Tallinn

image784Vilket underskattat resmål! Rynka inte på näsan och se frågande ut nästa gång du hör någon åka till Tallinn. I den här staden (landet) är man ganska rik som svensk, vilket är otroligt roligt. Allt är billigare än hemma och det finns otroligt mycket att titta på och häpnas över.

Gamla staden är otroligt fin. Har du varit i Visby kommer du att känna igen dig. Det påminner också Gamla stan i Stockholm. Här finns många medeltida byggnader bevarade, det är små gränder och kullerstenar överallt. Otroligt mysigt.

Något som är spännande med staden är alla nya, moderna byggnader som har rests och håller på att resas, samtidigt som vissa delar av staden är otroligt fattiga. Det är lätt att se klasskillnader mellan människor på gatan. Ibland känns det som om man befinner sig i ett modernt Paris, medan det i nästa sekund verkligen ser ut som en förfallen öststat. Kontrasterna gör staden spännande.


RESAN

Att åka båt på Östersjön i 15 timmar är jobbigt när det är storm på havet. Riktigt jobbigt. Åksjuketabletter är ett måste. Hade vi inte tagit det innan vår resa, hade vi garanterat legat inne på toaletten och spytt hela natten. Åksjuketabletter måste man ha. Har man inte egna, finns dem att köpa för 1 krona i receptionen (är man snäll som jag är, går det även bra att få dem gratis). Annars finns det en hel del på båten: restaurang, café, sportbar, disco, kareoke, trubadur, bubbelpool, bastu, bollhav, lekplats och disco för de små och så vidare. På vår utresa rynkade vi lite på näsan och tyckte att det verkligen var lite "crapigt" folk som åkte på båten. Hemresan blev dock bättre. Medelåldern är fortfarande relativt hög, men det är ändå ganska bra blandning på folk - både barnfamiljer, pensionärer och unga vuxna.

Med tanke på att det kan vara riktigt jobbigt att åka båt på öppet hav (storm på havet är inte ett dugg roligt, det råkade vi som sagt ut för på ditresan), så kanske man skulle kunna tänka över att flyga till Tallinn istället. Men båtresan i sig är ändå en rolig grej och tack vare själva kryssningen blir resan lite annorlunda och mer händelserik. Därför föredrar jag nog ändå båtåkandet, trots att det är lite obehagligt. Men som sagt: åksjuketabletter är ett måste.


image789BOENDET

Min kompis och jag bodde på Tallink City Hotell, även kallat Tallink Hotell. Ett fyrstjärnigt hotell, vilket vi är väldigt nöjda med. Hotellet ligger mitt i smeten, det är inga avstånd till något, utan man kan oftast promenera. Frukostbuffén är bra, personalen trevlig och rummen är otroligt fräscha, bortsett från den lilla röklukten... Att det sedan är ett bra pris på hotellet och att maten är både bra och superbillig är ju inte fy skam. Vad sägs om varm- och dessertbuffé (tårtor, kakor, bullar, ost, kex, frukt...) för omkring 135 SEK? En ansiktsbehandling på hotellets Beauty Center kostar bara ca 180 SEK och är visserligen skön, men för det priset får man kanske inte bli besviken när behandlingen är slut efter bara 20 minuter...


MÄNNISKORNA

De flesta estländare ser ut att ha fastnat på 90-talet vad gäller klädvalet. Många ser ganska gråa och tråkiga ut. Hur serviceinriktade de är, är väldigt olika. Vi hade fått höra att de sällan ler, och det kan nog stämma att människor man möter på gatan ser lite dystrare ut än vi svenskar. Men ett par stycken vi har frågat om vägen har varit otroligt hjälpsamma och glada. Vi har alltså sett ett antal leende människor (det är det dock värre med på båten).


image786SHOPPINGEN

I Tallinn är man som sagt ganska rik som svensk. Det är ungefär halva priset mot hemma på mycket. För att komma undan och få riktigt billiga priser kan man besöka en marknad, till exempel Jaama Turg dit det egentligen inte är långt, men det går fort att ta sig dit med spårvagn. För att hitta något, bör man kolla ganska noggrannt. Har man tur kan man hitta ett par snygga sneakers för en dryg hundring och ett par Adidasstrumpor för 15 SEK. Till Jaama Turg verkar inte särskilt många turister hitta, vilket gör att priserna inte är så höga som på marknader närmare city. Men det går att få riktigt bra priser i shoppingcenter också. Vad sägs om en locktång från Philips för 90 SEK? De shoppingcenter som vi hunnit besöka är Viru Keskus som ligger mitt i smeten, Stockmann som nästan ligger mitt i smeten och så Kristine dit man lättast tar sig med trollybus (buss på elektricitet) 2, 3 eller 6. Samtliga är bra shoppingcenter. Tyvärr hann vi inte kolla igenom hälften av något av dem.

Att åka till Tallinn den här tiden, betyder uppenbarligen också att det är rea. Massor av rea... (Rea måste heta "allahindlus" på estniska, för så stod det precis överallt, tillsammans med -50%, -60% och -70%.)

Vill man handla alkohol, så är det billigt här. Det finns specialla butiker, det brukar stå Alkohol(i?) utanför.


image788BRA ATT VETA

Det finns något som heter Tallinn Card som man kan köpa för 24, 48 eller 72 timmar och därmed exempelvis få gratis inträde till ett 40-tal museum, få rabatt på restauranger och caféer och åka gratis kollektivt. Bor man centralt, är ärligt talat ett sådant kort egentligen ganska bortkastade pengar, då allt är otroligt billigt i alla fall. Men tack vare vårt Tallinn Card har vi ändå nyttjat kollektivtrafiken en del, vi har åkt ett turisttåg i Gamla staden, besökt sjöfartsmuseum, besökt ett chocolaterie, ett marsipanrum med mera.

När vi beställde vår resa till Tallinn fick vi höra att brottsligheten är stor och att man ska akta sig för ficktjuvar då det är ett utbrett problem, samt att det inte är bra att gå två ensamma tjejer. Vi har inte känt oss otrygga någon gång och inte märkt av detta. Tvärtom har vi faktiskt känt oss ganska trygga i Tallinn.




En mer personlig berättelse av vår Tallinnresa finns att läsa här hos mitt resesällskap.

Kommentarer
Postat av: Therese

Kul resa och fina bilder. Jag har varit i Tallin men det var ganska längesen , blir sugen på att åka dit igen nu. Jag flög dit så jag har inte provat på båtresan

Postat av: Linn

Vad spännande och roligt att du berättade så mycket om Talinn! Jag hade en arbetskamrat som reste dit med sin man förra sommaren och de hade också mycket positivt att berätta samt en hel del fördomar att ta kål på. Faktiskt blir jag själv riktigt nyfiken! Älskar att besöka nya städer och utforska dem efter bästa förmåga. Tyvärr tror jag dock att båtfärden hade varit one too many för mig. Blir så katastrofalt åksjuk så fort jag åker båt, men visst.. det finns piller att knarka. :]

2007-07-30 @ 15:05:32
URL: http://linnnn.blogg.se
Postat av: Linn

Å du, krya på dig nu!

2007-07-30 @ 15:05:45
URL: http://linnnn.blogg.se
Postat av: lisa

härlig beskrivning av resan..:) kändes lite som krakow typ:)

2007-07-30 @ 15:32:44
Postat av: lisa

ja jaaag ska bli moster igen!!=) oj, tänkte inte på att jag inte sagt ngt innan:)kan inte du och jag dra te tyskland och plugga i några månader?=) heheeeee

2007-07-30 @ 16:14:07
Postat av: barajagjohanna

Therese: Ja, och jag har mycket kvar att se av Tallinn, vi var ändå bara där tre dagar.


Linn: Äsch, åksjuketabletter och det kommer gå bra!


Lisa: Vad roligt att du också ska bli moster (igen). :) När ska bäbisen komma? Tyskland? Du borde verkligen plugga tyska om du ska jobba inom turism, men själv känner jag att jag borde bli bättre på engelska först och främst, jag trodde jag var duktig, men blir skrämd av mig själv - så duktig är jag inte. Så för min del borde jag satsa på typ England istället...

2007-07-30 @ 16:28:00
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: lisa

men då drar vi te england först då?? kom igen! vore skitkul o göra det me en kompis!!! =)

2007-07-30 @ 17:53:17
Postat av: barajagjohanna

Lisa: Vi kan snacka om det i november igen typ, för först måste jag ju plugga den här terminen. :)

2007-07-30 @ 17:54:23
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: lisa

jaa just de! men de låter bra! ska plugga tyska jag oxå så:) puss gumman, bara så du vet - jag är SERIÖS

2007-07-30 @ 18:04:06
Postat av: Anonym

en besvikelse bara, vad det gäller ditt repotage:
JAG VILLE SE ESPANIA PÅ BILD!! ;)

2007-07-30 @ 20:10:02
URL: http://punaniii.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Lisa: Jag med!


punaniii: Moahaha! ;)

2007-07-30 @ 20:37:29
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: tinatoon

UNDERBART levande bild på resesällskapet på däck förmodar jag? HELT Underbar, jag finner inga ord, och att ingen kommenterat det tidigare!?! Du har verkligen talang för det där och borde skämmas för att du inte gör något av dina kunskaper även om
vi här på bloggen får ta del av dina verk emellanåt. :)

2007-07-30 @ 22:34:06
URL: http://tinatoon.blogg.se/amsterdam
Postat av: Regina

Tjo! Nice sammanfattning av vår resa tjejen! Och om Tallinn överlag. Läckra bilder!! vill me ha dem nu! Du får säga åt tjejerna som vill vet om espania att de kan gå in på min sida om de är nyfikna :) jaaa du buden "Pinchar el condon" eller vad säger du? HAHAHA

2007-07-31 @ 01:38:35
URL: http://goagina.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

tinatoon: Ja, det stämmer att det är resesällskapet. Tack hörru. Jag är för blygsam... ;)


Regina: Jag förstår fortfarande ingenting. Men jag har kommit på en bra anledning till spioneriet och det är att ta reda på vad tusan de ville ha sagt...

2007-07-31 @ 09:54:56
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Candy

Tallinn verkar underbart & jag har aldrig rynkat på näsan åt det resmålet. Har ingen anledning att göra det nu heller! Fina bilder, blir mer inspirerad att åka dit nu. :) Intressant läsning också!

2007-07-31 @ 16:34:56
URL: http://onlythefakessurvive.blogg.se
Postat av: christel

Trevlig reseberättelse! Jag gillade också Tallin när jag var där på besök, jag och mitt samtal hamnade av någon konstig anledning på estnisk karaokepub.. Hur kul som helst!

2007-08-01 @ 12:10:05
URL: http://www.pumpapuder.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Candy: Tallinn är väldigt trevligt och blir alltmer uppbyggt.


Christel: Kul att inlägget uppskattas!

2007-08-01 @ 13:39:48
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Bea

Jag var där i vintras, då jag åkte i en trupp för att tävla en internationell tävling. Och det fanns ju lite tid över då vi bodde mitt i gamla stan. Den är jättevacker! Och precis som du skrev så är det superbilligt. Jag hittade hur mycket märken som helst som kostar upp till dubbelt så mycket i Sverige.

2007-08-01 @ 14:04:13
URL: http://beaa.blogg.se
Postat av: Cicci

Tallin ser jättefint ut :)!!

2007-08-01 @ 15:23:32
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: Ida

Jag tror jag ska testa tallinn och det där superhotellet ni verkar bott på.. :) Kanske en bra "förstaresa"? Hehe. Puss på dej pumpkin

2007-08-01 @ 20:42:19
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Bea: Gamla stan är det finaste. Tyvärr också lite dyrare än övriga staden eftersom det är lite mer turistiskt, men ack så mysigt där är.


Cicci: Vissa delar är jättefina, andra inte.


Ida: Tallinn är ju ingen "mindre" resa än någon annan, fast det är ju närmare hemma och det finns till och med skyltar till Stockholm och menyer på svenska och allt...

2007-08-01 @ 20:48:25
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Frida

jag var där i höstas, en väldigt charmig stad som
jag definitivt kommer att besöka igen :)

2007-08-06 @ 19:49:53
URL: http://frullaaan.blogg.se
Postat av: Bo Karlsson

Tack för info. Bättre än de s.k.proffssajterna. Vet Du om det finns fler loppisar där man kan köpa skor, kläder och vykort. Åker på söndag.
Hälsningar från bosse i örebro

2008-04-14 @ 13:53:20
Postat av: barajagjohanna

Bo Karlsson: Kul att informationen uppskattas! Det var så längesedan jag var där, så jag minns inte några fler marknader eller loppisar. Men jag rekommenderar dig att fråga på hotellet. Vi fick flera tips. Det finns någon marknad innan kommer in i Gamla stan, men där är det så dyrt - det kryllar av turister. Tips är alltså att åka lite längre bort, vilket varken är dyrt eller särskilt långt egentligen.

2008-04-14 @ 16:07:25
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback