Det där med sexfixering och förväntan

image974Trots ett ganska svårt ämne, måste jag bara ta upp detta ändå, tack vare Citronmuffins modiga och självutlämnande inlägg om avsaknaden av sexlust.

Avsaknad av sexlust är fel fel fel. Alla förväntas gå runt och vara kåta hela tiden. Sex, sex, sex. Allt handlar om sex. Överallt. I tidningar tipsas det om sexställningar, på TV hör man statistik om sex, på krogen är det rena rama sexjakten och på stan kommer någon från TV fram och frågar hur ofta folk har sex - som om man förväntas svara öppet och offentligt på frågor om ens sexliv.

Nu tänkte jag inte ta in mig själv i det här, men jag är så förbannat trött på denna eviga sexfixering som finns precis ÖVERALLT, så trött att jag snart inte bara kräks på det uttjatade ordet utan även på innebörden.

Som sagt: alla förväntas springa runt och vara kåta jämt och ständigt. Men ingen pratar om hysterin som gör att alla som inte har sex av olika anledningar, som inte kan eller kanske inte ens vill ha sex, känner sig konstiga och onormala och mår dåligt för att det inte är det som förväntas av dem.

Citronmuffin skriver bland annat...
    varje film jag ser, varje tidning jag läser, varje magasin som jag av ren uttråkning slökollar i, varje serie, varje människa jag möter, allt runtomkring mig, säger åt mig att jag måste bete mig på ett sätt. det finns ett antal alternativ att välja mellan, men ingen av dem innehar alternativet "inget sex". oavsett om jag vill jobba på posten eller bli mäklare, om jag är lesbisk, hetero eller peddo, om jag tycker om konst, fiske eller datorspel, finns det alltid ett krav att jag ska vilja ha sex, och om jag inte vill, då är det något fel.

    för mer än ett halvår sedan skrev jag ett inlägg om att jag inte vill ha sex, och att jag var rädd att det var något kroppsligt, att jag höll på att dö eller bli psykiskt sjuk, och just så ser vi på saken. vill man inte ha sex, oavsett om man är kvinna eller man, är något fel, som måste åtgärdas, antingen i huvudet, könet, eller förhållandet. och det finns ju alltid en lösning, eller hur, det måste finnas ett svar, precis som att jag i detta nu sitter och letar igenom alla vrår av potentiella anledningar.
...och medan Citronmuffin skriver, säger jag halleluja - det är underbart att det finns någon som vågar stå för motsatsen till det vi förväntas vara. Att det är så många som tackar Citronmuffin för det hon tar upp, att det är så många som känner igen sig, det visar på en reaktion av vad samhället trycker i oss och det är något man borde ta upp.

Bild

Kommentarer
Postat av: Therese

Håller med. Jag har faktiskt sen i julas gått och tänkt på att skriva i bloggen om sex i kvällstidningarna. Det är nog ganska unikt svenskt att ha två tidningar som dagligen skriver om sex och har sexrådgivare som svarar på frågor. Finns inte alls i Spanien. Samtidigt som jag tycker det är bra att man kan prata/skriva öppet om sex så ser jag det som en privatsak och skulle själv ha svårt att vara alltför offentlig om mitt sexliv.

Postat av: barajagjohanna

Therese: Det var på Förkväll för något år sedan som jag såg det, en som gick runt med mikrofon och videkamera på centralstationen i Stockholm och frågade människor hur ofta de hade sex. Och folk svarade! Bara en sa att det inte var något den tänkte prata om offentligt. Och sedan pratade man i studion om hela den här grejen, att folk verkligen tror att det förväntas av dem att de ska prata om detta inför allt och alla och att de är lite konstiga eller kanske har något att dölja om de inte gör det. Sexrådgvining, det är ju en helt annan sak, det är ju jättebra att det finns. Men det är just den här bilden och förväntan på oss att det ska vara på ett visst sätt och är det inte så, så är det något som är fel. Jag rekommenderar verkligen Citronmuffins inlägg.

2008-01-24 @ 09:18:17
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Johanna

Du har både rätt och fel. Att vara kåt är fint men inte för kåt. Objektivt och bra, eller hur?

Jag ser ingen sexfixering, och när media skriver om sex är det sällan någonting nytt. För- och nackdelar med p-piller, att människor är dåliga på att använda kondom, att sex botar huvudvärk, hundra andra synonumer för kuk, fitta, knulla och runka. En förklaring av begreppet oskuld och dess olika definitioner. Mycket handlar alltså om vem du tillåts skriva upp på listan över vilka du har haft sex med, vad som är "riktigt" sex osv..

Det finns en trend att beskylla kåta människor för att vara sexfixerade, av alla modebloggar att döma är flertalet inom bloggvärlden "modefixerade".. Fel fel, mode är ett intresse, sex däremot handlar om fixering och besatthet.

2008-01-27 @ 14:21:23
URL: http://johannasjodin.blogg.se
Postat av: Anna Malaga

Ja, folk är ju sâ mediakâta, om du ursäktar uttrycket :-D
Ärligt talat blir jag chockad av de svenska löpsedlarna varje gâng jag är i Sverige. Sânt kan man väl snacka om pâ tjejkvällar med nÂgra glas vin...varför mâste man läsa om det som STÖRSTA nyhet i kvällstidningar?

2008-01-27 @ 21:37:50
URL: http://nyttundersolen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback