Att jobba på kundtjänst
Någon ringer in till en kundtjänst för en telefonoperatör och skriker och svär och undrar varför i helvete hans nummerpresentatör inte fungerar längre och varför han inte kan ringa ut från sin telefon. "Jag blir så jävla förbannad, jag har aldrig sagt upp min jävla nummerpresentatör! Ursäkta, men jag blir jävligt förbannad på att ni aldrig kan fixa nåt!" Hans abonnemang är avslutat hos telefonbolag x, så det är ju inte så konstigt att inget fungerar i så fall. "Avslutat? Men vad i helvete, vadå avslutat? Jag skulle ju för faan gå över till telefonbolag y!!" Jo, abonnemanget är som sagt avslutat hos telefonbolag x . Ringde han kanske med telefonbolag y tidigare? "Jaa!" Okej, då har telefonbolag y tagit över ditt abonnemang. Du har inget med telefonbolag x att göra längre, så du måste du kontakta telefonbolag y och fråga varför din nummerpresentation inte fungerar. "Jaha. Okej. Hej."
En annan gång sänker en mobiloperatör sina priser och en kund skriver in och är fly förbannad. "Ni är ju tamejfan otroliga! Nu när ni har sänkt priset blir det ju mycket krångligare när man ska räkna vad det har kostat!" HALLÅ?! Vi har gjort en prissänkning, var glad!!
Ibland undrar man ju om folk tänker med lilltån, eller om de helt enkelt inte tänker alls. Eller det mest troliga: att de inte har något liv och bara vill klaga. Herregud, människor, håll koll på om ni har några obetalda räkningar om ni ska på semester, kolla upp saker innan ni ringer och skriker och skäller ut en oskyldig människa och se inte allt så fruktansvärt negativt. Tack och välkommen åter.
Jag känner verkligen igen mig i ditt inlägg om knäppa människor som inte nå koll på sina räkningar som kan dyka upp under semestertider.
Själv jobbar jag på en kundtjänst på ett mobilföretag och tar emot sådana kommentarer som tex att vi inte kan skicka ut fakturor när det är semestertider, och att kund tycker att vi gör fel som stänger av kunds mobil för utgående samtal och att kund ibland undrar varför vi sänder kund till inkasso 30 dagar att fakturan har förfallit.
Ibland undrar man verkligen hur folk är funtade. Så jag håller med dig. :) Folk tänker knappt med lilltån, om dem ens tänker... :)
Ha,ha...roligt att läsa men kan tänka mig att det inte är lika roligt när man har en sådan person i andra änden av luren. Jag har själv haft ett arbete där jag var den folk vände sig till när de var missnöjda och ville klaga och mötte där väldigt många otrevliga människor. Numera när jag är arg eller upprörd över något och behöver ringa någonstans för att åtgärda problemet brukar jag alltid tänka på att den jag pratar med för det mesta inte är personligt ansvarig för det jag är missnöjd med, då blir det lite lättare att vara trevlig även om man är riktigt sne...
Johanna, har en fråga. Min pojkvän kom in på program i Falun, nu undrar jag bara vad du kan rekommendera att bo? Om det finns studentlägenheter, eller egen lägenhet..m.m. kan du inte maila till mig snarast, [email protected]. Tack så jättemkt!
Carina>> Visst är det konstigt? "Jag fick en påminnelse från INKASSO med HOT om att ni ska skicka mig till KRONOFOGDEN! Det här är ju bedrövligt!" Men snälla människa, betala din fakture, och du slipper detta... Eller ring och fråga om något är oklart INNAN det hinner gå så lång tid... Folk är makalösa.
Nadia>> Precis. Jag började jobba på den första kundtjänsten för 1,5 år sedan och sedan dess är man verkligen snäll mot den i andra änden... okej, lite hård kan man ju vara, men jag tänker i alla fall på att människan i andra änden inte är personligt ansvarig för att något eventuellt har gått snett.
Stephi>> Jag har mailat dig!
Åh, jag skulle bli galan! Jag blir det av att bara jobba i affär när folk kommer in och säger att vi köpte den här och den funkar inte och så börjar de skrika och förklara hur dålig kvalitet vi har osv. Då säger vi har ni satt i batterier?? Äh, va? Oj, nej det har vi inte, säger de...suck! Tack för att ni tar min tid säger jag, eller skulle vilja säga för man måste ju vara trevlig och säga jaa men det kan hända oss alla haha och låtsas att man inte alls är irriterad! Folk är dumma alltså...
Cicci>> Haha, jaa. Tänk lite innan ni skriker liksom!
Jag känner igen mig i det du skriver. Jag jobbar i växeln på ett elföretag. En jävla tjat om dessa höjda elpriser nu. Precis som om det är vi är på jobbet som bestämmer priserna själv? Åh, man kan bli tokigt för mindre. Värst av allt är när de skriker och säger att man är inkompetent osv o vi måste vara trevliga och sakliga tillbaka. Uschuschusch.
Anna>> Jag har suttit i en växel också. Där var det betydligt lättare i och med att man ofta hann koppla kunden vidare till rätt person, men ibland fick man ta skit och försöka svara på dumma frågor som inte är genomtänkta någonstans.
Ja precis, ibland så orkar jag bara inte lyssna på deras livshistoria och försöker snälla avbryta dem. Men ibland vägrar de sluta prata, då har det hänt att jag kopplat vidare ändå *flina* men oftast ringer de pp o skäller ännu mer :/
De tror oftast att man vet svaret direkt o när man säger att man ska koppla vidare suckar de hörgt o tydligt. Årrrg. Tur att det är min sista dag idag. Det rinner snart över :)
Ett klockrent exempel e min kompis som jobbar på ett café, ombeds ringa taxi åt en gäst o får sen utskällning av gästen för att taxin tar tid. Alltså, d e ju inte HON som kör taxin!?!
Här e ett annat lysande exempel:
Aha jag har jobbat på kundtjänst jag också. Otroligt alltså vad folk hittar på och att de tror att man är superdum i huvudet för att man jobbar i kundtjänst...