Det handlar bara om Jag.

Insiktsfull resa om dig själv hette föreläsningen som några på jobbet fick lyssna på idag. Vartenda ord av vad den duktiga föreläsaren sa gick rakt in i mig. Det är helt omöjligt att återberätta allt, men i stora drag handlade det om att det bara är Jag som bestämmer över mitt eget liv.

Det är Jag som gör alla val över mitt liv. Mitt liv ser ut som det gör på grund av de val som jag ha gjort. Det finns ingen annan att skylla på. Trivs jag inte är det dags att börja tänka efter vad jag tycker om, vad jag vill. Lyssna på vad min kropp säger. Det kroppen säger är tio tusen gånger viktigare än fakta och vad andra säger. Föreläsaren pratade mycket om att Jag är så otroligt viktig.

Man pratar om att vara sjuk eller frisk. Men föreläsaren sa att det finns ju faktiskt något däremellan. Man har lite ont i huvudet, värk i nacken, eller något annat som gör att man inte mår helt bra, men man går till jobbet, för man är ju inte sjuk. Man tar en Panodil, en Alvedon för att dämpa värken eller man tar sömntabletter för att man har svårt att sova på natten. Det gjorde föreläsaren i 10-15 år sa hon, och det fungerar inte i längden. Hon skulle göra en enkel operation i foten och blev nedsövd. När hon vaknade ur narkosen kunde hon inte prata, inte gå, inte kommunicera alls. Hon var totalt avskärmad och grät oavbrutet i 36 timmar. Läkaren sa att hon hade en utmattningsdepression och aldrig skulle kunna komma tillbaka till arbetet. Hon vägrade att acceptera det, vilket gjort att hon idag är en fantastisk coach och föreläsare. Men hon varnade oss för samma sak. Lyssna på kroppen och vad vi vill göra med vårt liv.

Hon bad oss alla skriva ner de tre viktigaste personerna i vårt liv på ett papper. Jag trodde att det skulle vara svårt, men utan att tänka efter visste jag precis vilka tre det var och jag kände mig nöjd med mig själv som kommit till insikt med det. Efteråt frågade hon hur många av oss som hade skrivit Jag? Ingen. Vi blev nog alla väldigt ställda och tänkte att självklart är det Jag. Det var en kuggfråga, en fruktansvärt bra kuggfråga som fick åtminstone mig att tänka till. Självklart är Jag den absolut viktigaste personen i mitt liv. För att det ska gå runt med nära och kära och arbete, så måste Jag må bra. Jag måste veta vilka värderingar jag står för, jag måste ha bra självkänsla (som inte alls är samma sak som självförtroende) och jag måste sluta att göra saker för andras skull. För att vara tillgänglig för andra som jag vill vara tillgänglig för måste jag skaffa mig bra självkänsla.

Det är som sagt omöjligt att återberätta en sådan gripande föreläsning. Livet är för kort för att ha tråkigt och göra saker man inte vill - och det är bara Jag som vet vad jag vill - det kommer jag ihåg! Föreläsaren var väldigt personlig och emellanåt var det nästan så bra att det kändes jobbigt. Jag kände mig träffad och var nära till tårar ett par gånger. Vilken fantastiskt ärlig människa!


Kommentarer
Postat av: Frida

Gud vad bra! Jag tror det är många som behöver höra sånt där för att ta tag i saker och ting. Jag själv är nog en av dem. Tack för dagens ord. Ha en bra eftermiddag.

Postat av: Cliff Hanger

Verkar varit en vettig och givande föreläsning. Jag tror dock inte att ens egna beslut är enda anledningen till varför ens liv ser ut som det gör. Visst kan man styra mycket över sitt öde, men föräldrar, vänner, vilket land man är född och bor i, politiken, religionen, ekonomin, om det är fred eller krig etc påverkar också vem man är och vad man blir. Omgivande strukturer och värderingar likaså.

2006-12-07 @ 00:29:30
URL: http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Frida: Varsågod. ;)

Cliff Hanger: Den var så vettig och givande tack vare hur föreläsaren pratade och det hon berätta utifrån det hon själv varit med om - och det är detta som jag har jättesvårt att återberätta. Visst har du rätt i det du säger. Det här handlade dock mer hur din vardag ser ut, vilka du umgås med, vad du gör på dagarna... det är bara du som kan göra något åt ditt liv om du inte är nöjd...

2006-12-07 @ 07:55:09
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Ida

Hej darling.

Den där föreläsning skulle jag vilja gå på. Den verkade ju skitbra!! Aldrig i min vildaste fantasi hade jag inte heller tänkt att JAG skulle vara den viktigaste personen i mitt liv, man tänker ju inte riktigt så.. Konstigt.. Tankeställare.

Samtidigt blir jag lite smått stressad av vad jag vill, vad vill jag då? JAG VET INTE. Hoppas den fick dej på bättre tankar.

Kärlek!!

2006-12-07 @ 11:44:48
URL: http://hallonglasvinge,blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Ida: Jag tror du hade uppskattat föreläsnigen jättemycket. Det var absolut en riktig tankeställare. Och det handlade om så mycket mer än det jag skrev, men som sagt - sjukt svårt att återberätta den... Och det spelar ingen roll att du inte vet vad du vill, jag vet inte vad jag vill heller. Det viktiga är att du gör det du vill göra, att du känner om det är rätt eller fel, om du trivs - för det att trivas som är viktigt. Kärlek till dig, min kära!

2006-12-07 @ 17:36:12
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback