronor fattigare

Nej, det var inte så jag ville att veckan skulle börja. Men med värk, halsont och feberkänningar rådde tandvårds-upplysningen mig att åka till akuttandvården. Så det gjorde jag. Satt i kö i drygt två timmar. Undersöktes i tre minuter. Fick antibiotika utskrivet och en pinsamt hög summa dragen på kontokortet. Enligt kvittot kostade "undersökningen" (att läkaren helt enkelt tittade i min mun och konstaterade en svullnad) 320 kronor, röntgenbilden 45 kronor och "behandlingen" (spola rent) 350 kronor. Nu har jag fått rådet att dra ut båda mina visdomständer i underkäken, vilket ju lär gå på ett par tusenlappar till. Och jag har tre frågor:

1. Vem i hela fridens namn har kommit på att tandvård i Sverige ska vara så dyrt? (Och varför?!)
2. Vilken normal student har råd med det här?
3. Varför måste jag betala en operation i munnen när jag inte behövde betala en krona för min ryggoperation?

Hur jag mår nu? Fortfarande ont, fortfarande febrig. Hoppas på att kunna jobba i morgon.

Kommentarer
Postat av: Linn

Fy farao. Din stackare. Hur kunde det bli så dyrt? Har du inte frisktandvård och borde inte den gälla i så fall? Stackars dig på alla plan. Blä. Kram! Bort med det onda.

Postat av: barajagjohanna

Linn: Jag antar att det blev så dyrt för att det var akuttandvård. Nej, jag har inte frisktandvård, jag har knappt vetat vad det är.

2010-03-08 @ 20:21:24
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Camilla

Frisktandvård är ett måste så gå tillbaka till din närmaste folktandvård och ta tag i det, bra till framtiden. Inte alls kul Johanna, krya på dig. Hoppas du mår snäppet bättre nu ...

2010-03-08 @ 20:32:24
URL: http://xccc.blogg.se/
Postat av: barajagjohanna

Camilla: Nej, jag vet inte om jag tycker att det är ett måste som faktiskt... Som det ser ut nu skulle väl min premie kosta lite mer än vanligt. Och de senaste åren har jag gått hos en privattandläkare i Falun som är både trevligare och framförallt billigare (!) än Folktandvården. Hoppas hitta något liknande här...

2010-03-08 @ 21:16:15
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Camilla

Ah, privattandläkare är ju det bästa, om du frågar mig. Jag har alltid varit anti folktandvården men det känns som att i nuläget och tidigare har jag inte haft råd att besöka tandläkaren och betala varje gång. Jag går i regel två gånger om året nu och det betalar jag 1400 kr för om året. Där emellan kan jag gå på akuttider och eventuella besök som behövs utan att det kostar. Denna gången kändes det dock lite extra motigt att behöva betala då jag bara gick en gång förra året. MEN nu är jag glad att jag betalade iaf för det börjar isa i en av mina tänder och det har det gjort i flera dagar nu, rädd för att jag har ett hål. 10 år sedan sist men vad hade det inte kostat mig om jag inte betalat och haft frisktandvård. Skön försäkring. I framtiden kommer jag däremot försöka ha en privattandläkare, när man tjänar ordentligt med pengar ...

2010-03-10 @ 22:29:45
URL: http://xccc.blogg.se/
Postat av: Annika

Har du utnyttjat tandvårdschecken? Många vet inte om att man har en sådan. Det infördes för två år sedan tror jag det är nu och innebär att man får 300 kronor om året att utnyttja, så om du inte använt den förut borde du ha 600 kronor till godo.



Sen täcker ju inte det på långa vägar iaf, men lite billigare blir det ju.

2010-03-11 @ 12:28:17
Postat av: barajagjohanna

Camilla: Ja, det är svårt, det där. Hos en privattandläkare jag vet får du fyra besök för det där priset. Å andra sidan har man ju ingen försäkring om man måste in akut...



Annika: Jag har läst lite om det där nu när jag har googlat lite. Men pengarna kan väl inte byggas på? Eller? Det är nog bäst att jag läser på lite mer.

2010-03-11 @ 19:55:51
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Krokofanten

Fixa tänderna på din nästa resa till Paris... En undersökning med tandköttstvätt (citron och saltlösning spolas mellan tänderna som tandtråd, lite äckligt men det renar tandköttet och gör tänderna vitare) och plack borttagning kostar 30€... Jag har sjukförsäkring via jobbet så jag får tillbaka de 30€... Men annars är det inte dyrt... :o)

Nytta med nöje!!

2010-03-14 @ 09:58:49
URL: http://krokofantinfrance.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback