Samos, del I

32676-238

Om någon undrar om jag kan rekommendera Samos vidare, så skulle jag nog säga ja utan att veta vad jag pratar om. Jag skulle vilja åka tillbaka och se mer. Faktum är att min vän Ida och jag endast har rört oss omkring 500 meter på ön, på gatan där vi bodde. Vi har inte gjort någonting, nästan, och det har varit jätteskönt. Från vår lägenhet var det bara att korsa gatan och så var vi på stranden. Från morgonen till att solen gick ner på kvällen befann vi oss på stranden. Vi har mest legat under ett parasoll och läst böcker, badat, snorklat, plockat stenar, solat med måtta och ätit gott.

Samos är en liten grekisk ö med endast 36 000 invånare. Vi bodde i byn Votsalakia, som ligger på västra sidan av Samos. "Mitt i centrum" bodde vi, men det säger ingenting - Votsalakia är en liten by där det inte finns mycket att göra mer än att bada.

Som i övriga Grekland är invånanarna mycket trevliga och gästvänliga. Det är vad jag gillar bäst med Grekland. Som när vi igår kväll gick till hotellägarnas butik för att fråga när affärerna öppnar på morgonen så att vi kunde köpa färskt bröd, sprang de hem till sig och hämtade en limpa som vi fick. Inte ett öre ville de ha för det.

Vi blev stammisar på Kostas restaurant, som låg hundra meter från hotellet. Där åt vi hela sex (!) gånger och blev lite kompis med självaste Kostas - restaurangägaren. Två gånger har vi suttit och pratat med honom och mer eller mindre blivit erbjudna jobb på hans restaurang. (Om någon vill åka och jobba i Grekland, så behöver Kostas folk!) Senast igår kväll satte han sig vid vårt bord när det började bli sent och det inte var så stressigt, och han pratade om Grekland och Samos, om jobb, värme, språk, nationaliteter, mat och familj. En otroligt trevlig man som på vår sista kväll bjöd oss på en enorm fruktsallad och massor av glass, som annars hade kostat oss 11€.

Eftersom vi inte har gjort så mycket under veckan, blev fiske- och dykturen med hotellägarens son väldigt spännande. Han var en charmig grek som tillsammans med sin kompis erbjöd oss att följa med ut med båten. Vi tog vårt cyklop och hoppade i hans vita, lilla fiskebåt med motor, och åkte ut på havet och tittade när han drog upp fiskarna (eller tittade bort var snarare vad jag gjorde). Sedan tog dem med oss till en liten strand lite längre bort där vi hoppade i från båten och snorklade. Häftig havsbotten och läckra fiskar! Någon drog upp en bläckfisk... spännande.

Just den här veckan har Samos varit den varmaste platsen i Europa med omkring 40 grader. Kostas berättade att det var 43 grader en dag och att det inte varit så varmt på Samos sedan 1988. Eftersom vårt flyg var mer än sju timmar försenat kom vi fram på kvällen istället för mitt på dagen. Det var varmt och kvavt och vi båda var panikslagna på grund av värmen och visste inte var vi skulle ta vägen. Vi sov nästan ingenting den natten, dels på grund av värmen men också på grund av stormen utanför. Dagen därpå hyrde vi en fläkt och sedan har jag sovit bättre och bättre för varje natt. Trots den hårda sängen, skulle jag gärna stanna lite till... Som vanligt när jag har varit utomlands blir jag deppig sista dagen och vill absolut inte åka hem... den här dagen var inget undandag. Jag gillar oftast inte att landa i Sverige, utan vill bara tillbaka. Jag vande mig vid värmen och vill mycket hellre ha den än Faluns arton grader...

Jag har inte saknat vardagen.