Det där med feminism

Nu slutar hon kalla sig feminist också, Linda Skugge. Folk har blivit så otroligt rädda för att kalla sig för feminist.

Detta är förmodligen på grund av Feministiskt Initiativ som har fått feminismen att framstå som rent manshat.

Enligt en undersökning i Expressen svarar 10% av männen att de kallar sig feminist och endast 24% av kvinnorna. Det är ju inte ens en fjärdedel, av kvinnorna. För mig är det helt obegripligt att som kvinna inte kalla sig feminist. Det är ju inte så att jag går runt och presenterar mig som "Johanna, feminist", utan det är ett ställningstagande och givetvis svarar jag ja om jag får frågan om jag är feminist.

Att vara feminist handlar inte om att hata män. Det handlar inte om att låta allt kroppshår växa och det handlar inte om att kvinnorna ska ta makten. Det har inte med det att göra!

När ska folk börja inse att feminism inte handlar om något annat än jämställdhet?

Från susning.nu:
(---) Feminism är en teoribildning kring samhällets genusstrukturer, där kvinnan anses vara underordnad och mannen är norm. Ur detta har även en rörelse sprungit som arbetar för att motverka de sociala könsskillnaderna och bryta ner könsrollerna. Historiskt sett har detta ofta tagit sig uttryck i en kamp för kvinnors rättigheter, såsom rösträtt, lika lön för lika arbete, likhet inför lagen och aborträtt, men på senare tid har även mäns rättigheter och skyldigheter vuxit sig starkare, såsom värnplikt och ett nära faderskap.

Kommentarer
Postat av: Krr

Ack, det är t y v ä r r så sant det du skriver! Femninismen har tolkats helt fel som något sorts uttryck för manshat när det egentligen handlar om ett upplyftande av kvinnliga värden. Folk har ju tom föreslagit att en ny term borde skapas. Men, samtidigt måste man undra, vem är det som sprider en negativ bild av feminismen? Är det manssamhället som förlöjligar och gör häxor av starka, feministiska kvinnor? Jag tänker tex på fd FIledaren Tiina Rosenberg som nu finns på Aftonbladets hemsida där man kan rösta fram henne som årets häxa... Em kul grej kanske, men vad sänder det för signaler?

Postat av: barajagjohanna

Karro>> Men tack! Du är en vettig människa du. :) Och rösta fram som årets häxa, javisst, en lite rolig grej, men som du skrev så sänder det ju inte ut så himla bra signaler...

2006-04-11 @ 16:55:56
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: emma

Hon är en tönt. Hon är det största hånet mot kvinnokampen jag någonsin skådat. Viker sig för ingenting - men det kanske blir så med åren...

2006-04-11 @ 22:45:08
URL: http://emmanord.blogspot.com
Postat av: Therese

Håller verkligen med. Var också in och tittade där och var förvånad att det är så få som kallar sig det. Jag tycker att det är trist att ord som feminism och jämlikhet nästan har blivit svordomar idag. Även om Sverige är ett bra land i jämnställdhetssynpunkt så finns fortfarande jättemycket kvar t.ex har män och kvinnor ännu 2006 inte lika löner för lika arbeta enligt statistiken. Obegripligt

2006-04-13 @ 00:19:03
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

emma>> Jag hoppas att det inte blir så med åren. Men hon känns förändrat sedan hon fick barn

Therese>> Precis, jag finner nästan inga ord. Men obegripligt, det är det.

2006-04-13 @ 07:55:44
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: sidekick

Instämmer, skugge är en tönt..

2007-01-07 @ 21:34:54
URL: http://sharazad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback