Lördagsutflykt: Kakbuffé i Säter

image1012Den sista lördagen varje månad är det kakbuffé på MA:s Wienerkonditori i Säter. Min syster och jag åkte dit idag. 100 kronor kostar det (om man inte har köpt biljett innan, då kostar det 85 kronor) och så får man äta så mycket bakverk man orkar. Kaffe ingår. (Och te antog jag, som tog påtår ett par gånger...) Dyrt, kan tyckas, men tänker man lite till, är det ju inte så farligt med tanke på hur mycket man får. Klockan elva när portarna slogs upp var vi säkert femton personer i kö för att komma in. MA:s Wienerkonditori har för femte året i rad blivit utnämnt till ett av Sveriges bästa konditorier och kakbuffén är uppenbarligen väldigt populär... Elva på förmiddagen är egentligen alldeles för tidigt för mig att äta sötsaker. Jag vill helst ha en rejäl måltid i magen först. Men men, nu jäklar skulle det ätas kakor...

Och visst var det gott, men hjälp så sött! Här fanns chokladbollar, dammsugare, biskvier, småkakor, kladdkaka, äppelpaj, prinsesstårta, rulltårta, semlor, wienerbröd, bullar med vaniljkräm och sjukt mycket annat gott. Jag tror jag hann äta åtta-nio saker innan det tog stopp. Jag är lite ledsen över att jag varken orkade börja på minisemlan jag tagit, eller ens hann med att ta någon prinsesstårta innan min mage sa stopp. Men tur var väl det - jag mådde tillräckligt illa som det var när jag körde därifrån...

Det var ju en god upplevelse och trevlig lördagsutflykt. Men inget som jag kommer ta varje månad, inte ens varannan - det är helt enkelt lite för mycket sött för mig. Ordentlig mat några timmar senare var välbehövligt för magen kan jag lova. Och ikväll blir det inget annat än att dippa morötter.

Kommentarer
Postat av: Ida

Åhå! Vad najs, men du. 8-9 saker var väl inte dåligt att få i sej.. Jag hade kräkts! Haha, men man får väl se till att vara lite hungrig då :P Lite känner jag att jag missade ändå, hehe.

Postat av: Krokofanten

Ohh nu längtar jag efter chokladbollar...
Jag har gjort en "tribute" till dig idag... ;o)

2008-02-23 @ 19:22:57
URL: http://krokofantinfrance.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

Ida: Tänk på att alla saker är minikopior av normalstora t.ex. biskvier och dammsugare. Men det blir för sött ändå...

Krokofanten: Chokladbollar är ju lätt att göra själv, så kom igen nu! ;) En tribute till mig? Vad spännande, måste kika in hos dig...

2008-02-23 @ 19:27:47
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Camilla

Nej men herregud vilken rolig grej. Då förstår jag att du har ätit för en hel vecka nu? :) jammi jammi, ser SUPERGOTT ut.

2008-02-24 @ 01:20:51
URL: http://xccc.blogg.se
Postat av: sara

Oj, det låter som en sockerchock. Jag förstår längtan efter morötter! ;)

2008-02-24 @ 09:45:01
URL: http://frenchcreme.blogspot.com/
Postat av: Latja

Vilket himmelrike =)
Jag kan lugnt tänka mig en utflykt när mitt kakförbud går ut lagom till påsk.

2008-02-24 @ 13:47:35
URL: http://detfinnsnagonforalla.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Camilla: Ja, ätit för en vecka kan man väl säga att jag har gjort. Jag skulle äta en Brownie på Wayne's idag, men fick inte ens i mig hälften. Tror det har att göra med hur mycket sött det blev igår... :)

Sara: Morötter i dipp var rena rama godiset igår. Precis vad som behövdes. Inte ett dugg sött.

Latja: Det låter som en bra idé - att unna sig en kakbuffé för att fira att du haft kakförbud. :)

2008-02-24 @ 14:20:55
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback