Dagen jag helst vill ha avklarad

Trött (sovit dåligt), negativ och... less. Perfekt för dagens seriösa aktivitet. Eller inte.

Jo, jag är jättenegativ idag. Jag skulle inte ens vilja följa med Leksingarna till Borås.

Dags att borsta tänderna och köra iväg till det där gymnasiet och dess aula. Om jag inte är för stressad kanske jag uppdaterar i halvtid när jag är hemma på lunch...


Update, halvlek, 13:04

Nu sitter jag hemma och försöker trycka i mig en äcklig pastasallad (lök förstör smaken på allt). Vi har kört tre block: svensk läsförståelse, engelsk läsförståelse & svensk ordkunskap samt svensk läsförståelse igen. Jag hatar läsförståelse, så ni kanske kan föreställa er vilken förmiddag jag haft... huh! Jag har jättesvårt för att vara koncentrerad på en text (gärna lite fackspråk, svåra ord och allmänt ointressant), förstå innehållet och sedan svara på kluriga frågor på den. (Känn på meningen "Detta ökar med hjälp av enzymet sterol 27-hydroxylas som finns i de flesta celler, men särskilt hög grad i makrofager." WHAT?) Lägg till tidspress och någon som hostar rosslande i ens nacke. Usch och fy. Och sedan på engelska blir det ju extra svårt när man inte är van vid att läsa språket. Allt har hittills känts svårare än förra året. Fan, jag vill ha bättre resultat ju!

Nu väntar en eftermiddag med matte, mitt sämsta ämne, men som gick bättre än svenskan förra året, så hoppas, hoppas...


Update, efter provet, 16:35

Åååååhh vad skönt! Det spelar ingen roll hur det har gått när klockan är 16.10 och man får släppa pennan och lämna in svars- och provhäftet för sista gången - det är nämligen en sådan skön lättnad att provdagen är slut och man får åka hem. Jag känner mig jätteduktig som har klarat av den här dagen, igen. Och jag älskar DTK-delen (diagram, tabeller, kartor), den delen kändes bäst, precis som förra året. Alla andra delar kändes faktiskt inte ett dugg bra. Tänk er när man hara har läst matte A, och har ganska svårt för det, och får en uppgift där man ska "bestämma en linjes ekvation" och ser orden "riktningskoefficienten" och "konstanttermen" och massor av "y=2x-b=4". Öööh?

Nu väntar jag bara på att facit ska komma ut. Hursomhelst är det skönt att dagen är slut, oavsett hur det gick (men satan vad skönt det hade varit att få bättre resultat än i fjol...).


Update, efter rättning, 18:19

Jag undrar om det är så, men gissar på att det inte är så, att om man får precis hälften på högskoleprovet, får man 1.0 då? Det verkar inte så, och det är ju synd, men i vilket fall som helst har jag nååågra fler rätt än förra året. Det är jag glad över, för det är ett steg i rätt riktning - även om det inte räcker till.

Kommentarer
Postat av: Veronika

Jag tänker på dig och skickar lite smarta tankar (om jag har några att skicka ...) genom luften till dig. Lycka till!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback