Myndigheterna som upprör

1. A-kassan

Det är så många som har gått ur a-kassan sedan avgiften höjdes, så nu ska man höja den ännu mer. "För att täcka upp de pengarna som går förlorade efter alla avhopp." Smart, verkligen! De tror inte att en ännu högre avgift får fler att gå ur?


2. Försäkringskassan

Idag kunde man läsa i tidningen och höra på radion att en arbetslös kvinna som brutit foten inte får sin sjukskrivning godkänd av Försäkringskassan, trots läkarintyg. Kvinnan blev utskriven från Arbetsförmedlingen då de ansåg att hon inte kunde söka jobb, och därmed fick hon alltså varken a-kassa eller sjukersättning. Försäkringskassan anser att en gipsad fot inte hindrar henne från att arbeta. Helt rätt, tycker jag, för visst går det bra att ha exempelvis ett kontorsjobb trots att man har brutit foten. Kvinnan är dock arg för att Försäkringskassan anser att hon kan jobba, eftersom hon själv menar att »hur ska jag kunna ta mig till jobbet när jag inte ens kan ta mig utanför hemmet?» Men, av egen erfarenhet, vet jag ju att Försäkringskassan kan betala taxi, så att kvinnan kan ta sig till och från arbete trots gipsad fot och kryckor. Det konstiga är dock att Försäkringskassan inte ställer upp på att ersätta taxiresor i det här fallet.

Snart har jag semester. Jag ringde Försäkringskassan för att kolla med dem hur det fungerar med sjukpenning eftersom jag är sjukskriven på halvtid. Jag får veta att man har rätt till semester när man är sjukskriven, men att man måste ansöka hos Försäkringskassan om att få behålla sin sjukpenning om man exempelvis vill åka utomlands, eller bara någonstans i Sverige. Hur ska de veta vart jag åker och inte åker och vart dras gränsen? Får jag åka till Borlänge och shoppa en dag, men inte till Stockholm? Konstiga regler. Därför kommer jag förmodligen att friskförklara mig några dagar innan semestern, för att slippa krångel, oavsett om jag är fullt arbetsför eller inte.


3. Arbetsförmedlingen

Samarbeta med Försäkringskassan, för tusan! (Se ovan.)

Det är ingen hemlighet att jag inte gillar Arbetsförmedlingen: jag har tvingats söka jobb som jag absolut inte är kompetent till, jag har haft stora problem med a-kassan på grund av fel information från Arbetsförmedlingen och jag har blivit tvingad att gå på bartenderkurs trots att bartender inte är ett yrke jag vill ha. Dessutom har jag blivit avskriven då jag skulle resa bort i fyra dagar - man får inte åka någonstans när man söker jobb, inte!

Nu måste man som arbetslös måste vara beredd att flytta redan sin första arbetslösa dag. Tidigare har man kunnat begränsa sitt jobbsökande till den egna hemorten med omnejd de tre första månaderna, men nu tvingas man alltså redan första dagen söka alla tänkbara jobb i hela landet, även om man inte vill flytta från sin hemort där man har familj, vänner och bostad.


4. Brottsoffermyndigheten

En 20-årig man blev misshandlad med en slägga. Han ansökte om skadestånd för bland annat kränkning, sveda och värk. Han får dock inte ett öre - eftersom han var drogpåverkad. Brottsoffermyndigheten menar att han var utsatt för en ökad risk att drabbas för våldsbrott då han tagit droger. Som om det var hans fel att han blev misshandlad. Det är klart att chansen är större att man provocerar fram något när man är påverkad av alkohol eller andra droger, men det känns ungefär som att det skulle vara den våldtagna tjejens fel att hon blev våldtagen - hon hade ju druckit...

Kommentarer
Postat av: katarina

Hejsan. Jag kikar in lite pa din sida, trevlig!! Ja paris ar underbart, har ocksa bott dar!! :) Skulle fa vara kul att deltaga pa era manadsinlagg, finns det ngn mojlighet till det? : katarina

Postat av: barajagjohanna

katarina: Självklart! Den 20:e varje månad skriver vi om ett speciellt ämne - gå in till Tolken på http://parisbarnen.blogs.se och säg till att du är med, så läggs du till på listan. Det är även där du kan gå in när det närmare sig den 20:e för att kolla vad temat blir...

2007-07-06 @ 17:35:07
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Therese

Måste du tala om för försäkringskassan att du åker bort en eller ett par dagar? Visst kanske inte helt korrekt att göra det men jag tycker det verkar dumt att du friskskriver dig. Dom kan ju vara rätt krångliga på FK så friskskriver du dig kanske du har svårt att få sjukpenning igen efter semestern och du kanske inte kan börja jobba heltid än heller.

2007-07-06 @ 23:14:59
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: Cliff Hanger

Angående a-kassan är det värt att understryka (även om du garanterat redan känner till det) att det är borgarnas fel att det blivit så här. A-kassorna är nog illa tvungna att höja avgifterna till följd av regeringens orättvisa politik.
Det är i första hand regeringen man ska förargas över, inte myndigheten.

2007-07-06 @ 23:20:28
URL: http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com
Postat av: Therese

Håller med Cliff Hanger. Flyttkrav fanns väl tidigare men efter tre månader och hade man barn som fortfarnade gick i skolan slapp man. En kompis till en kompis försökte Arbetsförmedlingen tvinga att flytta för hon hade inga barn och hade varit arbetslös ett tag. Att hennes sambo hade barn tog man ingen hänsyn till för det var inte hennes barn.

2007-07-06 @ 23:28:46
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Therese: Jag har ingen heltidstjänst, så jag kommer aldrig börja på heltid, utan 75%. Dessutom kommer jag inte behöva vara sjukskriven efter semestern - då har det gått 6 månader och jag är läkt. Jag tror till och med jag skulle kunna börja jobba 75% nu, men jag väntar en vecka till för att inte gå upp för fort.


Cliff Hanger: Du har rätt, även om a-kassan ibland är alltför omständiga.

2007-07-07 @ 18:08:56
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Candy

Tyvärr är det ju så många människor resonerar. Dvs. att det är den våldtagna tjejens fel eftersom hon druckit. :S Men vad vet jag, det kanske är ett slag för ökad jämställdhet? Hahaha. . .
Det låter jättekonstig i alla fall, att man måste meddela om man åker bort? Varför då? & vilka resor godkänns egentligen & "hur sjuk" måste man vara för att bedömas inte klara av att åka bort en dag eller två? Borde ju helt bero på vad man gör. Om jag tar mig tex., jag har borderline & BDD & vissa dagar kan jag må SKIT medan andra dagar mår jag ganska okej. Vissa dagar skulle jag aldrig i livet vilja åka bort, & jag har varit sjukskriven tidigare i två månaders tid, men om det är en dag som jag mår bättre- skulle jag då bedömas arbetsför, eftersom jag faktiskt orkade vara bortrest EN HEL dag, tänka sig?! Skumma regler.
Vad gäller att flytta för ett jobb: jag skulle lätt kunna göra det, men alla har inte samma förutsättningar. En del kanske är frånskilda & har barnen varannan vecka, det blir ju ett jävla trassel med familj, släkt & myndigheter om de skall flytta femtio mil för ett jobb. Man borde bedöma från situation till situation, inte i det närmaste tvinga ALLA att flytta. Dock kan jag tycka att en del är väl gnöliga & inte ser möjligheterna, typ: "ahmeh jag har bott här hela mitt liv & tänker inte flytta min röv härifrån, även fast mina barn är vuxna nu & det finns goda möjligheter till både jobb & bostad i den andra staden!" Ibland får man ju ändå ta vad som bjuds? Det är väl bättre att ha ett heltidsjobb femtio mil från hemstaden, än att leva på a-kassa, för även om en del tycks tro det så är det inte så jäkla kul att ha a-kassa eller sjukbidrag som inkomst.

2007-07-13 @ 23:23:27
URL: http://onlythefakessurvive.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback