Jag som student?

Fyra dagar kvar. Sedan har jag semester i fyra veckor. Därefter kan jag kalla mig student. Det känns rätt sjukt. Eller ja, skola en dag i veckan är ju inte så mycket, men det är trots allt en heltidskurs. Nåväl, jag känner mig inte som en student, det känns inte som jag passar som student. Jag vet inte ens hur man gör när man pluggar. Dessutom har jag massor av fördomar mot studenter. Fattiga, snåla och högljudda folk som lever i sin lilla studentbubbla och inte vet vad som händer i den riktiga världen utanför kåren. Jag tror det är nyttigt att jobba lite, göra lite annat än att plugga och se något annat än en skola efter gymnasiet, innan man eventuellt pluggar vidare.

Om man ens vill plugga vidare, alltså. För jag tycker det är viktigt att understryka att man inte ska känna sig tvingad att plugga. Plugga för pluggandets skull eller ta en fin examen för att det är fint - nä. Visst kanske det ser bra ut med en utbildning på papperet, men utbildning eller inte - jag tror att om man verkligen vill något tar man sig dit ändå (okej, en läkare kanske behöver en läkarutbildning, men ni fattar poängen...).

Ja just ja, det är Gävle som gäller. Kreativt skrivande. En termin, kanske två om jag gillar kursen. Och nej, jag kommer inte att flytta. Jag är dock inte helt främmande för att flytta, det skulle till och med vara lite spännande - men nu när jag vet att det bara är lektioner en dag i veckan, känns det ju inte värt att krångla med flytt för en termin. (Och valet att bo bland Leksingar eller Brynäsare är dessutom rätt så enkelt...)

Kommentarer
Postat av: Veronika

Kanske vi kan fika då nån gång. Jag har fått mitt första schema i brevlådan idag. Spännande. Iofs har jag lektion 9-15.30 de dar jag har skola (1 timme lunch också), så det finns inte så mycket fika-tid.

Postat av: #41

fler som ska plugga ser jag...
fast för mig blir det nog Sundsvall i tre år - om jag får som jag vill ;)

2007-07-16 @ 16:46:56
Postat av: barajagjohanna

Veronika: Det skulle vara trevligt. Jag har visserligen inte heller särskilt mycket fikatid, då jag kommer att ha lektion 13.15-17 på tisdagar (få undantag) och tiden föra och efter är nästan vikt till resa. Smått drygt.


#41: Jag blir avundsjuk om du kommer in i Sundsvall. :) Inte för att jag är säker på om jag vill gå där, utan för det faktum att jag inte verkar kunna komma in.

2007-07-16 @ 20:28:35
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: #41

komma in är en av mina specialiteter ;)
du borde vart här ikväll.
StikoPer live i min lägenhet sjungandes mina sånger om kärlek till Leksands IF, Dalarna, Kullorna och kärleken självt var riktigt trevligt.
Ett par halvlitersglas råmåkåla på detta hade tillsammans med dina kramar gjort kvällen nära fulländad (inget är fulländat så länge mora är i elitserien) och då hade det blivit den kanske bästa måndagen någonsin!

2007-07-17 @ 04:12:08
Postat av: barajagjohanna

#41: Nu blev jag avundsjuk. Igen. Och du... du är rolig du... haha.

2007-07-17 @ 08:20:34
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Jannice

Alla som jobbar tycker alltid att det ger erfarenhet och alla som börjar plugga direkt tycker alltid att det är bäst.
Jag är hemskt nöjd med att ha börjat plugga direkt, jag har hunnit testa mig fram (genom att läsa språk och sådant vid sidan om) och konstaterat att jag är nöjd med det jag valde direkt. Två år kvar och sedan har jag 45 år på mig att jobba. Jag tror att det kan vara väldigt bra att ge sig själv de fem år det krävs för en masters för att verkligen känna att man kunnat nå så djupt teoretiskt att man är redo för att jobba länge.
Och sedan så är jag iofs ingen som lever studentliv heller så det kanske bidragit till att jag gillar det. Fast nollningen är bra. (Iaf på handels i Gbg).

2007-07-17 @ 11:34:40
URL: http://www.videogameheart.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Jannice: Det positiva med att plugga vidare direkt efter gymnasiet är ju att man är inne i allt vad skola heter, man vet hur man gör när man pluggar och så vidare. Men många som jag har hört ha pluggat i flera år direkt efter gymnasiet, blir väldigt rädda när det närmar sig examen och de ska ut i arbetslivet. Därför, bland annat, tror jag det är bra att ha varit där tidigare.
Jag tror ändå att man vinner lite på att jobba ett tag efter gymnasiet - genom att göra det får man se något annat och man har mer erfarenhet och kunskap om livet utanför skolväggarna, vilket jag är säker på kan gynna ens studier.

2007-07-17 @ 15:21:50
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Malin

Eller så jobbar och pluggar man samtidigt :D

2007-07-17 @ 20:39:59
URL: http://bitavkaka.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Malin: Svårt att jobba heltid och plugga heltid samtidigt. ;) Dumt om inte annat, jag skulle bli sönderstressad. Men jobba lite kan man ju göra. Det ska jag göra kommande termin med tanke på den lilla tiden som ska tillbringas i skolan...

2007-07-17 @ 23:17:24
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Candy

Kreativt skrivande. Det låter som om du i alla fall pluggar någonting du verkligen vill hålla på med! Själv tycker jag det är rätt tråkigt att plugga, men jag vill bli jurist så jag måste lära mig att tycka om det. Tycker juridik är ganska intressant & tror att jag skulle vara lämpad att jobba inom det området. Det är ju ganska brett också, så man har många möjligheter.
De som vill plugga nåt bara för pengarnas skull förstår jag mig inte riktigt på. . . Eller jo, jag förstår hur de tänker, men jag tycker att det är minst lika viktigt att göra någonting utvecklande & intressant, som att ha hög lön. Just nu jobbar jag på Ica & det är inte vidare kul, men om jag tyckte att juridik var skittråkigt skulle jag inte överväga att plugga det. Skulle förmodligen tröttna efter mindre än en termin, & kul att släpa sig till jobbet varje dag med en känsla av plåga?!

2007-07-20 @ 21:48:11
URL: http://onlythefakessurvive.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Candy: Absolut, jag vill verkligen hålla på med det där - tror jag i alla fall, jag tänkte få det bekräftat kommande termin. ;) Jag är imponerad av er som orkar läsa juridik - det verkar ju onekligen ganska tufft.

2007-07-20 @ 22:26:10
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback