Magnus Betnér - Inget är heligt

image870Två timmars ständigt skrattande är faktiskt hälsofrämjande både för kropp och själ. Det vet jag, för när jag bodde i Uppsala var jag på Skrattklubb 14 i Stockholm och gjorde ett reportage om deras skrattkurser. Därför vet jag vilken träningsvärk man får av en timmes hejdlöst skrattande. Jag vet också att skrattet faktiskt sätter igång en rad reaktioner i kroppen. Exempelvis ökar blodcirkulationen, blodtrycket sjunker, hjärnans produktion av endorfiner ökar, man sover bättre och dessutom har det en gynnsam effekt på vår tankeförmåga och kreativiteten ökar. Inte minst har det också en positiv effekt på vårt psyke. Stress, oro och ångest minskar. Våra relationer med andra människor blir bättre och vår självkänsla stärks.

Men Magnus Betnér var det jag skulle skriva om, ja. Värt varenda krona. Föreställningen började med en halvtimmes uppvärmning med Martin Soneby. Och vilken kille! Sjukt rolig. Och stämningen på topp bland publiken. Därefter entrade självaste Betnér scenen och det blev hejdlöst roligt. Att sitta och skratta utan avbrott i drygt två timmar är... skönt. Det känns liksom i hela kroppen hur humöret stiger. Och man kan ju inte ha skönare humor än Magnus Betnér, som pratar om allt från Aftonbladet till Per Gessle till jämställdhet och så sex såklart. Går alltid hem. Det skickliga hos Betnér tycker jag är att han faktiskt blir seriös ibland, med sitt prat om våldtäkter och jämställdhet. Ibland applåderar publiken faktiskt för att han har sagt något riktigt bra, som är helt seriöst och inget skämt. Men sedan kommer skämtet, och det blir hysteriskt roligt. Att kunna växla så utan att det känns fel eller osmakligt, känns riktigt skickligt. Att han sedan är otroligt duktig på att improvisera när någon mobiltelefon bland publiken inte slutar ringa, eller när något pucko i publiken ständigt skriker svar på hans retoriska frågor, gör det hela ännu roligare.

Som sagt, värt varenda krona trots min tunna plånbok, och jag skulle lätt kunna gå och se en föreställning med enbart Martin Soneby också, som visar sig vara en himla duktig ståuppare, han med.


Foto: Helena Sandklef, www.magnusbetner.com

Kommentarer
Postat av: maria

Sjukt kul var det!! Värt varje öre, iofs hade jag gratis biljett men jag hade betalat om jag hade vart tvungen till det! Vill se mer mer mer och bara skratta. Soneby gjorde det bra oxå, det med Kallurs och Klüft var oslagbart!!

Postat av: barajagjohanna

Maria: Verkligen, och dagissnacket också, haha.

2007-10-13 @ 18:19:58
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: lego

jag bjöd morsan och farsan på betnér och dom gillade det ganska mycket också :P han är fan kungen...

2007-10-13 @ 19:00:07
Postat av: barajagjohanna

lego: Lätt att han är kungen!

2007-10-14 @ 01:07:27
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Maria

Haha, givetvis var jag också där =). Den sena föreställningen... Gissar att du också var på den då killen som svarade på de retoriska frågorna fanns med då.

Det var två helt underbara timmar med en hel massa skratt!! Jag kan skriva under på allt du har skrivit här ovan =).

2007-10-14 @ 15:13:57
URL: http://carlstrand.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Maria: Precis, den sena föreställningen var jag på. :) (Jag köpte biljetterna samtidigt som jag hämtade ut Winnerbäckbiljetterna. ;))

2007-10-14 @ 16:00:49
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Niklas (fd Hans Ångest)

Vi är överens om ngt!

2007-10-14 @ 20:48:39
Postat av: barajagjohanna

Niklas: Kors i taket!

2007-10-14 @ 21:21:01
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: tolken

Kul att den var så bra. Jag tycker han är otroligt bra.

2007-10-14 @ 23:03:46
URL: http://www.parisbarnenisverige.blogs.se
Postat av: barajagjohanna

tolken: Du borde gå och se honom!

2007-10-15 @ 11:44:06
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback