Något magiskt

32676-231

Väl framme i Leksand, påväg mot biljettinsläppet, tvärstannar jag och blir helt kall i kroppen. Hur faan kan jag glömma biljetten? För första gången i hela mitt liv har jag glömt det viktigaste. Och hur kan jag glömma det till just det här? (Förmodligen för att biljetten har legat i min sekretär i sju månader och jag inte tänkt på att jag har den - bara att jag ska på konserten.) Nåväl, tur vi var där i god tid. Lillebror, kusin och jag kör i racerfart tillbaka till Falun, upp i min lägenhet och grabbar tag i biljetten. Tillbaka i Leksand var vi redan klockan åtta. En timme innan Lasse skulle börja spela. Racerfart? Harkel, jotack.

Det är en härlig känsla att det inte bara är jag som kan i princip varenda textrad - här sjunger alla med. Hugger i sten och Kom ihåg mig gav mig rysningar. Hela publiken sjöng. Lasse var tyst, med ett leende på läpparna. Två gånger brukar han klappas in, och det gjorde han. Solen i ögonen, Över Gränsen och Stockholms kyss - wow. Efter två inklapp brukar folk ge sig. Men vi hade inte hört Kom Änglar, så ingen gav sig. Och en tredje gång kommer han in på scenen, överröst av jubel, och Kom Änglar blir vackrare än någonsin...

Att Falu Kuriren alltid sågar Lars Winnerbäck kan jag inte förstå. Vad har de emot honom? Konserten var klockren. Falu Kuriren
påstod att den kändes lång. Va?! Jag tyckte den kändes för kort! Dala Demokratens Jonas Stentäpp (även känd som Heavy) skriver dock positivt om konserten. Den här konserten var den bästa jag varit på med Lars Winnerbäck. Förra året kunde någon del kännas lite långdragen, men den här gången var det perfekt.

På konsert med Lars Winnerbäck finns alla. Från en tioårig pojke med mamma i handen, till fjortistjejen släpandes på pojkvännen till pojkvännens farmor och morfar. Och publiken är alltid trogen. Det var Lars-dagen igår, och självklart gratulerade publiken Lars på namnsdagen. Självklart hänger publiken med på allting. Det är mys, det är nostalgi, det är vemod, det är skratt, det är längtan, det är glädje, det är kärlek. Det är något magiskt på en konsert med Lasse. Åh, det här lever jag på länge.

32676-230
32676-228
32676-229

Kommentarer
Postat av: Anna

var och såg Lasse i juli i Halmstad, jag blev lite besviken. Men inte på honom utan på att ljudet var dåligt. Alla låtar är underbara, får rysningar av att vara på konserter med honom :)
Lycka!

Postat av: Anna

Tacktack för kommentaren om bilden föresten :) O mitt bivande yrke ..jaa det är skoj :) Vad gör du själv? ;)

2006-08-11 @ 11:54:43
URL: http://molnpuss.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Anna>> Ajdå, jobbigt när ljudet är dåligt... Ljudet igår var perfekt. Allt var perfekt. Till och med vädret (förra året i Säter VRÄKTE regnet ner och det åskade och blixtrade under hela konserten).
Jag? Jaa, jag jobbar och jobbar och jobbar... men tänkte åka till Frankrike i oktober istället.

2006-08-11 @ 12:19:37
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: becka

Hej Johanna! Nu har jag surfat runt som en galning på myndighetssidor ang våran undran om blankröster i valet 2006
Såhär står det på Valmyndighetens sida:
"Blank valsedel:
En blank valsedel innehåller vare sig partibeteckning eller kandidatnamn. På en sådan blank valsedel kan väljaren skriva en partibeteckning. Det blir då en giltig röst på partiet. Om man röstar med en blank valsedel utan att skriva någon partibeteckning är valsedeln ogiltig. Antalet valsedlar som är ogiltiga för att de saknar partibeteckning (blanka) och antalet valsedlar som är ogiltiga av annan anledning redovisas i valresultatet. De allra flesta ogiltiga valsedlarna är blanka."
Och såhär står det under "Grundlagsutredningen" på sidan "Statens offentliga utredningar":
"Fråga:
Vad innebär det att rösta blankt?
Svar:
Att använda en valsedel som saknar partibeteckning (blank valsedel) är att rösta blankt. Blanka valsedlar räknas som ogiltiga. Antalet blankröster särredovisas i valstatistiken."
Tyvärr framgår det väl här ganska tydligt att en blankröst är bortkastad...trist:-(

2006-08-11 @ 14:31:57
URL: http://www.baraben.com
Postat av: becka

Ursäkta att mitt första inlägg blev halvt, råkade komma åt "Enter"-knappen...

2006-08-11 @ 14:32:46
URL: http://www.baraben.com
Postat av: barajagjohanna

becka>> Men... att de särredovisas... menas inte det att de redovisas för sig? Och det är väl bra? Förr har de inte revodisats på något sätt har jag för mig. Åh, jag hade verkligen för mig att jag hört att de ska redovisas för sig i år och att det därmed är BRA att blankrösta om man är osäker! Tidigare har det ju varit bättre att strunta i att rösta eftersom det har synts mer på valresultatet...
Tack för att du kollat. :) Jag har försökt men själv fann jag inget svar på informationen jag sökte.

2006-08-11 @ 14:54:50
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: becka

Som jag förstår det redovisas de som ogiltiga, tillsammans med övriga ogiltiga...citat från Valmyndigheten: "De allra flesta ogiltiga valsedlarna är blanka."
Eller har jag tolkat fel i alla fall, Gud vad snurrigt det här börjar bli, jag ger upp;-) Jaja, det blir nog Mp igen.

2006-08-11 @ 15:02:17
URL: http://www.baraben.com
Postat av: barajagjohanna

becka>> Då låter det som om det är som förut. Jag säger detsamma: Jaja, det blir nog Mp igen. ;)

2006-08-11 @ 15:13:42
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Linnnn

So you made it! ;) Måste vara underbart att få uppleva en konsert på det viset med sin absoluta favorit! Behåll känslan o lev på detta, länge!

2006-08-12 @ 10:56:15
URL: http://linnnn.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Linn>> Det är fantastiskt underbart. Mäktigt och magiskt. Helt obeskrivligt. Jag kommer att leva på det länge, men vill helst av allt gå på en till konsert nuuu... :)

2006-08-12 @ 16:01:06
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback