Sådant man bör göra när man fotograferar i jobbet

Ställ in ISO, för tusan!

Normalt skulle jag fatta varför bilderna blev så ljusa. Det gjorde jag inte i dag.
Inte förrän jag satt på tåget hem. Too late, liksom.

Jag antar att jag var stressad för att mina, visserligen enkla, bilder ska pryda ett helt uppslag. I dag var tredje gången jag tog bilder i det här jobbet och varje gång har det hänt något som gjort att jag inte blivit så nöjd, något jag i efterhand insett att jag borde ha tänkt på. Nu hoppas jag bara att jag har lärt mig av misstagen... Man ska inte  ha 1600 i ISO när det är dagsljus och solsken ute. Men framförallt: man ska kolla ISO innan man börjar fotografera. Åtminstone innan man avslutar fotograferingen och åker hem.

Kommentarer
Postat av: Jessica "Fotomuppen" Ström

åååh klassiker! det har jag å lyckats med några gånger..men man lär sig av sina misstag :)

2010-03-16 @ 12:51:42
Postat av: Camilla

Haha, bra där Johanna. Jag har alltid väldigt lågt iso utomhus och inomhus 600, oftast. Du lär dig av dina misstag, :j

Postat av: barajagjohanna

Fotomuppen: Känns skönt att det inte bara är jag... :) Men vad dum man känner sig. Tack och lov tyckte de på jobbet om bilderna ändå. I morgon ska jag iväg och fota resten till det här jobbet, då ska jag inte glömma nånting!

2010-03-16 @ 19:07:35
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Spelar ju egentligen ingen roll så länge som du exponerade rätt.

2010-03-16 @ 22:18:32
Postat av: barajagjohanna

Anonym: Jag tycker nog att det spelade roll ändå. Jag ville ha så lågt bländartal som möjligt för att få människan riktigt i fokus (det var porträttbilder), men det gick inte så bra i solen där jag tvingades ha slutartiden så kort det gick eftersom det blev för ljust annars...

2010-03-17 @ 08:02:49
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Pia

Var det bilderna du tog hos oss?

2010-03-17 @ 17:19:29
Postat av: barajagjohanna

Pia: Japp! Men ni kan vara lugna - det finns bra bilder! :)

2010-03-17 @ 17:58:32
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Fröken Lappland

Det här är ett ypperligt exempel på varför man alltid ska fota i raw (jag minns att du frågade om det någon gång)! :) Där förvånande (!) hur dåliga bilder som går att rädda bara för att man fotar i raw.



Tur att det gick bra ändå. Men värt att lägga på minnet tillsammans med ISO-kollen till nästa gång.

2010-03-17 @ 23:11:01
URL: http://lina-marie.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Fröken Lappland: Just det, det minns jag ju. Det var längesedan jag fotade i raw nu. Problemet är väl att jag vet inteom jag är så kunnig i bildbehandlingen att jag skulle kunna fixa till bilderna sen.

2010-03-18 @ 07:41:44
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback