Bredbandet som plötsligt försvann

Mitt bredband fungerade inte när jag kom hem idag, trots omstart av modem och koll av förstajack, så jag ringde Telia och tänkte att jag skulle hylla deras kundtjänst här sedan.

Jag fick nämligen erfara deras nya, röststyrda kundtjänst, vilket var jättekul. Jag jobbade för Telia för ett och ett halvt år sedan då man testade den här sortens kundtjänst, så jag vet att den ska vara väldigt intelligent och förstå alla svenska och osvenska dialekter. Den automatiska kvinnorösten hörde dock fel när jag sa 74, hon trodde jag sa 73. »Stämmer det?» frågade hon. »Nej», svarade jag. »Förlåt, då uppfattade jag fel», ursäktade sig den automatiska rösten. Hahaha, klockrent med ett talsvar som ber om ursäkt!

Men vad som hände sedan fick mig att inte längre ha någon lust att hylla kundtjänsten.

Väl framme på bredbandssupporten berättar jag för en gullig tjej att mitt bredband inte vill fungera, trots att jag har testat allt den automatiska supporten bett mig testa. Hon meddelar då att mitt bredband är uppsagt. »Uppsagt?! VA?!» Jag höll på att sätta i halsen och visste inte om jag skulle skratta eller gråta.

Men jodå, från och med idag är det uppsagt, vilket är mycket märkligt - jag har såklart INTE sagt upp mitt bredband. Varför skulle en bloggskadad, internetberoende datanörd som jag plötsligt få för sig att hon inte vill surfa längre?

Jag blir kopplad till kundtjänst, som ska hjälpa mig att koppla in mitt bredband igen. Men det var tydligen inte så lätt, det är ju helt borttaget, mitt älskade lilla bredband. Den lama killen jag får prata med meddelar att vi får lägga upp en ny beställning. Jag, som alltså har suttit på den här kundtjänsten, förstår direkt att en ny beställning innebär ny bidningstid och jag som har haft mitt bredband med 18 månaders bidningstid som gick ut IGÅR, vill givetvis inte vara bunden en sekund till. Men 18 månaders bidningstid är vad som häller. »Eller ja, vi kan ju lägga in det med 12 månaders bidningstid och koppla in det redan om ett par dagar, normalt tar det ju 8-10 dagar», säger killen, som om han just gett mig en schysst deal. Fast jag vill ju givetvis inte ha någon bindningstid alls nu när den äntligen gått ut, det enda jag vill är att allt ska fortlöpa precis som det var. Killen menar då att det inte går utan bidningstid. Ha! Yeah right, jag vet EXAKT hur och var man gör, det är fullt tekniskt möjligt. Men vid den här tidpunkten är jag fortfarande så paff över att mitt bredband inte längre existerar och har starka planer på att kolla upp bredband hos andra operatörer, så jag hälsar det och avslutar samtalet.

(Där hade jag tänkt att gå in på nätet och jämföra bredbandsbolag, men just det... det där med att surfa...)

Vilken hjälp man får hos en kundtjänst beror helt och hållet på hos vem man hamnar, det vet jag. Så efter en kvart ringer jag igen och får prata med en underbart hjälpsam kvinna. Efter samtalet ringer hon mig två gånger för att kolla upp saker och tjugo minuter senare, innan jag ens hunnit bli arg och berättat att jag minsann jobbat på Telia och vet hur man gör, så meddelar hon att jag får tillbaka mitt bredband, med två avgiftsfria månader som kompensation samt UTAN BINDNINGSTID.

Dock först den 12 juli...

Kommentarer
Postat av: Andreas

När jag ringde Tele2:s support och bara blev runtkopplad till halva företaget utan att få någon hjälp gav jag inget vidare betyg i den enket som avslutade samtalet. Döm om min förvåning när jag efter några dagar blev uppringd av Tele2 som undrade vad som gått fel och vaför jag inte var nöjd. Efter det har det varit riktigt bra varje gång jag har pratat med dem. Undrar om man kan bli markerad som vip/fjäskvärd kund i deras kundregister?

Postat av: Veronika

Oj, man kan verkligen bli knäpp för mindre. Smart att ringa igen. Jag brukar lita på den jag kommer fram till. Det måste vara en bra grej med att ha arbetat på kundtjänst. :)
Och det där med att gå ut på nätet och kolla. Det är som när man glömt mobilen hemma och tänker att "Åh, då måste jag ringa och berätta det för NN så h*n inte försöker ringa mig". Det går ju liksom inte.

2007-07-03 @ 19:18:56
URL: http://sagoslott.wordpress.com
Postat av: barajagjohanna

Andreas: Det är inte helt omöjligt, om det är något speciellt med kunden skriver man ner det så att alla andra som pratar med kunden senare kan läsa det.


Veronika: Haha, exakt, så har jag tänkt när jag glömt mobilen. :) Och ja, en bra grej med att ha jobbat (eller jobbar... typ) på kundtjänst är att man vet hur man kan säga för att få sin vilja igenom. Å andra sidan hatar jag att vara dryg - jag vet ju hur jobbigt det är att prata med sådana kunder.

2007-07-03 @ 19:43:50
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cliff Hanger

Häpnadsväckande hur servicen kan variera. Du borde kanske framföra riset till killen och rosen till kvinnan till deras chef?

2007-07-03 @ 21:08:26
URL: http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Cliff Hanger: Jo, men så är det ju överallt... Omöjligt att framföra ris och ros, har ingen aning om vad de hette och har ingen om aning om vilken ort de sitter på (folket på Telias kundtjänst är rätt så utspridda). Ett ris skulle jag vilja ge den som råkat avsluta mitt abonnemang, men vem det är lär jag ju aldrig få reda på.

2007-07-03 @ 21:15:37
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Elisabeth

Haha, den där röststyrda kundtjänsten hade vissa problem med att förstå mig när jag skulle ringa till Telia för att fråga vad för abonnemang som snart skulle upphöra (jag hade ingen aning om att jag ens hade det internetabonnemanget, och inte hade jag betalat något för det heller). Till slut tröttnade den på mig och meddelade att jag minsann fick knappa mig fram.

2007-07-03 @ 22:32:24
URL: http://funderingarochtankar.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

Elisabeth: Illa att den inte förstod dig - men det som är så bra är ju att man då faktiskt får möjlighet att knappa istället.

2007-07-04 @ 18:40:02
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Andreas

Skulle gärna vilja se vad det står om mig. Eller så är det precis vad man inte vill.

2007-08-11 @ 02:09:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback